logo

K nehodě dvou rychlíků došlo v Horažďovicích na Klatovsku, záchranáři na místo vyslali tří vrtulníky LZS

Plzeňský kraj - 4.8.2015

Dnes, 4. 8. 2015 ve 13.17 hodin došlo na nádraží Horažďovice předměstí k vykolejení posledního vagónu rychlíku Rožmberk, který směřoval z Brna do Plzně. Ten zasáhl do průjezdného průřezu sousední koleje, po níž vjížděl do stanice rychlík Vajgar na trase Plzeň – Brno.

Vzhledem k tomu, že se jednalo o událost s předpokládaným větším počtem zraněných osob, vyslalo ZOS na místo kromě pozemní techniky a posádek z okolních stanovišť ZZS PK také hned tři vrtulníky LZS ze středisek Plzeň, České Budějovice a Praha.

Na místě záchranáři zajistili a ošetřili 7 středně těžce zraněných osob, které sanitky a vrtulníky následně transportovaly do nemocnic v Plzni a Českých Budějovicích k další péči. Původně hlášených několik desítek těžce zraněných se naštěstí nepotvrdilo. Přímo u nehody záchranáři tak ošetřují další jen lehce zraněné osoby.

U události zasahují kromě ZZS také ostatní složky IZS. Proč se nehoda stala, vyšetřuje drážní inspekce a policie. Při odjezdu vlaku Rožmberk došlo s největší pravděpodobností k přehození výhybky přímo pod tímto vlakem, v důsledku čehož poslední vůz tohoto vlaku měl postavenu trasu na kolej, kde stál protijedoucí vlak Vajgar. Došlo pochopitelně k vykolejení posledního vozu (obě nápravy) a jedné nápravy předposledního vozu.


Nehoda pohledem HZS:

V úterý 4. srpna 2015 na operačním středisku tísňové linky 112 v 13:20 hodin dostali zprávu, že na trati č. 190 Plzeň – České Budějovice poblíž obce Babín do sebe narazily dva rychlíky jedoucí v protisměru. Do dvou vykolejených vagonů narazila lokomotiva druhého vlaku a převrátila se mimo kolejiště.

K nehodě vyrazily jednotky z Plzeňského i Jihočeského kraje a hasiči SŽDC obou krajů.

Ve vlaku cestovalo odhadem do dvou stovek osob. Počet zraněných se v průběhu zásahu měnil – původní informace od posádky vlaku byla 30 zraněných, konečný počet se následně snížil na 15. Se třemi z nich odletěly do nemocnice vrtulníky LZS, ostatní odjeli sanitkami.

Pro ostatní cestující přijel autobus z Košutky. Tím byli pasažéři po vyšetření převezeni na nádraží Horažďovice Předměstí, odkud jim ČD zajistili náhradní autobusovou dopravu. Jejich osobní věci, kola a další zavazadla byla převezena na obvodní oddělení PČR.

Cestujícím hasiči zajistili posttraumatickou péči, na místě jim se zvládnutím stresu pomáhal jihočeský psycholog a dva členové týmu z obou krajů.

Při příjezdu jednotek nebyla v místě přehledná situace. Hasiči v prvních chvílích se soustředili na cestující. Zraněné pomohli z vlaku vynést a následně pomáhali ZZS při jejich ošetření a transportu do vrtulníků a sanitek. Ostatním cestujícím pak pomáhali vystoupit z vlaku a převáděli je bezpečně přes koleje do nedalekého remízku, kde je vyšetřili záchranáři a kde jim byl poskytnut co možná nejlepší komfort v těžké situaci.

Když byli všichni cestující z vlaků venku, museli hasiči počkat na vypnutí trakčního vedení. Po jeho vyzkratování započala PČR a drážní inspekce s vyšetřováním nehody. Následně byl stanoven postup odstranění vagónů z kolejiště. Jednotky HZS se postupně vrátily na základny. Na místě zůstali hasiči SŽDC a jako posila k nim míří těžká technika a tank z Prahy. Vzhledem k tomu, že vyprošťovací práce potrvají minimálně dva dny, zapůjčili hasiči z Klatov svým kolegům týlový kontejner, uvedla por. Mgr. Pavla Jakoubková, tisková mluvčí HZS Plzeňského kraje .
Zasahující jednotky:

HZS České Budějovice – psycholog (JČK)
HZS Horažďovice
HZS Klatovy
HZS Nepomuk
HZS Plzeň-Košutka
HZS Plzeň-KŘ
HZS Strakonice (JČK)

SŽDC České Budějovice (JČK)
SŽDC Plzeň
SŽDC Praha – vyprošťovací tank

JSDH Horažďovice
JSDH Malý Bor
JSDH Velké Hydčice


 

Foto Drážní inspekce a HZS PK