logo

Nová odtahovka pražské záchranné služby vyjíždí z Nádražní

Hlavní město Praha - 2.11.2014

Pokud se porouchá automobil či je poškozen po dopravní nehodě tak, že s ním nelze jet po vlastní ose, musí se do servisu dopravit jiným způsobem. A to nejčastěji za pomoci vozidla odtahové služby.

Takové poruchy či nehody se nevyhýbají ani vozidlům složek IZS, jednou z nich je zdravotnická záchranná služba. V tomto případě konkrétně pražská.

Ta má ve svém vozovém parku zařazeny sanitní automobily s celkovou hmotností 4,6 tuny a musí tak řešit, jak je do servisního zařízení dostane, když se z nich stane nepojízdný kus železa. Běžné odtahovky, které lze nasmlouvat, nemají potřebnou tonáž, stejně tak i odtahovky, patřící pod pražský magistrát, resp. jím zřízenou organizaci SSHMP takto těžké sanitky neuvezou. Argument, ať si ZZS HMP pořizuje lehčí vozy, neobstojí.

Dalším problémem je i délka sanitek a jejich zadní převis, běžnému provozu to nijak nevadí, ale jakmile se musí zvednout na ložnou plochu standardního odtahového vozu (co je zrovna kde k mání a má potřebnou tonáž, takových odtahovek opravdu moc není a když už, tak po dlouhé době shánění a za nemalé finanční náklady), mohl by vzniknout problém, že si lidově řečeno škrtne zadkem o zem a může tak dojít k jejímu poškození.

Proto se ZZS HMP rozhodla, že bude v tomto směru soběstačná a vypsala výběrové řízení na odtahový automobil, který by splňoval veškeré kladené nároky a požadavky, což je vzhledem k množství provozovaných sanitek pochopitelné, protože poruchy nebo nehody v takto náročném provozu, jaký bezesporu v hlavním městě nejen pro záchranku je, se prostě stávají. ZZS HMP má navíc již nyní 99% vozového parku sanitek s automatickou převodovkou, takže nutnost odtahu je zřejmá.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Výběrové řízení na základě splněných požadavků vyhrála firma KOV Velim, která na sklonku letošního léta dodala ZZS HMP zbrusu nový odtahový automobil na nákladním podvozku Mercedes-Benz Atego řady 1216 s motorem o zdvihovém objemu 5123ccm a výkonu 115kW, splňujícím emisní normu Euro 6. Rozvor náprav je 4820mm.

Jedná se o speciální odtahový vůz, který je osazen krátkou kabinou pro tři osoby. Za ní se nachází ložná plocha z protiskluzového slzičkového plechu pro odtahovaný vůz či přepravovaný náklad. Ano, náklad. Náklad v podobě kontejnerů s materiálem krizové připravenosti. Nebude tedy jen tahat porouchané sanitky. Ostatně i proto je vůz vybaven světelným a zvukovým výstražným zařízením. Na střeše je LED rampa Whelen (stejná, jakou mají vozy RLP v RV systému) a federálská ovládací skřínka zvuků PA300. Ale zpět k ložné ploše.

odtah copyAby na ní mohl být převážený vůz naložen, k tomu poslouží elektrický lanový naviják Comeup Rhino 12 o tažné síle až 5440kg, resp. 5100kg. Je umístěn v kolejnici a lze s ním manipulovat do stran a zaaretovat na potřebné pozici. Pro vytažení vozu nahoru se musí z ložné plochy nejprve vysunout pevné nájezdy, jenž mají podpěrné nohy, na ně se poté zavěsí vyjímatelné druhé nájezdy, čímž vznikne kontinuální cesta pro naložení břemene v podobě odtahované sanitky.

Ale ani toto ještě není vše, z kabiny se před nakládáním poškozeného vozu ještě pomocí hydrauliky sníží světlá výška podvozku na požadovanou hranici. Jakmile je sanitka nahoře, pevní se pomocí kurtů za pneumatiky a může se jet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Rozměry ložné plochy jsou 6500x2450mm, takže se na ní „krabicová“ sanitka s přehledem vejde. Problém není ani s tonáží. Provozní hmotnost vozu je 5700kg, s nákladem max. 11990kg. Celkové rozměry odtahovky jsou DxVxŠ 9030x2900x2500mm, s naloženou sanitkou nepřesáhne celková výška čtyři metry.

Odtahové vozidlo ZZS HMP s číselným označením 126 je dislokováno na stanovišti v Nádražní ulici na Smíchově. Odtud bude vyjíždět tam, kde bude třeba. Osádka není stála, vyjede s ním vždy některý ze službu konajících garážmistrů, z čehož plyne, že na jeho obsluhu stačí pouze jedna osoba.

Řidič – obsluha v jedné osobě dojede na místo určení, připraví si odtahové i odtahované vozidlo, do něj sedne a pomocí kabelem ovládaného navijáku se i se sanitkou vytháhne na ložnou plochu, přepravovaný vůz zajistí a odjíždí. To je celý snadný postup.