logo

Na severu Německa mají nové vozy RZP, překvapivě od polského výrobce sanitek Baus AT, namísto domácí značky

Svět - 18.9.2015

Koncem roku 2014 bylo jasné, kdo vyhrál tendr na dodaní nové generace vozidel RZP pro německý spolkový stát Šlesvicko-Holštýnsko. Vítězem tendru se stala polská firma Baus AT přes její německou kancelář v Berlině.

Jakmile tato informace vzešla ve známost, tak se na sociálních sítích spustil tzv. Shit-Storm. Spousta lidí vyjadřovala pochybnosti nad polským výrobcem sanitní nástavby.

Spolkový stát Šlesvicko-Holštýnsko patřil mezi první německé spolkové země, ve kterých se jednotlivé okresy shodly na standardní výbavě a standardním vzhledu vozidel RZP a vyvinuly tzv. „Schleswig-Holstein RTW“ (RTW = Rettungswagen = německý název vozidla s posádkou RZP).

Toto vozidlo bylo hodně let produkováno a dodáváno firmou GSF z německého městečka Twist. Nyní se spousta „expertů“ obávalo o dosavadní velmi vysoký standard kvality vozidel, když se budou dodávat „levná“ auta nové generace sanitek z polské produkce, jenž se v tuto dobu objevují na výjezdových stanovištích ZZS.

                                                        RZP s nástavbou GSF

219813-large
                                                RZP s polskou nástavbou BAUS AT

2015-08-22 - IMG_0003

Tendr obsahoval výrobu a dodáni zhruba 40 kompletních vozidel RZP a výstavbu a dodáni zhruba 50 podvozků Mercedes-Benz Sprinter pro montáž starších „skříňových nástaveb“ až do konce roku 2015. Zajímavostí ještě je, že se zveřejňovalo i hodnoceni jednotlivých částí nabídek:

1. Cena: 35 %
2. Nástavba: 20 %
3. Podvozek: 15 %
4. Výměna nástavby: 10 %
5. Servis: 10 %
6. Elektrika: 5 %
7. Ostatní: 5 %

Celkově se pak podle této sestavy vybrala „ekonomicky nejvýhodnější nabídka“.

Nyní představené vozidlo slouží na výjezdovém stanovišti Preetz v okresu Plön. Jedná se Mercedes-Sprinter 516 Bluetec s výkonem 120 kW a maximální přípustné hmotnosti 5.000 kg.

Výbava vozidla byla předem daná, patří mezi ní:

• Nosítka Ferno Mondial Roll-In
• Schodolez Ferno 59 T
• EKG/Defibrilátor Corpuls C³
• Dräger Oxylog 2000 plus
• Weinmann Accuvac Rescue
• B. Braun Perfusor compact
• Scoop rám Ferno 65 EXL
• další záchranářská výbava je umístěna v sadě kufrů systému Weinmann, Ulmer Koffer

Část výbavy je umístěna tak, že se dá posádkou vyjmout jak z vozidla, tak i přes venkovní dveře.

2015-08-22 - IMG_0058

Novinkou u vozidla je VRZ – jak vzhledem tak i výrobcem. Optický výstražný systém (v technice LED) se skládá ze světel Sarco Typ 1402 za modrým krytem a předních přídavných světel Hänsch Sputnik SL. Na zadní části vozidla se nachází přídavná žlutá světla Hänsch effekta RWS Sputnik SL pro zabezpečení místa zásahu. Jako siréna je umístěn systém Hänsch Typ 624 se dvěma reproduktory Hänsch DKL 604. Dodatečně je instalován tlakový kompresor a tlakové fanfáry Max Martin 2298 GM.

Nyní se budou sbírat první praktické zkušenosti s novou nástavbou, ve které se změnilo mimo výrobce také umístění některých částí výbavy. O dalším tendru ve spolkovém státě Šlesvicko-Holštýnsko se bude rozhodovat v roce 2016. Do té doby se pak ukáže, zda obavy proti současnému dodavateli z Polska byly oprávněné, nebo zda opět bude mít šanci na výhru ve výběrovém řízení.

Text: Lars Kocherscheid, BOS-Fahrzeuge
Foto: Tobias Voss, EA