logo

Sanitka do nepohody, KAMAZ pro ruský Dálný východ vydrží provoz až v -55°C

Svět - 20.8.2017

V srpnu roku 2016 při setkání ruského premiéra Putina se šéfem dálnovýchodního regionu – Magadanské oblasti Vladimirem Pečjonym byla nasítěna mimo jiné myšlenka akutní potřeby nového sanitního vozu, který by bez problému zvládal provoz v tamních extrémně náročných nejen klimatických podmínkách. Putin prakticky bez váhání schválil a udělil pokyn k vývoji takového vozu.

Potřeba nového vozu byla dána nedostatečným vozovým parkem a absencí vozidel s vysokou průchodností terénem, kterým v současné době disponují magadanské záchranné složky. Ten čítá zejména sanitky UAZ a také menší pásové vozy, do kterých však nelze vměstnat veškeré potřebné zdravotnické vybavení a také v nich nelze transportovat ani více osob najednou.

Zhotovitelem byla vybrána firma KAMAZ, tradiční výrobce nákladních vozidel v Rusku, protože od samého začátku bylo jasné, že nová sanitka nebude postavena na šasi dodávkového vozu. Samotný vývoj proběhl ve velmi krátkém časovém horizontu a sanitní KAMAZ byl laické i odborné veřejnosti představen již v prosinci roku 2016 na moskevském mezinárodním veletrhu ochrany zdraví.
2179424 2179426
Sanitka je postavena na podvozkové platformě KAMAZ, modelové řady 43502 s úpravou pro požadovaný provoz v extrémním klimatu. Má pohon všech kol a jeho srdcem je dvanáctilitrový naftový motor stejné značky o síle 260kW. Kabina je určena pro přepravu trojice osob včetně řidiče. Ten má k dispozici pro lepší bezpečnost také obraz ze zadní couvací kamery. Ambulantní prostor tvoří sendvičová skříňová nástavba s vlastním okruhem topení pro obě její části, oddělené přepážkou a také generátorem elektrické energie a tepelně izolovaným zásobníkem vody, rozvedené do nástavby. Toto vše umožní vozidlu soběstačnost až po dobu 16 hodin. Díky použité tepelné izolaci lze sanitku bezpečně používat až do venkovní teploty -55°C.

V přední části ambulantního prostoru, který je přístupný po schodech přes boční dveře, nalezne záchranářská posádka komunikační zařízení s přední kabinou včetně přenosu videa, tři sedačky a také polohovatelný stůl pro umístění transportních nosítek. Zdravotnické vybavení je uloženo v uzavíratelných skříních, tvořených průmyslovým nábytkem, připomínajícím i u nás dobře známou stavebnici Sortimo a také v policích. Jeho rozpětí je obdobné našim sanitním vozům kategorie C. Zadní část tvoří jakási předsíň, do které je přístup buďto přes schody, či pomocí hydraulického čela s odnímatelným zábradlím, na kterém se přepravují nosítka s pacientem. Je zde umístěno také další vybavení, zejména ostatní transportní a fixační pomůcky. Může tady být přepravován rovněž další pacient na nosítkách v podlahových úchytech. Z další potřebné výbavy je třeba zmínit i lanový elektrický naviják, umístěný na přední části šasi vozu pod kabinou.
1489124231_09
Oproti původnímu projektu čtyři metry vysoké sanitky bylo provedeno několik změn. Je jiné uspořádání sedaček v přední části ambulantního prostoru, ale zejména se zcela změnila zadní část. Ta měla být uzavřena nejprve pouze hydraulickým zvedacím čelem po celé části se středovým otevíratelným prostupem přes schody tak, jak to známě např. z velkoprostorové sanitky ATEGO pražské záchranné služby. Od tohoto bylo ale upuštěno, a to z důvodu obavy možné propustnosti a nedokonalé těsnosti, chránící před zimou, ale také z možné technické závady, při ní může dojít k nedovření čela či jeho úplném selhání (což se stalo i na pražském ATEGU, takže myšlenka, že co je ruské, stojí za starou bačkoru, je lichá…). Ambulantní prostor by tak nebyl nijak chráněn před povětrnostními vlivy a mrazem. Proto je zadní část nástavby opatřena dveřmi, majícími dvě křídla, z nichž jedno lze otevřít i při přepravní poloze menšího hydraulického čela značky Palfinger. Prostě ideální řešení.

V prvních měsících letošního roku absolvovala po transportu do hlavního města Magadanu z výrobního závodu KAMAZu nová terénní sanitka náročné provozní zkoušky za teplot dosahujících téměř -40°C. Testován byl nejen samotný vůz, ale i jeho vybavení. Vše se osvědčilo, z výsledků vyplynulo pouze několik drobných úprav, které jsou nyní již zapracovány včetně barvy vozidla (z bílé se přejde na klasickou žlutou, což je lepší pro viditelnost a identifikaci vozu ve sněhu, ale i obecně, s čímž nelze než souhlasit), doplněny budou i reflexní prvky. Do magadanské oblasti poputuje prvních 7 sériových kusů tohoto speciálu. Zájem o něj projevilo několik dalších oblastí na Dálném východě, ale i na severu Ruska. Počítá se, že jich bude vyrobeno až 150. Při zkouškách tato sanitka neplánovaně pomáhala i u jedné dopravní nehody, okolo které jela v rámci 1370km dlouhé testovací jízdy. Během zkoušek si sanitní KAMAZ téměř „lehnul“ i na bok.

Za zajímavost jistě počítat i vyjádření lékařů, kteří původně chtěli odstranit dělící přepážku v ambulantním prostoru, neboť jim zprvu přišla zbytečná, tak v rámci testů ocenili její roli, když díky ní zůstalo teplo v přední části po naložení pacienta prakticky beze změn a zadní část se po uzavření vytopila na požadovanou teplotu v krátkém čase.

Foto a info: KAMAZ