logo

Pražští záchranáři apelují na občany: Používání bezpečnostních pásů chrání zdraví a životy

ČRHlavní město Praha - 15.7.2016

Ačkoliv je v České republice používání bezpečnostních pásu nařízeno direktivou platné legislativy, stále se najde mnoho řidičů a spolujezdců, kteří se nepoutají. Lidé si neuvědomují, že bezpečnostní pás je zařízením, které jim dokáže zachránit život či zabránit vážnému poškození zdraví.

Existují ze zákona výjimky, kdo bezpečnostní pásy za jízdy používat nemusí, jsou to např. složky IZS, ale u nás na záchranné službě je bezvýhradně používají všichni členové výjezdových skupin.

Nejčastějším důvodem, proč někdo nepoužije bezpečnostní pás, je podceňování nebezpečí a zároveň bagatelizace jeho přínosu pro zmírnění následků poškození zdraví při dopravní nehodě. Občas na pás zapomínají i těhotné ženy, mající za to, že případný náraz a napnutí pásu může poškodit plod a navíc způsobuje poměrné nepohodlí za jízdy.

Velkým nebezpečím je rovněž skutečnost, že se nepoutají osoby, sedící na zadních sedadlech. Když dojde k nárazu, můžou být vymrštěny směrem dopředu a zranit tak závažně nejen sebe, ale také osoby, sedící na předních sedadlech i přes jejich připoutání.

Nechceme fungovat v tomto směru jako osvěta, k tomu jsou jiné organizace, ale není nám úplně lhostejné, že při dopravních nehodách, kdy nebyl u osob použit bezpečnostní pás, dochází zcela zbytečně k velice závažným poraněním. Často se jedná o zranění hlavy, která mají mnohdy nevratné stavy poškození i přes rychlý zásah záchranářů na místě a následně i poskytnutí další odborné péče v nemocnicích.


Jaké bývají nejčastější závažná zranění při absenci použití bezpečnostních pásů?

Úrazy hlavy nárazem o volant, čelní sklo či vnitřek karoserie vozidla, přičemž otřes mozku je tím nejméně závažným zraněním.

Úrazy hrudníku nárazem o volant, může se jednat o zlomeniny žeber, pánve, vnitřní krvácení, mnohdy nevratné poškození orgánů a život ohrožující stavy.


Opomenutí bezpečnostních pasů v kombinaci s aktivací airbagu, představuje vysoké riziko. Vystřelený airbag působí dle svých konstrukčních parametrů pouze v kombinaci s pásy, jinak má efekt zcela opačný. Myslete na to a poutejte se!

V tomto týdnu jsme zasahovali u dopravní nehody, kdy došlo doslova ke katapultáži muže (*1994) z automobilu právě z důvodu, že nepoužil bezpečnostní pás. Při srážce utrpěl traumatickou rupturu aorty, což je důsledek vysokoenergetického poranění, vznikající právě při dopravních nehodách s vysokou úmrtností s tím, kdy až 15% postižených zemře bezprostředně na místě havárie. Vzhledem k faktu, že toto zranění nelze ihned jednoznačně diagnostikovat, protože bývá často jako doprovodné jiným závažným stavům po nehodě, je o to nebezpečnější.

ZZS HMP