logo

První sanitka Tigis ve službách českých záchranářů, komfort pro posádku a bezpečnost především

Středočeský kraj - 22.3.2015

Řevnická privátní záchranná služba Trans Hospital Plus disponuje od března letošního roku novinkou ve svém rozmanitém vozovém parku. Je jí sanitní automobil Tigis. Tak zní název jedné z nyní nejlepších vyráběných sanitek v Evropě.

Výrobcem je renomovaná německá firma Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG Schönebeck. Od tohoto producenta má Trans Hospital Plus i několik dalších vozidel, mimo jiné velkou sanitku Delfis.

10869349_763563943719658_5272345755015821918_o

Tigis byl do Řevnic pořízen jako zánovní vozidlo, které sloužilo na záchrance v Německu. Vzhledem k tomu, jak se u našich sousedů chovají k technice, což je dáno předpisy, dá se říct, že je to ale prakticky nová ambulance.

Samotná historie sanitky s obchodním označením Tigis Ergo (nyní se vyrábí inovovaný model Tigis Ergo 2) dle EN 1789 sahá na počátek tohoto tisíciletí, bránu výrobního závodu opustila poprvé v roce 2009, kdy byl postaven prototyp, v roce 2010 byla slavnostně představena veřejnosti na veletrhu RETTmobil ve Fuldě, kde po modelu Delfis vzbudila zaslouženou pozornost a zájem návštěvníků z řad nejen odborné veřejnosti.

Na výrobu „hranaté ordinace“, čili ambulantní nástavby je použito nejmodernějších materiálů, konstrukcí a technologií. Co se designu týče, tak se rovněž Tigis vymyká pro své poměrně futuristické pojetí od ostatních tzv. krabic. Tigis byl při vzniku testován např. v aerodynamickém tunelu i na crash testu v ústavu Dekra. Nutno zmínit, že výrobce obdržel také designérské ocenění za Tigise a to německou cenu Focus Open 2011 v podobě stříbrné medaile. Design však není jen o vzhledu, ale také o zlepšení provozních podmínek a životním prostředí. V aerodynamickém tunelu bylo při zkouškách dosažno skvělých výsledků ohledně odporu vzduchu, což přispívá ke snížení spotřeby a menšímu množství kouřových zplodin z motoru.

Co se ambulantního prostoru týče, nabízí výrobce několik skvěle ergonomicky propracovaných variant záchranářských mobilních pracovišť dle potřeb a přání budoucích uživatelů. TH+ si nemohl vnitřek vybrat, neboť to za něj udělal první majitel vozidla. V Řevnicích byla doplněna jen výbava dle stávající platné legislativy pro vozy rychlé lékařské pomoci (RLP) a také dle potřeb uživatele, neboť Tigis nebude jezdit pouze přednemocniční neodkladnou péči (tak se nazývá privátní poskytování zdravotnické záchranné služby), ale bude jezdit se svojí posádkou také sekundární převozy a zdravotnické zajišťování nejrůznějších akcí.

WIFI posílání popsané fotografie přijdou později......

Jak můžete vidět v galerii, rozmístění přístrojů a výbavy je podobné původnímu německému. V ambulantním prostoru je využit každý centimetr pro přehledné uložení výbavy, ukrývající se v důmyslném systému polic, šuplat a dalších úložných částí. Na stěnách je plicní ventilace, odsávačka, defibrilátor s monitorem, pneumatický LUCAS atd.

Nosítka Ferno s podvozkem Mondial o nosnosti 230kg s odnímatelnou horní části  jsou uprostřed vozu na hydraulickém stole. Vedle nich jsou po obou stranách dvě sedačky, další na pevno umístěná je proti nim. Vedle ní má své místo infarktové křeslo.

Nástup do ambulantního prostore je umožněn buďto přes zadní dvoukřídlé dveře kolem nosítek, nebo přes posuvné boční dveře na straně spolujezdce. Zde je nutno zmínit jednu z vychytávek, jimiž Tigis disponuje. Je jí pomocný schůdek a podlaha. V případě jízdy je část podlahy nad schodem v jedné rovině se zbývající plochou, pokud se zastaví a otevřou dveře, sklopí se dolů a vytvoří schod, pod ním navíc automaticky vyjede ještě spodní pomocný schůdek, usnadňující nástup a výstup z nástavby. Dobře vidět je to na tomto videu.

Další věcí, kterou musíme zmínit, je multifunkční stropní konzole. Jasně, rozvod kyslíku apod. je dnes samozřejmostí, zde jsou navíc další držáky na potřebné vybavení, dále napínací madlo, výduch klimatizace a v neposlední řadě LED osvětlení, u kterého lze měnit jeho intenzitu pomocí řídící jednotky, která je předchůdcem dnes dodávané dotykové TouchControl. Tou se ovládá mimo jiné topení, klimatizace, a další funkční části v ambulantním prostoru. Na displeji se dále zobrazují zapnuté majáky, zajištěné dveře atd.

Zvenčí jsou přístupné velké úložné prostory, kryté dveřmi. V nich nalezneme transportní a fixační techniku od domácího výrobce, firmy Medirol, dále tzv. obvazový batoh, ženijní prostředky a své místo zde mají i kyslíkové láhve.

WIFI posílání popsané fotografie přijdou později......

Míst k sezení je celkem 6, všechny sedačky včetně infarktového křesla mají pochopitelně bezpečnostní pasy. Sedmé místo je na trokách.

Základem řevnického Tigisu je podvozek Mercedes-Benz Sprinter s označením 518 CDI, jeho srdce tvoří naftový třílitr o maximálním výkonu 135kW při 3.800 ot/min., který pohání zadní nápravu s dvojmontáží. O převody se stará automatická převodovka.

V kabině je místo pro dvě osoby, a je zde uloženo další vybavení, jako např ochranné přilby Dräger HPS3100 či ochranné záchranářské rukavice Holík Int. Řidič má k dispozici radiostanici, další ovládací panel pro nástavbu a také displej couvací kamery. Ta je umístěna nad zadními dveřmi. Na předním skle je kamera pro snímání jízdy.

Z kabiny se ovládá také světelné a zvukové výstražné zařízení. To je tvořeno LED světly v modrém provedení, které jsou důmyslně integrovány v designových prvcích lemu střechy vozu. Další dvě modrá světla jsou v přední masce. Na střeše je pak malý oranžový maják (pro Holandsko se dodává v zelením provedení, určuje vedoucí vozidlo zásahu). Ten lze zapnout jen když vozidlo stojí.

tii

Rozměry vozu jsou D x V x Š 6600 x 2840 x 2080mm, rozvor pak 3665mm, provozní hmotnost je 3700kg, čili prakticky pouze papírově „náklaďák“. Takto malé hmotnosti je dosaženo použitím vhodných materiálů, jako je kompozit a lehké kovy. Skříňová nástavba je i při zachování této nízké hmotnosti bezpečná, protože se do ní zapracovalo několik výztužných prvků.

Tigis řevnického Trans Hospitalu Plus je prvním tímto vozidlem u nás, věřme, že nikoliv posledním, protože se jedná opravdu o špičkový výrobek na poli sanitních automobilů ZZS nejvyšší kategorie.