logo

Elektromobily BMW i3 zapůjčil zástupce značky pro potřeby záchranných služeb a dopravě zdravotníků

ČRHlavní město Praha - 31.10.2017

Pomyslný klíč od 6 elektromobilů BMW i3 dnes převzal MUDr. Martin Houdek, člen výkonné rady Asociace zdravotnických záchranných služeb, od Jany Dvořákové, manažerky BMWi. Všechny vozy splňují podmínky vozidel zvláštního určení a budou bezplatně zapůjčeny na dobu 6 měsíců nebo do nájezdu 9.000 km státním i soukromým záchranným a zdravotnickým službám z celého území České republiky.

„Zápůjčkou šesti vozidel BMW i3 pro potřeby záchranné a zdravotnické služby bychom chtěli navázat na předchozí úspěch s jedenácti poskytnutými vozidly BMW i3 do služeb policie. Ten byl odstartován již na začátku dubna 2017 a předčil naše očekávání. Věřím, že elektromobily mají i v tomto sektoru uplatnění. Pokud alespoň jednou některé z vozidel bude využito při záchraně lidského života, budu považovat tuto spolupráci za úspěšnou. Velice si vážím BMW i agentů, kteří tímto ve spolupráci s BMW Group Česká republika podpořili dobrou věc,“ dodává Jana Dvořáková, BMW i Manager BMW Group Česká republika.
22861504_1944343575581941_785134283989201005_o
Ze šesti poskytnutých vozidel BMW i3 jsou dvě čistě elektrická a čtyři s prodlužovačem dojezdu ve formě spalovacího motoru. Ve všech případech jde o verze BMW i3 94 Ah, umožňujícím výkon 170 koní se zvětšeným akumulátorem a dojezdem reálných 200, respektive 350 kilometrů s prodlužovačem dojezdu. Pro potřeby záchranářů a zdravotníků jsou upravené firmou FD Servis Praha a vybavené technologiemi americké společnosti WHELEN v souladu s vyhláškou 295/2012 pro převoz zdravotnických pracovníků a krevních derivátů. Každý vůz bude rovněž vybaven kabelem pro rychlé dobíjení a Charge Now kartou, se kterou BMW lze nabíjet na nabíjecích stanicích PRE a ČEZ.

„Uvnitř auta budou ale posádky používat svoje standardní mobilní vybavení. Jde většinou o první seznámení záchranných služeb s elektromobily, auta budou zapůjčena na šest měsíců, nebo devět tisíc kilometrů, po skončení služby pak půjdou do prodeje. Samozřejmě, že prioritou pro BMW ČR by bylo, aby auta dál zůstala ve službách záchranných služeb,“ dodala Jana Dvořáková z BMW Group Česká republika.
bmm
Dvě ze šesti nových vozidel BMW i3 dostala zapůjčené společnost AGEL, a.s., převzal si je člen představenstva Ing. René Janosch. Nová vozidla budou využívána zejména v Olomouci a Praze, kde budou využita k rychlé přepravě zdravotníků a vzorků. Další čtyři mají k dispozici ZZS hlavního města Prahy, ZZS Královéhradeckého, Jihomoravského a Zlínského kraje.

Od BMW Česká republika se jedná bezesporu o záslužný počin, ale záchranáři by asi více uvítali, kdyby měli na testování techniku podobnou té, co používají. Na druhou stranu je to třeba dobré auto pro tiskového mluvčího, který se tak může dostat na místo zásahu a podávat aktuální informace. Nechme se tedy překvapit, k jakému účelu ZZS tyto elektromobily využijí, třeba Praha opráší koncept rychlého záchranáře v centru města, jako tomu bylo za dob používání zapůjčených elektromobilů Smart, upravených pro potřeby ZZS HMP firmou Sicar.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA hmp bmw
V několika zemích Evropy jsou tyto elektromobily BMW i3 v provozu u všech záchranných složek – hasiči, policie i záchranka. Někde je to rovněž formou zápůjčky, jinde je mají složky zakoupeny.

Jako zajímavost lze ještě uvést, že v současné době mají i hasiči zapůjčený poněkud neobvyklý automobil. Je jím sportovní vůz Ford Mustang za účelem testování a výzkumu. Testovat se bude například viditelnost vozu nebo nově zaváděný systém eCall. Tato zápůjčka je rovněž bezúplatná, firma vyšla vstříc požadavkům Hasičského záchranného sboru ČR a umožnila na jednom ze svých vozů speciální testy v rámci bezpečnostního výzkumu, které budou sloužit k dalšímu rozvoji technologií hasičů.
mus
Příslušníci se s ním prohánějí např. na ostravském polygonu apod. Předmětem tohoto aplikovaného výzkumu má být dle vyjádření GŘ HZS ČR stanovení optimální jednotné barevné úpravy hasičského automobilu tak, aby při uplatnění přednostní jízdy byla zajištěna optimální bezpečnost jeho osádky a ostatních účastníků provozu na pozemních komunikacích, což ale zní minimálně zvláštně, protože se stačí podívat na západ i východ od našich hranic, a i laik by hned pochopil, že takový výzkum je zcela bezpředmětný, protože proč vymýšlet již dávno vymyšlené a aplikované v provozu.

 

Foto: BMW ČR, AGEL, archiv redakce, BMW DE, BMW GB a HZS ČR