logo

Záchranářský hybrid ze Singapuru, kombinace hasičského vozu a sanitky

Svět - 30.8.2017

Na letošním květnovém semináři pracovního plánu Singapurské civilní obrany (SCDF) byl představen zcela nový automobil, který bude zařazen do vozového parku této záchranné složky. Jedná se o kombinaci hasičské prvozásahové cisterny a sanitního vozu. Požadavek na tento druh techniky vzešel od zaměstnanců SCDF. Tato organizace provozuje, resp. zastřešuje v Singapuru dvě složky obdoby našeho IZS, tedy hasiče a záchrannou službu.

Nabízí se otázka, k čemu je vlastně takovýto hybrid dobrý, a splňuje vůbec svůj účel. Lze jednoznačně říct, že bezesporu ano. Nejedná se o žádného „kočkopsa“, jak by se mohlo některým zdát, ostatně Singapur není zdaleka jediný, kde je tento druh automobilové techniky používán. Lze tyto kombinované vozy vídat na severu Evropy, v USA, Novém Zélandu atd. Ano, není to nijak masově rozšířené, ale existují a plní svojí funkci. Svoje uplatnění najdou např. u podnikových jednotek hasičů, kde svým pojetím pomáhají ušetřit početní stav směny, ale také techniky. To samé lze říct i o hasičských sborech, dislokovaných v méně obydlených oblastech, na druhou stranu ale i ve velkých městských aglomeracích, kde je hasičských a záchranářských stanic dostatek, ale kombinace sanitky a cisterny prvního zásahu umožňuje větší efektivitu zúročení lidských zdrojů a techniky, a k mimořádné události tak může vyjet jen jedno vozidlo s posádkou vycvičených hasičů/záchranářů, kteří na místě provedou potřebný zásah a zároveň ošetří a do zdravotnického zařízení vzápětí přepraví postižené osoby. Nebudeme si nalhávat, že je toto ideální, všude není dostatek lidí a ruku v ruce s tím spojených finančních prostředků, toto je jedna z možností uspořit a minimálně lokálně zefektivnit stav a činnost.
11
SCDF provozuje jak hasiče, tak záchranku, tudíž myšlenka takového vozu se přímo nabízela. Zhmotnit se jí zhostila singapurská firma Hope Technik. Na projektu se začalo pracovat v květnu 2016, tedy rok před jeho představením veřejnosti v podobě vozu FMV – Fire Medical Vehicle. Hlavní inženýr divize Special Vehicle Operations společně se dvaceti dalšími kolegy v úzké spolupráci s hasiči a záchranáři SCDF dokázal převést za 10 měsíců neustálých konzultací a práce v realitu vozidlo, které má plně funkční ambulantní prostor v kombinaci s hasičskou částí. Kromě funkčnosti a také velikosti byl kladen důraz i na designové provedení, což se povedlo. Automobil má mírně řečeno futuristický tvar účelové nástavby, která je dle určení i barevně odlišena. Hasiči – červená, sanitka – bílá. Konstruktéři měli v tomto jasno od samého začátku, nechtěli postavit prostě obyčejnou krabici. Rozměrově je navržen tak, že bez problému projede singapurskou městskou aglomerací a díky celkové šířce 2,3m zajede také k urgentním příjmům většiny tamních nemocnic.

Toto 8 tun těžké a 7,3m dlouhé vozidlo s pohonem 4×2 je postaveno na japonském podvozku Isuzu řady N s naftovým motorem, splňujícím emisní normu Euro 5. Kabina je určena pro řidiče a velitele vozu. Oba mají k dispozici komunikační prostředky a také dýchací přístroje. Hasičská část nástavby je umístěna za kabinou řidiče. Nalezneme v ní nádrž na vodu o objemu 600l, nádrž na pěnidlo o objemu 150l, čerpadlo o jmenovitém výkonu 2000l/min. s přídavným kompresorem na tvorbu talkové vzduchové pěny (CAFS), dále je uvnitř ukryto hadicové příslušenství, přenosné hasící zařízení CASF, hasící přístroje, dýchací přístroje Dräger, základní vyprošťovací zařízení. Vše je ukryto za dvojicí skříní, krytých roletkami na obou bocích vozu.
12
Sanitní část nástavby navazuje přímo na hasičskou. Je rozměrově větší, celková její výška je 2,9m, což je vzhledem k jejímu účelu pochopitelné. Umožňuje transport dvou ležících, případně tří sedících pacientů. Přístup do ní je zajištěn přes dveře na levém boku, a to z důvodu pravostranného řízení na singapurských komunikacích. Další vstup je vzadu před dvoukřídlé do boku otevíratelné dveře. Uvnitř je dominantní elektronicky ovládatelný výškově i stranově polohovatelný stůl na transportní nosítka, dále dvě otočné sedačky pro dospělé pacienty, ze kterých jde udělat plocha pro ležící osobu, jednu pevnou s integrovaným zádržným prostředkem pro děti a pevné sedačky zdravotnický personál na přední stěně nástavby. Co se vybavení týče, je prakticky shodné s našimi vozy RZP, zde je navíc de facto jen přístroj pro nepřímou srdeční masáž Lucas 2. Ostatní fixační a transportní pomůcky jsou umístěny z venku přístupné roletové skříni. Zajímavostí je ve střešním prolisu ambulantního prostoru upevněný a přepravovaný hasičský žebřík o dostupné výšce 6,4m.

U Singapurské civilní obrany (SCDF) je provozováno dle plánu šest těchto kombinovaných vozidel. Všechny těší i zájem o hasičskou sanitku i v okolních zemích, tudíž není rozhodně vyloučeno, že budou vyrobeny další tyto vozy pro zahraniční zákazníky. Záchranáři jinak využívají klasické sanitky na podvozku Mercedes-Benz Sprinter, ale také prvozásahové silné motocykly a spoustu další speciální techniky.

Foto a info: Hope Technik, youtube HTM, SCDF a navazující odborné weby