logo

První čtvrtletí roku 2015 na pražské záchrance ve znamení rapidního navýšení zásahové činnosti

Hlavní město Praha - 27.4.2015

Posádky Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy ošetřily během prvního čtvrtletí letošního roku 29 798 pacientů. V meziročním srovnání představuje tento počet navýšení objemu práce o 12 procent. Nárůst výjezdů hlasí i ostatní kraje.

Počet řešených událostí a ošetřených pacientů se standardně každoročně zvyšuje o jednotky procent, tento nárůst je ale rekordní. Od loňského listopadu zasahuje pražská ZZS v průměru u 350 mimořádných událostí denně, před tím byl průměr mezi 250 -300 výjezdy. Pokud by se tento trend udržel i nadále, znamenal by pro pražské záchranáře zatížení na hranici únosnosti. Pražskou záchrannou službu navíc čeká v letošním roce také enormní zatížení v podobě zajišťování hokejového mistrovství světa a několika dalších velkých sportovních či společenských akcí, kdy je kapacita lidských zdrojů u ZZS HMP prakticky zcela vyčerpána.

1Počty sloužících záchranářů totiž zůstávají několik let na stejné úrovni. Proto požádalo vedení pražské záchranky svého zřizovatele Hlavní město Prahu o navýšení tabulkových míst (20) a v současné době čeká na reakci. Vedení ZZS má také záměr posílit denní výjezdovou směnu o posádky na osmihodinovou službu, danou do nejexponovanějšího časového úseku zásahů. Zatím je to opravdu jen záměr, který má za cíl zmírnit pracovní zátěž.

Úrazovost dětí a nehody motorkářů na území HMP

Nejčastější příčinou úmrtí dětí v České republice je úraz a jeho počty se stále nedaří citelně snižovat. Proto věnujeme v našich statistikách tomuto tématu značnou pozornost. V posledních čtyřech letech se počet zraněných dětí v Praze stále zvyšuje. Zatímco v roce 2011 ošetřili pražští záchranáři 2 987 dětských pacientů, v loňském roce vyjížděli již ke 3 254 zraněným dětem. Nejvíce úrazů evidujeme u jeselských dětí (1089), kde stojí za zmínku pozitivní meziroční trend, tj. nárůst počtu úrazů „pouze“ o 3 děti. K nejvyššímu, a téměř shodnému, navýšení došlo v loňském roce u školáků (celkem 1061, tj. navýšení o 53) a mládeže (celkem 730, tj. navýšení o 55).

2U věkové skupiny předškolních dětí dochází standardně k nejméně úrazům – celkový počet 365 ošetřených znamená meziroční navýšení o 28 pacientů. Většině těchto úrazů by dokázal zabránit zvýšený dohled dospělých, lepší organizace volného času dětí a používání ochranných bezpečnostních pomůcek. Nejčastěji dochází k úrazu při sportovních aktivitách (2 059), pádem z výše (433), při dopravních nehodách (363), pořezáním ostrým předmětem (155). Popálení nebo opaření vloni utrpělo 228 dětí, do pražských nemocnic byly předány 3 děti ve stavu po tonutí.

3Se zvyšujícími se teplotami stoupají nejen počty dětských úrazů, ale zvyšují se i výjezdy ke zraněných motorkářům a cyklistům. Celkové roční počty se vloni zvýšily o 9 zraněných motorkářů (celkem 276) a 3 úrazy cyklistů (celkem 406). Z toho 22 motorkářů bylo předáno do nemocnic ve vážném stavu a 2 utrpěli smrtelná zranění. V kategorii cyklistů evidujeme 18 život ohrožujících stavů a 3 úmrtí na místě události. Od začátku letošního roku ošetřily naše posádky již 46 cyklistů (z toho 3 vážné a 1 smrtelné zranění) a 22 úrazů motorkářů (z toho 2 vážné).

Cyklohlídky a konec elektromobilů SMART

Již třetím rokem využije pražská záchranka ve svém provozu sezónní záchranářské cyklohlídky na elektrokole, které monitorují centrum města a cyklostezky. Ve výbavě kola je vše potřebné pro poskytnutí odborné první pomoci, včetně automatického externího defibrilátoru. V loňském roce bylo těmito cyklohlídkami ošetřeno 22 pacientů, z toho 2 pacienti byli následně předáni do zdravotnického zařízení. U srpnového případu tonutí na vodáckém kanále v Troji byl záchranář na elektrokole jako první a zahajoval úspěšnou resuscitaci 57letého muže. Cyklohlídky vloni ujely 6 195 kilometrů.

4

Elektrokolo zn. Smart ebike má dojezdovou vzdálenost při podpoře šlapání 100km, dosahuje rychlosti až 25 km/h, ke 100% nabití baterie je zapotřebí 5hodin, nosnost kola je 114kg. Pohyb cyklohlídek bude sledován systémem GPS Tracker. Do výjezdu budou cyklohlídky zařazeny, jakmile to umožní lidské zdroje.

Dále byl ukončen provoz elektromobilu SMART, ve kterém hlídkoval a poskytoval pomoc sloužící záchranář zejména v centru hlavního města. Provoz neukončila ZZS, nýbrž poskytovatel elektromobilu, a to z důvodu ukončení projektu, který se nyní bude dle dostupných informací vyhodnocovat v Německu, kam byla dvojice SMARTů odvezena. Pražská ZZS byla součástí projektu, elektrických SMARtů v jeho rámci jezdilo po celé Evropě mnoho a to nejen u složek IZS.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vedení pražské záchranky si projekt elektromobilu SMART pochvaluje a věří, že se v budoucnu opět něco podobného podaří realizovat. Jak však podotkl ředitel Schwarz, byl zde problém s financováním, resp. úhradou provozu posádky o jednom záchranáři. Zákon o ZZS, ač byl návrh na jeho změnu v tomto směru podán, stále nezná termín jednoposádky, tudíž se na něj nevztahují úhrady od zdravotních pojišťoven. To samé se týká i cyklohlídek. Vše tak pro obyvatele a návštěvníky Prahy financuje městská ZZS ze svého rozpočtu.

Ředitel Schwarz také na tiskové konferenci vyzdvihl výbornou spolupráci ZZS s policií, a to jak státní, tak i městskou a rovněž hasiče, kteří záchrance pomáhají s transportem obézních pacientů, či pacientů z nepřístupných míst, kterých je v hlavním městě opravdu mnoho.

Info: Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy

-wap-