Je tomu již více než čtvrt století, kdy na obloze našeho regionu začaly létat záchranářské vrtulníky. Od té doby mají jejich posádky na svém kontě více než patnáct a půl tisíce zásahů, při nichž nalétaly téměř čtrnáct tisíc letových hodin. Ročně vrtulník z Ostravy vzlétá k téměř šesti stovkám misí.
U příležitosti výročí uplynulých pětadvaceti let provozu letecké záchranné služby, uspořádala v pátek 6. listopadu Zdravotnická záchranná služba MSK slavnostní setkání za účasti významných hostů. Patřil mezi ně hejtman Moravskoslezského kraje a první náměstek hejtmana, náměstek pro zdravotnictví, členové vedení města Ostravy, jakož i vedoucí představitelé složek IZS, ředitelé nemocnic v kraji a další pozvané osobnosti.
Po krátkých proslovech nejvýznamnějších hostů shlédli přítomní krátký film o činnosti letecké záchranné služby, vytvořený právě pro tuto příležitost. Následovala tisková konference a po jejím skončení pokračoval program v prostorách heliportu a zázemí leteckých záchranářů. Hosté si mohli prohlédnout jejich vybavení, hangár a přirozeně také vrtulník, používaný aktuálně v „ostrém provozu“. Záchranáři navíc připravili rovněž ukázku zásahu posádky LZS při speciální činnosti v podvěsu.
Letecká záchranná služba vznikala na území bývalého Československa od druhé poloviny 80. let minulého století. Trvalý provoz ostravské LZS – Kryštofa 5, byl zahájen 7. ledna 1990 v areálu tehdejší Krajské nemocnice v Ostravě-Zábřehu. Vrtulník, piloty a mechaniky poskytl Státní podnik Slovair, Od roku 1993 až do současnosti zajištuje provoz společnost DSA. Za dobu působnosti na ostravské základně zajistila vždy tu nejmodernější dostupnou vrtulníkovou techniku a špičkově vycvičené piloty i pozemní personál.
Zdravotnické osádky byly v počátcích tvořeny lékaři z různých nemocnic v tehdejším Severomoravském kraji, báňskými záchranáři, nebo členy horské služby. V pozdějších letech postupně zajistila záchranáře do LZS ze svých řad zdravotnická záchranná služba.
Významným partnerem pro provoz LZS je také město Ostrava, díky kterému bylo v areálu Hasičského záchranného sboru Ostrava v Ostravě-Zábřehu vybudováno zázemí pro stanici LZS, základnový heliport, certifikovaný i pro noční provoz a hangár pro vrtulník.
Od září 2009 používá LZS v Ostravě jeden z nejmodernějších a nejlépe vybavených strojů ve své třídě – vrtulník EC 135 T2e, který je plně uzpůsoben pro nepřetržitý provoz až čtyřčlenné osádky. Díky své vysoké cestovní rychlosti 240 km/hod pokrývá tak v doletové době do dvaceti minut převážnou část území Moravskoslezského kraje. Pro mezinemocniční převozy však je schopen díky možnosti téměř tříhodinové výdrže bez nutnosti mezipřistání dopravit pacienta do jakéhokoliv specializovaného centra v celé ČR.
Od roku 2001 je stanice LZS v Ostravě jednou ze čtyř, zajišťující nepřetržitý provoz. Všichni členové osádky jsou trénováni i na možnost zásahu v nepřístupném terénu pomocí lanové techniky. Ostravská LZS patří k nejzkušenějším v zemi a stále rozvíjí a rozšiřuje nejen výcvik všech letových i zdravotnických členů osádky, ale v souladu se stále přísnějšími evropskými leteckými předpisy také průběžně zdokonaluje vybavení vrtulníku i osádky. Od ledna 2016 tak bude například do práce osádek zavedeno použití prostředků pro noční vidění za účelem zvýšení bezpečnosti letů od západu do východu slunce.