logo

Atego, velká sanitka do nepohody, slouží pražským záchranářům již pátým rokem

Hlavní město Praha - 15.6.2015

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy disponuje ve svém vozovém parku poměrně rozmanitou technikou. Již od 80. let má stěžejní sanitní vozidla stavěná na podvozcích značky Mercedes – Benz, výjimkou není ani představovaný speciál v podobě „kyslíkového“ ATEGA, což je označení použitého podvozku.

Tím disponuje od 20. 12. 2011. Jedná se o terénní verzi vozidla pro likvidaci následků mimořádných událostí a přiblížení postižených osob z nepřístupného terénu do míst, kam se bez potíží dostanou standardní vozy RZP či RLP. K jeho pořízení vedl fakt, že obtížný terén některých rozrůstajících se částí Prahy zhoršuje dostupnost sanitním vozům, proto vozový park ZZS HMP rozšířilo vozidlo s možností pohybu v obtížném terénu typu MERCEDES ATEGO. Jak ukázal již téměř pětiletý provoz, jeho využití je mnohostranné a pořízení bylo správným krokem. Zkušebním nasazením na první asistenci byl Silvestr na Staroměstském náměstí v roce 2011/2012.

atedcc

První ostré nasazení na sebe nedalo dlouho čekat. V únoru 2012 byl vyslán k likvidaci následků požáru obytného domu v Miškovicích, kde příslušníci HZS v nočních hodinách evakuovali ze zasažených prostor větší množství osob v domácím oděvu do mrazu. Tím, že je vysílán jako prvosledová jednotka, mohl ihned poskytnout evakuovaným osobám zázemí v podobě světla a tepla. Vítaným pomocníkem je při kyslíkové léčbě osob nadýchaných zplodinami kouře, dříve než na místo mimořádné události dorazí dostatečný počet sanitních vozů.

Od zařazení do provozu absolvovalo ATEGO stovky výjezdů. Z mediálně známých můžeme připomenout výbuch plynu v Divadelní ulici, kde bylo tímto vozem do nemocnic odvezeno 9 pacientů najednou. Dalším výjezdem byla např. dopravní nehoda autobusu u letiště, evakuace Nemocnice Na Františku při povodních nebo zásahy u desítek požárů obytných – např. požár Domova důchodců ve Strašnicích a následná evakuace imobilních a nadýchaných seniorů – i průmyslových objektů. Z těch posledních vyjelo k požáru v pankrácké věznici. Můžeme hrdě říci, že toto vozidlo plní svůj účel a je právoplatným členem rodiny vozů pražské záchranky.

Podvozek do náročného terénu

Vozidlo je postaveno na podvozku Mercedes Benz Atego 926AF. Jeho dieselový šestiválcový motor má výkon 188kw/2200 ot/min. Šestistupňovou automatickou převodovku je možné přepnout na manuální ovládání s pohonem 4 x 4. Maximální rychlost vozu je 110km/h. Výška 3500mm, šířka 2500mm, délka 7000mm celková hmotnost 8000kg a světla výška 330mm zaručují hladký průjezd středně těžkým terénem. Nádrž na naftu má objem 130l, na AdBlue 8l.

atttVýrobcem podvozku, motoru a kabiny je Mercedes Benz, zdravotnické nástavby pak firma KOV Velim. Vozidlo splňuje přísnou emisní normu euro 5. Kabina je určena pro dvoučlennou posádku. U ZZS HMP slouží na vozech GOLEM a ATEGO pouze jeden řidič ve 12ti hodinovém nepřetržitém provozu. Základnou obou těchto speciálů je areál Správy služeb hlavního města Prahy na Kundratce.

Na pracovišti řidiče jsou umístěny, kromě standardních ovládacích prvků dodávaných v běžné výbavě firmou Mercedes Benz, také ovládací prvky pro zdravotnickou nástavbu – po celé délce oboustranné osvětlení, osvětlení pracovního prostoru za vozidlem, osvětlovací 9ti metrový stožár, ovládání zadního čela, osvětlení vnitřního prostoru nástavby, včetně nezávislého a velmi výkonného topení a klimatizace. Samotné ovládání teploty v nástavbě je samozřejmě umístěno přímo v prostoru pro pacienty a ošetřující posádku.

Dále je zde dorozumívací zařízení mezi řidičem a zdravotníkem. Nechybí ani kamerový systém vnitřní nástavby a zadního prostoru za vozem. Nezbytné je i moderní komunikační a zároveň navigační zařízení s přímým spojením na zdravotnické operační středisko (tzv. Car PC), kterým jsou vybaveny všechny výjezdové vozy. Součástí vybavení je klín pod kola, hever, dvojice 10m tažných lan, dále také záznamové zařízení na kartu řidiče, příruční svítilna, prostorný kastlík na dokumentaci a tzv. černá skřínka – kamera sledující dění před vozidlem.

Lze přepravit až 12 pacientů najednou

Ve zdravotnické části zástavby dominuje 8 sklápěcích nerezových van – spodní čtyři jsou opatřeny úložnými koši pro vakuové matrace, deky a jiný zdravotní materiál. Tyto vany slouží k převozu ležících pacientů. Každá vana je vybavena vakuovou matraci, do které je pacient uložen a bezpečnostními pasy připoután k vaně. Tím je zajištěna maximální bezpečnost pacienta i pro jízdu složitým terénem. Ke každé vaně je kyslíková přípojka a diodové osvětlení. Samozřejmostí je také jednorázový polštář, deka, prostěradlo a termofore.

Na podlaze jsou dva stoly s vodícími lištami pro nosítka Striker – jedny jsou součástí výbavy vozu a druhé pro použití z vozu RZP. Dále pět sedadel, kdy u dvou jsou hasicí přístroje, prostřední posuvné je rovněž pro sedící pacienty nebo zdravotnický personál. Všechna jsou opatřena bezpečnostními pásy. Součástí podlahy je i únikový průlez. Další čtyři úniková místa jsou na stropě po rozbití skleněného okna. Na stropě jsou také úchytová madla, držáky infuzí, čtyři kyslíkové přípojky, dva ventilátory větrání a jeden plicní ventilátor.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Po celém obvodu je led osvětlení a nechybí ani kamera se zvukem. Její obraz i zvuk se přenáší do kabiny k řidiči. Přední čelo nástavby je vybaveno úložným prostorem pro zdravotnický materiál. Jeho množství i obsah je shodný s vozy RZP, včetně defibrilátoru Corpuls s monitorem, odsávačky nebo léků. Navíc je 5 dvoulitrových lahví na kyslík, prostěradla, deky nebo termofore. Je zde vstup klimatizovaného vzduchu s možností regulace chladu a čtyři výduchy vytopení. Nechybí ani dorozumívací zařízeni s řidičem a dvě další místa k sezení.

Do nástavby se dá vstoupit dvěma způsoby. Zadní část tvoří hydraulické sklopné čelo DHOLLANDIA DHVBC2 s nosnosti max. 1000kg, přes které lze do nástavby transportovat imobilní pacienty. Pokud není potřeba sklápět čelo a pacienti jsou mobilní, mohou vstupovat dveřmi ve střední části, které jsou součástí tohoto hydraulického zařízeni. Ke dveřím vedou výsuvné schůdky z prostoru pod sklopným čelem. Ve venkovních úložných skříňkách na spodní části nástavby nalezneme základní výbavu vozu, jako je klín, nářadí, hever, dvě 10 m tažná lana a dva velké hasicí přístroje. Dále pak 8 kusů skládacích transportních nosítek, balenou pitnou vodu, dvojici 10litrových kyslíkových lahví pro vnitřní rozvod kyslíku, přídavné naftové topení pro nástavbu, dvojici nádrží na naftu a AdBlue. Zdrojem pro celé vozidlo jsou dvě silné baterie. Za kabinou je umístěn zmiňovaný osvětlovací stožár a klimatizační jednotka.

Vozidlo má volací znak KQZ 132. Jeho dobře viditelné barevné provedení odpovídá standardu ZZS HMP. Design doplňuje 18 výstražných zábleskových světel, dvojice světel na stranách kabiny a modrá světelná rampa typu VNT 024LU BbbCbbB 1089/80. Vše v LED provedení. Siréna je značky Federal Signal řady PA 300.

V galerii naleznete snímky záložního „kyslíkového“ vozu MB Sprinter, sloužícího jako malý Golem či Atego, když je jeden z nich mimo provoz.

Foto a info: redakce MHŽ a ZZS HMP