logo

GOLEM, záchranářský kamion pro hromadná neštěstí v hlavním městě Praze

Hlavní město Praha - 21.6.2015

Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy disponuje již od první poloviny roku 2006 unikátním mobilním modulem pro hromadná neštěstí. Je jím kamion se jménem GOLEM.

V České republice je jediný svého druhu. Jeho typové nasazení bylo jasné již v dobách myšlenky na pořízení tohoto druhu techniky. Zásahy při teroristických útocích a dalších neštěstích hromadného charakteru, mimo to také zajišťování akcí s předpokládanou velkou účastí osob. GOLEM působí coby zázemí záchranářů s kompletní logistickou i materiální podporou a možností třídění, ošetření více zraněných osob naráz před jejich transportem sanitními vozidly do nemocnice.

G.bmp

Nejedná se o žádnou velkou sanitku, příp. o polní nemocnici, jak by si mnozí mohli mylně myslet. V plně soběstačném rozkládacím návěsovém modulu je uloženo větší množství potřebného vybavení pro účinný zásah záchranné služby v místě hromadného neštěstí. Dále v jeho útrobách nalezneme třídící pracoviště – ošetřovnu, konferenční místnost pro složky IZS a také mobilní řídící dispečink. Jsou zde také zásoby vody, kyslíku, zdroje světla a tepla.

Nabízí se otázka, co pražskou záchranku k jeho pořízení vedlo. Odpověď je jednoduchá. Celosvětový nárůst mimořádných událostí nejrůznějšího charakteru, kde se vyskytuje větší množství osob, kterým je potřeba poskytnout rychlou a účinnou pomoc. Záchranáři na místě té které události potřebují mít v co nejkratší době veškeré dostupné prostředky, nutné pro jejich činnost u neštěstí hromadného typu. Primárním prostředkem jsou standardní sanitní a lékařské vozy, v těch však nelze přepravovat vše potřebné, toto jim doveze pomocná technika, v Praze jí je právě záchranářský modul v podobě kamionu GOLEM, vyvinutý ve spolupráci ZZS HMP a firmy KOV Velim, která je jeho výrobcem.

IMAG1833Modul pro hromadná neštěstí je tvořen ze dvou částí. První z nich je tahač. ZZS HMP zvolila upravený dvouosý Mercedes Actros 1841 s poloautomatickou převodovkou, který plně vyhovuje potřebám pro přepravu záchranářského návěsu a netříští i jednotnou značku vozového parku pražské záchranné služby. V prostorné kabině, kam je zajištěn přístup po několika schodech přes do boku otvírací dveře nalezne osádka, kterou tvoří pouze řidič a operátor v jedné osobě vše potřebné včetně navigačních a komunikačních systémů. Na přístrojové desce je obrazovka zadních/couvacích kamer.

Sedačka spolujezdce je sklopná. Dále je zde ovládání zvukového a světelného zařízení. Na přední masce je dvojice přídavných světel modré barvy v LED provedení, na střeše pak rotační modrá rampa Hella. Tahač je ve žlutém barevném provedení, doplněn o zvýrazňující prvky a označením příslušnosti ZZS HMP.

Na točně je upevněn návěsový modul. Na první pohled se jedná o klasickou soupravu tahače se zapojeným návěsem, což je však mylná domněnka. Samotný tříosý návěs je postaven na bázi klasického „jumba“. Jeho konstrukce je rámová a na ní je postavena záchranářská část, tvořena ocelovým svařencem s integrovanými výsuvnými boky předního prostoru, ve kterém je konferenční místnost, zadní prostor je vyklápěcí do boků pomocí pístů a z pohyblivých částí jmenuje ještě nahoru vysunutelné stanoviště mobilního dispečinku. Vše je hydraulické.

golem plan

Do plné pracovní polohy se modul uvede pomocí dálkového bezdrátového ovládání do 30 minut po zastavení a bezpečném ustavení na stabilizační vzpory, umístěné pod přední a zadní částí návěsu. Aby mohlo být s modulem manipulováno, musí se nejprve otevřít zadní část návěsu a aktivovat generátor Caterpillar GEP65 o výkonu 65 kVA. Poté, když je GOLEM ustaven, lze vysunout samostatně horní část, tedy dispečerské stanoviště a následně přední konferenční (štábní) místnost a zadní sektor třídícího pracoviště.

Třídící část je ukryta do vyklopení dvojité izolované stěny. Jakmile je tento manévr dokončen, obsluha vyklopí ke stropu zářivková osvětlovací tělesa (celkem 40ks)a do obou konců upevní
průchozí zástěny. V poslední řadě provede dotěsnění středové a spodní části a může se prakticky začít s činností. Oba třídící – ošetřovatelské prostory na pravém i levém boku, každý o rozměrech 3500×8800 mm, jsou nezávisle vytápěny pomocí dvou naftových agregátů o výkonu 60 kW, teplý vzduch fouká z boční spodní části návěsu a během okamžiku je zde prostředí na pohyb v lehkém oblečení. Zdravotníci mají k dispozici např. i 12ks kyslíkových rozvodů ve výklopných stěnách. Dále přípojky elektrické energie 230V a bateriově zálohované 12V. Vejde se sem celkem 12 pacientů na skládacích nosítkách, samozřejmě že v případě události lze improvizovat, protože není nutné vždy použít pouze nosítka.

Středová část modulového návěsu je přístupná ze zadního čela a z třídících prostor pomocí schůdek.

V zadním sektoru je ve strojovně ukrytý již zmíněný generátor, předsíň u zadního čela je určena pro uložení celkem 6ks lékařských kufrů a několik dalších kufrů s ostatním vybavením ZZS, původních 40ks polních nosítek nahradily nyní nové skládací od firmy Fazzini, vakuové sady, zásobníky kyslíku atd. Prostor strojovny je nově nasvícen LED diodami. Z něj projdeme okolo WC a sprchového koutu do předního sektoru středové části. Zde jsou uloženy nově transportní nosítka Stryker M1 namísto původních značky Ferno v počtu 12ks a na stěně je nerezové umyvadlo s malým elektrickým ohřívačem vody. Na protějším rohu je zásobník studené/teplé pitné vody a kelímky. Součástí je i nádrž na 840 l pitné a nádrž na 1200 l odpadní vody. Kapacita nádrže pohonných hmot je 600 l.

Přední rozkládací část modulu je určena pro konferenční – štábní místnost pro 8 osob. Po vysunutí boků vznikne prostor o rozměrech 3000×4850 mm. Do něj je přístup z levé strany po výklopných schodech či přes střední část rozloženého návěsu. Nalezneme zde přípojky pro PC, rozvod elektřiny, LCD televizi, kuchyňskou linku a nově velké hodiny. Celý tento prostor je prosvětlen okny a klimatizován. Na stropě jsou zářivková tělesa.

Odtud je přístupný výsuvný segment dispečinku. Do něj se dostaneme pomocí schodů. V případě jeho aktivace a potřeby v něm může působit několik operátorů/operátorek ZZS, kteří budou míst k dispozici veškeré používané informační a komunikační prostředky včetně datových přenosů. Celý klimatizovaný dispečink o vnitřních rozměrech 2800×1700 mm je opatřen okny po svém obvodu v rozsahu 360°. Vysouvatelná část je nad úrovní střechy návěsu plných 900 mm. Lze odtud skrz dveře vstoupit na pochozí oplechovanou podlahu střechy, kde je možné rozložit bezpečnostní zábradlí a vytvořit terasu.

Použitá technologie umožňuje modulu GOLEM nezávislost na externích zdrojích energie, pohonných hmot a vody po dobu 24 hodin.

Barevné provedení návěsu odpovídá standardu pražské ZZS. Kromě toho je po jeho obvodu instalováno 10ks modrých LED světel Hella, 3 na bocích a 4 na zadním čele. Jejich ovládání a
napájení je z kabiny tahače. Pro lepší viditelnost v místě zásahu je v modulu také osvětlovací stožár, teleskopicky vysunovatelný až do výše 9500 mm od země.

modul-hromadneho-nestesti-Golem-prazske-zachranky

Rozměry a hmotnosti:

- Provozní hmotnost 25900 kg
- Největší technicky přípustná hmotnost 35000 kg
- Největší povolená hmotnost 32000 kg
- Rozměry v přepravním stavu:
- Celková délka 14020 mm
- Celková šířka 2600 mm
- Celková výška 4000 mm

Rozměry v plně rozloženém stavu:

- Celková délka 14020 mm
- Celková délka s tahačem 16200 mm
- Celková šířka 9800 mm
- Celková výška bez osvětlovacího stožáru 5100 mm
- Výška vrcholu osvětlovacího stožáru nad zemí 9500 mm

Závěrem popřejme pražské záchrance a zejména trvalé osádce GOLEMa, dislokovaného devátým rokem na stanovišti Kundratka, kde má své místo i jeho menší ekvivalent v podobě kyslíkového vozu Mercedes-Benz ATEGO, co možná nejméně ostrých výjezdů.

A aby byl výčet informací úplný, cena modulu Golem s volacím znakem KQZ 162 byla 17 a půl milionů korun. Zajímavostí je i doba samotné realizace projektu a samotné stavby, vše trvalo necelý jeden rok.

Foto a info: autor, ZZS HMP, KOV Velim a PČR