logo

Poslední mohykán jezdí v Táboře, sanitka Volkswagen Crafter s nástavbou System Strobel

Jihočeský kraj - 17.11.2015

Zdravotnická záchranná služba Jihočeského kraje disponuje od konce roku 2007 dvojicí u nás unikátních sanitek. Jedná se o vozidla Volkswagen Crafter, na jejichž šasi je namontována skříňová ambulantní nástavba System Strobel se zdravotnickou vestavbou od společnosti FD Servis Praha. Ta je i dodavatelem vozidel.

Slavnostní předání těchto a i dalších sanitek proběhlo konkrétně 20. 12. 2007 na parkovišti u českobudějovického fotbalového stadionu SK Dynamo.

021

Co je to nástavba System Strobel (SS), není třeba dalece představovat. Jedná se o v Německu vyráběnou skříň, nebo chcete-li krabici, kterou můžeme dlouhá létá u nás vídat na sanitkách podvozkové nižší třídy Volkswagen Transporter, zařazených ve výjezdu právě jihočeské, dále středočeské, zlínské či moravskoslezské záchranky.

Ambulantní nástavba na malých Volkswagenech je konstrukčně totožná s tou, co je na větších vozech Crafter. Je vyrobena ze 30mm silných sendvičových panelů tvořených dvěma plechy o síle 2mm z lehké slitiny, pevně spojených vrstvou polyuretanové pěny, její hmotnost tak jen lehce převažuje 300kg, proto je i tento její větší ekvivalent na Crafterech lehký a umožní dosáhnout celkové hmotnosti vozidla 3500kg. Při tom všem má však velmi velkorysý vnitřní prostor pro přepravu pacienta a záchranářů.

Ten je o rozměrech (délka x šířka x výška) 3,450 x 1,980 x 1,985mm, což jsou opravdu skvělé hodnoty. ZZS HMP používá také „krabicové“ ambulantní nástavby, vyrobené ale jinou firmou, KOVem Velim, jejich sanitky na podvozcích Mercedes-Benz Sprinter mají vnitřní rozměry 3,800 x 1,900 x 1,850mm. Vyjádřeno čísly je i zajímavé porovnání rozměrů nástaveb System Strobel Crafter vs. Transporter. Vzhledem k tomu, že druhý jmenovaný je menší, i když o stejné maximální hmotnosti 3500kg, jsou vnitřní rozměry jeho ambulantního prostoru následující: délka 2.980mm, šířka 1.901mm, výška 1.971mm. Jiná je i hmotnost nástavby, ta činí 285kg, oproti 305kg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sendvičová nástavba SS je vzhledem k použitým materiálům odolná korozi, a také má nadprůměrné izolační schopnosti vůči zvuku, prachu a teplotě. Rovněž je dobře uzpůsobena pro provádění desinfekční očisty. Její interiér doznal za dobu působení u jihočeské záchranky několik změn. Tou nejzásadnější je jiný nosítkový stůl. Jinak se jedná a klasickou sanitku, vycházející z našich předpisů pro vozidlo kategorie C. Uvnitř nalezneme vybavení, plně odpovídající legislativě pro tyto vozidla.

Přístup do nástavby je zajištěn dvěma způsoby, buďto bočními posuvnými dveřmi o rozměrech 1920 x 1180mm s pomocným výklopným schůdkem na pravé straně, nebo dvoukřídlými na zadním čele vozu, ty mají celkové rozměry 1970 x 1270mm. Ve středu zadní části je místo pro pneumatický nosítkový stůl namísto původního hydraulického, elektricky ovládaného. Na něm jsou nosítka Stollenwerk s oddělitelným podvozkem. Se stolem se dá manipulovat kromě zvedání také do boků, lze si tak vytvořit dostatečný prostor kolem pacienta.

Vpravo vedle nosítek je dvojice otočných sedaček pro posádku sanitky, samozřejmě s bezpečnostními pásy, vlevo je úložný prostor pro kyslíkovou láhev. V předním čele nástavby je zdravotnický nábytek, tvořený šuplíkovou aretační stavebnicí Sortimo, speciálně vyráběnou stejnojmennou firmou pro potřeby a účely vestaveb nejen sanitních vozidel. Nalezneme v ní regály a šuplíky pro předpisové vybavení vozidla a také výsuvnou třetí sedačku a horní pracovní nerezový pult.

Další vybavení, jako je odsávačka či defibrilátor, a nově také příprava na umístění elektronických pomocníků ZZS, má své místo na stěnách nástavby. Na nich jsou dále ochranné přilby, či krční límce. Scoop rám a schodolez je uložen zvenku ve skříni v pravé části nástavby.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nedílnou součástí nástavby je také stropní panel, ve kterém jsou rozvody medicinálního kyslíku, závěsné prvky pro infuze a také bezpečnostní madla a osvětlení. Kyslík má rozvody, resp. jejich výstupy také v panelu na boku nástavby. U něj se nachází ovládání topení a klimatizace vnitřního prostoru společně se zásuvkami elektrické energie 220 V. Teplotní komfort pacienta i posádky zajišťuje dvojice topení, nezávislé horkovzdušné Webasto a přídavné závislé Behr, toto doplňuje ještě klimatizace a elektrické topení Defa Termini s provozními parametry 220 V/2000 W.

Vnitřní zařízení pochopitelně prošlo dynamickou zkouškou na akreditované zkušebně a plně vyhovuje evropskému předpisu/normě EN 1789.

O nástavbě tedy lze hovořit převážně jen velmi kladně, jak je tomu ale u podvozku? Jedná se o dnes klasický Volkswagen Crafter s rozvorem 3665mm, jeho šasi je tvořeno žebřinovým rámem a osazeno krátkou kabinou pro posádku 1+1. V její přední části se ukrývá srdce vozu, hnací agregát. Tím je kapalinou chlazený přeplňovaný vznětový pětiválec Volkswagen 2,5 TDI o výkonu 120 kW. O převody se stará manuální šestistupňová převodovka. Sanitní Crafter o celkových rozměrech 5985 x 2005 x 2780mm by s tímto měl uhánět maximální rychlostí až 160 km/h.

Vpředu sedící dvoučlenná posádka má k dispozici navigační a komunikační prostředky analogové i digitální rádiové sítě, dále ovládání výstražného a světelného zvukového zařízení. Z další výbavy jmenujme ruční svítilnu, úložnou skříňku na dokumentaci, lampičku na čtení mapy u spolujezdce atd.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Výstražné zařízení pochází od firmy Whelen. Na střeše kabiny je rampa, v zadních rozích pak dva majáky, toto doplňují světla v masce a bocích vozidla, vše v modré barvě. Barevná úprava vozidla vychází z dnešní platné legislativy, i když v době jeho výroby ještě neexistovala, ale jihočeská záchranka se stala prvním protagonistou kombinace žlutého podkladu a zeleno-žluté battenburské šachovnice u nás, takže její vozy toto provedené používají již dlouhou dobu.

Z původní dvojice Crafterů zbyl u ZZS JHČ již dnes jen jeden, a i ten se velmi brzy odebere do sanitkového nebe, protože má svá nejlepší léta dávno za sebou, bezmála 400 tisíc ostrých kilometrů ve službě hovoří za vše. Léta je bylo možné vídat společně na výjezdovém stanovišti Oblastního střediska Tábor. Názory řidičů na tyto vozy jsou různé, ostatně jako u prakticky každého automobilu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zbývá ještě dodat, že u pražského FD Servisu vznikl ještě třetí Crafter s nástavbou v podobě „hranaté ordinace“ System Strobel. Byl vyroben na přání firmy Ambulance Meditrans o necelý rok později, než dva jihočeské. Zajímavostí na něm jsou posuvné dveře, umožňující průchod mezi kabinou a ambulantním prostorem v nástavbě. Tato sanitka má najeto také již značné množství kilometrů, ale je stále ve službě, táborský Crafter je zařazen již jen jako záložní vozidlo. Jinak mělo vzniknout, nebo bylo dle dostupných informací plánováno, že se Crafterů s krabicí vyrobí více, leč k tomu nedošlo.

PS: Posílám velké díky Tomášovi S. do Tábora za ochotu při pořizování dokumentace 😉

-wap-