logo

Kontakt „ICE“ ve vašem telefonu? Záchranka ho nevyužije

Karlovarský kraj - 13.8.2014

Sociálními sítěmi se opět šíří výzva typu – Pošlete prosím toto hlášení všem kamarádům a známým. Důležité upozornění, vydané Červeným křížem a záchrannými organizacemi: Pod zkratkou ICE zaznamenejte telefonní číslo osoby, která bude v případě nouze kontaktována policií, hasiči či první pomocí. Pokud chcete kontaktovat více osob, potřebujete ICE1,ICE2,ICE3 atd.

Co ICE vlastně je a k čemu slouží, se dozvíte například zde:

http://cs.wikipedia.org/wiki/ICE_kontakt

Vyjádření ZZS KVK k šířené zprávě o ICE:

1633aczPředstavme si tedy situaci, kdy naši záchranáři vyjíždějí k případu těžce zraněného, se kterým není možné komunikovat, ať už se jedná o dopravní nehodu nebo jinou příčinu. První, co záchranáři budou dělat je boj o život pacienta. Nikdo z nich nezačne hledat, kde má pacient mobilní telefon. I když by se záchranář nemusel probírat seznamem kontaktů a hned našel kontakt „ICE“, čekal by, až někdo hovor na druhé straně přijme.

To nemluvím o tom, že v dnešní době, mají telefony různá hesla pro odemykání. Každopádně by šlo o ztrátu drahocenného času, který mohli věnovat poskytování zdravotní péče pacientovi. U takto vážných stavů mají všichni členové posádky plné ruce práce a nemohou si dovolit jednoho vyslat, aby uskutečnil hovor.

Když se zamyslíme nad prospěšností účelu tohoto systému pro záchranáře a jak má pacientovi pomoci, vyplývají dva úhly pohledu: První je informovanost osoby blízké o tom, že se „něco“ stalo. Čistě tato informace by neměla být řešena záchrannou službou. Jednak ve chvíli, kdy máme pacienta v péči, nejsme schopni poskytnout všechny informace, které by osobu blízkou zajímaly. Všechna vyšetření a zjištění příčiny stavu provádí poskytovatel následující péče.

Naším úkolem je zachránit pacientovi život, stabilizovat jej či poskytnout momentální pomoc do předání zdravotnickému zařízení. Druhý úhel pohledu je zjištění informací o pacientovi.

Například s čím se pacient léčí, jaké má alergie, atd. Tyto informace jsou pro záchranáře důležité. Nicméně z praxe máme zkušenost, že ani rodina, která je osobně přítomna u našeho zásahu není schopna podat veškeré tyto informace. Je to pochopitelné, jejich příbuznému se něco neočekávaně stalo, oni jsou v nestandardní situaci, bojí se o něj a tak mohou leccos opomenout. A to nemluvím o tom, jak by reagovali po telefonu, kdybychom jim s těmito otázkami zavolali.

Naše záchranka vidí řešení v úplně jiném systému. Jmenuje se E-health a na jeho pořízení již pracujeme. Jedná se o propojení informací mezi záchrannou službou a zdravotnickými zařízeními. Záchranka z něj může čerpat záznamy o pacientovi a tudíž rychleji a přesněji diagnostikovat. Nemocnice navíc získá aktuální informace o pacientovi, kterého jim vezeme a může se tak na jeho příjem lépe připravit. Systém pořizujeme z Integrovaného operačního programu Evropské unie spolu s novými sanitkami a dalším zařízením pro zlepšení mobilního vybavení.

Možná, že systém „ICE“ je a bude prospěšný pro jiné složky, ale pro záchrannou službu spíše ne. Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje nejednala, ani nenavrhovala jeho zavedení a tudíž bychom rádi upozornili občany našeho kraje, že jej nebudeme ani využívat. V této věci jsme se také dotazovali Českého červeného kříže, který potvrdil, že nevydal takového doporučení a ani nám není známo, že by něco podobného doporučila jiná organizace v našem oboru.

ZZS KVK