logo

Kostky, kostky a zase kostky aneb šachovnice na sanitkách

ČR - 8.8.2015

Vyhláška 296 ze dne 3. září 2012 o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele zdravotnické záchranné služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče dopravními prostředky a o požadavcích na tyto dopravní prostředky je všem záchranářům a pracovníkům kolem sanitek všech druhů již notoricky známá.

Ještě než vstoupila v platnost, rozvířila se kolem ní poměrně vášnivá debata ohledně barevného provedení sanitek ZZS, která neutichá dodnes. Vyhláška 296 ve své příloze nařizuje, jak mají vypadat, což je uvedeno v závěrečném odstavci jednotlivých vozidel ZZS. Tedy základní barva karoserie vozidla je žlutá (…pro polepy je nutný žlutý podklad? Papírově opravdu ano.). Na bocích vozidla je umístěno retroreflexní značení v podobě pravidelně se střídajících obdélníkových polí zelené a žluté barvy o minimálním rozměru 590 x 300 mm v jednom nebo dvou vodorovných pruzích vytvářejících vzhled šachovnice, přičemž kratší strana obdélníkového pole určuje šíři pruhu. Vozidlo je dále na bocích výrazně označeno nápisem „Zdravotnická záchranná služba“ o minimální výšce písmen 150 mm a názvem poskytovatele zdravotnické záchranné služby a na střeše volací značkou radiostanice vozidla o minimální výšce písmen 150 mm.

cheb_zachranka_nova_auta2

Bodem sváru je zejména barevné provedení vozidel ZZS, tedy státní záchranky. Čili retroreflexní značení v podobě pravidelně se střídajících obdélníkových polí zelené a žluté barvy o minimálním rozměru 590 x 300 mm v jednom nebo dvou vodorovných pruzích vytvářejících vzhled šachovnice, přičemž kratší strana obdélníkového pole určuje šíři pruhu, známe pod pojmem Battenburská šachovnice.

 


Battenburská šachovnice

je druh vysoce reflexního značení používaného u složek IZS. Nejčastěji je ve formě tzv. battenburské šachovnice. Název je odvozen od podobnosti šachovnice s battenberským řezem.
Battenburské značení vzniklo v roce 1990 původně pouze pro hlídková vozidla britské dopravní a dálniční policie. Vzniklo z důvodu co nejlepší viditelnosti policejních vozidel jak za denního světla, tak také v noci. Úkolem bylo vytvořit reflexní značení, které by bylo viditelné ve dne už na vzdálenost 500 metrů.

Výzkumy dle Wikipedie ukázaly, že lidské oko je ve dne nejvíce citlivé na žluté a zelené odstíny barev, v noci na modré a zelené odstíny. Podle tohoto bylo vytvořeno značení šachovnice, kde se střídaly zpočátku především modrá barva se žlutou, později u dalších složek i jiné barvy. U záchranných vozidel bývá šachovnice nejčastěji umístěna na bočních částech vozidla, zadní strana bývá opatřena šikmými reflexními pruhy, u nichž se také střídají dvě barvy. Nutno podotknout, že se objevily na netu také studie, hovořící o opaku stavu, než je uveden na začátku tohoto odstavce.


 

Záchranářská obec je kvůli battenburské šachovnici rozdělená na několik táborů. Jedni tvrdí, že zeleno-žlutá šachovnice je mnohem lépe viditelná, než současné provedení, druhá strana tvrdí přesný opak a vadí jí, že byla do vyhlášky prosazena zcela nesmyslně a zbytečně. EU jí naší republice jen doporučila, nikoliv nařídila, takže v tomto směru má „opozice“ bezesporu pravdu. Nutno podotknout, že některé ZZS polepily šachovnicí své sanitky ještě před vyjitím vyhlášky.

SAM_1654

Dále se na adresu šachovnice často uvádí, že se do vyhlášky dostala na tzv. politickou objednávku a loby firem, vyrábějících a dodávajících reflexní polepy vozidel s tím, že je to jen velký byznys. To může být částečně pravda, ale je nutné si uvědomit, že sanitky se polepovaly i před érou šachovnice.

Nemusí se nám to líbit, nemusíme s tím souhlasit, ale to je tak vše, co s tím lze dělat. Vyhláška platí, a jednotlivé krajské záchranné služby se s tím vypořádávají po svém a ne zcela dle předpisů. Jisté je, že šachovnice je za použití vhodných odstínů viditelná opravdu dobře, zdali je hezká, je věc jiná a samozřejmě se vše nemusí líbit všem.

Relativně jednotný vzhled sanitek najdeme u hranatých ordinací System Strobel. Zcela jiné je to u vozidel v setkávacím (RV) systému a to dokonce i u stejných modelů. Na některých vidíme jen jednu řadu šachovnice, na jiných pak dvě, někde jsou kostky šikmé, jiné mají pravý úhel apod. Někdo je navíc dosadil do stávajícího červeno – žlutého barevného provedení, což v určitých případech nepůsobí, co se designu týče úplně dobře.

vys

Tudíž lze jen konstatovat, že pokus v podobě vyhlášky 296 o jednotný vzhled vozidel nejde za této situace prakticky aplikovat a sanitky tak vypadají jak nepovedení kočkopsi. Na vozech RV se rovněž používá odlišný způsob polepů v návaznosti na barvu karoserie, některá ZZS automobily pořizuje ve žluté, jiné v bílé barvě. Zajímavostí jsou např. Renaulty Koleos liberecké záchranky, opatřeny šachovnicí, ovšem v barevné kombinaci červené a bílé barvy (ještě před platností vyhlášky).

kalos

Každopádně požadavky na barevné provedení dopravních prostředků podle vyhlášky 296 se dále nevztahují na dopravní prostředky vyrobené do 31. prosince 2013. Takže firmy, poskytující PNP či DZS, co si pořizují starší automobily, si s tímto hlavu lámat nemusejí, viz „nové“ XXL z Řevnic. Osobitý design sanitek má také ZS ASČR.

20150326_093450
Za kliknutí stojí odkaz na holandský web, řešící barevné provedení hasičských vozidel. Jinak v této zemi jsou graficky vyobrazeny všechny používané automobily včetně potřebných rozměrů polepů, z toho by si mohlo vzít naše MZ příklad.

789

Foto: krajské ZZS, Sicar, Radim Holiš, Radek Žoček a archiv webu