logo

Sanitní Mercedesy GL u podnikových hasičů Severočeských dolů mají nosítka MEDIROL

Ústecký kraj - 3.9.2015

V roce 2008 započala u Hasičského záchranného sboru Severočeské doly a.s. modernizace vozového parku. Jedním z prvních dodaných vozidel byla právě sanitka Mercedes Benz GL. Respektive se jednalo o dvě tato vozidla, jelikož společnost Severočeské doly a.s. má dvě těžební lokality, Doly Bílina (DB) a Doly Nástup Tušimice (DNT), a na obou je zřízena jednotka hasičů.

Na DNT tato nahradila Nissan Patrol, který jako sanita sloužil od roku 1996. Patrol však byl v celkem dobrém stavu a tak bylo rozhodnuto o jeho přestavbě na technický automobil k dopravním nehodám a únikům nebezpečných látek. Na DB nahradila jednu ze dvou sanitek na podvozku MB Puch 280 GE s výkonem 110kw/150ps, jehož maximální rychlost byla omezena na 155km/h. Spotřeba udávaná výrobcem byla 20 litrů na 100 km, ale v podmínkách povrchového dolu neklesla u Puchu pod 40 litrů benzínu na 100 km.

1398626_10201073341498258_1415598000_o
Službu ukončil v roce 2009 a nyní probíhá renovace vozu, který bude posléze umístěn v hornickém muzeu. Ve voze bylo lehátko, transportní sedačková nosítka a oživovací přístroj Pulmotor a nezbytný výbava zdravotníků. Do služby byla zařazena v roce 1986, kdy nahradila sovětský UAZ. Jako první výjezd na DB sloužil ještě jeden Puch, který byl nahrazen novou moderní sanitkou VW T5 4×4.

Sanitka MB GL je určena především k převozu postižených osob z prostoru povrchového dolu, kam nemají standardní sanitky ZZS přístup. Úkolem posádky je především stabilizace osoby, pokud toto není možné, je terénním vozidlem dopravena osádka ZZS, která se již postará o odbornou pomoc. Po vyvezení osoby z terénu je pacient předán do vozu ZZS, případně do povolaného vrtulníku, u stanice HZS na DB je kvůli tomu nově vybudován heliport. V případě drobných úrazů a nevolností jsou osoby rovnou převáženy do zdravotnického zařízení.

Ve vybavení se nachází nosítka s podvozkem od domácího výrobce MEDIROL, „schodolez“, AED Philips, Saturn OXY, sada vakuových dlah, páteřový rám, sada krčních límců, tonometr, oxymetr a zdravotnický batoh, vybavený dle doporučení ZZS v Kadani, která rovněž zajišťuje pravidelné každoroční proškolení posádek sanity. Dokud působilo na dolech zdravotní středisko, byl součástí osádky i podnikový lékař, to je však již minulostí.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Vozidlo Mercedes Benz GL má velmi dobré jízdní vlastnosti při jízdě v terénu, což zajišťuje pneumatické odpružení s měnitelnou světlou výškou, které dovoluje zvýšit světlost auta až na 307 mm, brodivost je úctyhodných 600 mm. Nájezdové úhly jsou 33 a 27 stupňů, maximální boční náklon má hodnotu 35 stupňů. Elektronika pomůže s bezpečným sjížděním kluzkých kopců a z větší šlamastyky pomůžou uzávěrky diferenciálů a redukční převodovka. V případě uvíznutí si automobil může pomoct lanovým navijákem, namontovaným v přední části a důmyslně uschovaným za RZ. Světelná rampa je značky WoodWay Whelen.

Technicko – taktická data MB GL:

• Počet a uspořádání válců: V6
• Zdvihový objem: 2987 cm3
• Výkon: 165 kW (224k)/3800 ot.
• Nevyšší rychlost: 210 km/h
• Pohon všech kol s elektronickou kontrolou trakce
• Sedmistupňová samočinná převodovka 7G-Tronic
• Pohotovostní/Celková hmotnost (kg): 2450/3150
• Výška/délka/šířka (mm): 1840/2127/5088
• Rozvor: 3075 mm
Info a foto: Filip Foukal, VD HZSp Severočeské doly a.s.