logo

E-call funguje v Česku naplno, záchranu přivolá 15 sekund od vystřelení airbagů

ČR - 1.11.2017

Všechna auta vyrobená od dubna 2018 budou mít povinně systém e-call. V případě nehody sama přivolají pomoc. Čeští záchranáři už jsou na to připraveni, naplno spustili systém, který umí hlášení přijímat a odbavili i první reálné případy.

Zpráva se na operační středisko dostane za 15 sekund od vystřelení airbagů. Kritici e-callu se obávají, že bude systém zneužit ke sledování pohybu aut, neboť dle nich odesílá i pro záchranu života nepodstatné informace. Co myslíte vy?

Video ČT:
444Zdroj: ČT


Automatické tísňové volání (eCall)

Na činnosti systému automatického tísňového volání z vozidla (tzv. eCall) se podílí tři základní součásti: palubní jednotka systému eCall zabudovaná ve vozidle, síť mobilního operátora a pracoviště pro příjem tísňového volání 112. Systém eCall je možné aktivovat buďto manuálně, anebo se aktivuje automaticky.

Palubní jednotka se uvede automaticky v činnost systém eCall na základě informací ze sběrnice automobilu. Například nehoda může být detekována prostřednictvím aktivace Airbagu. Pravděpodobnost falešných poplachů se blíží 0%. Vyhodnocení údajů ze snímače zrychlení (resp. zpomalení) eliminuje možnost falešných poplachů, které by mohly vznikat při nárazech typu odřený lak, díra ve vozovce apod.

Mobilní operátoři musí být nejpozději 1. října 2017 připraveni na provoz systému eCall, zatímco palubní jednotky systému by měly být instalovány ve všech nových modelových řadách osobních automobilů a dodávek (homologovaných pro evropský trh) od 1. dubna 2018.

Havarované vozidlo následně automaticky sestaví tísňový hovor na linku 112 a centrum tísňového volání 112 obdrží základní informace o nehodě: čas, polohu, typ vozidla, směr jízdy a počet cestujících, který se uvede na základě počtu zapnutých bezpečnostních pásů. Poté je umožněna komunikace mezi posádkou vozidla a operátorem 112; řidič nebo někdo z posádky vozidla může operátorovi 112 vysvětlit, co se stalo. Pokud toho nikdo z vozidla nebude schopen, operátor 112 z obdržených informací rozezná, že systém eCall byl iniciován automaticky a bude mít za to, že je posádka vozidla ohrožena na životě a vyšle na místo nehody záchranný tým.

PRINCIP FUNGOVÁNÍ

V případě, že systém eCall bude iniciován manuálně stisknutím tlačítka SOS 112, sestaví se hovor s centrem tísňového volání a řidič může operátorovi 112 vysvětlit, co se stalo nebo z jakého důvodu řidič kontaktuje integrovaný záchranný systém. Systém eCall poskytne operátorovi 112 v libovolné zemi EU základní informace o nehodě prostřednictvím mezinárodně kompatibilní automatizované zprávy, díky čemuž je možné také eliminovat jazykové bariéry mezi ohlašovatelem nehody a operátorem linky tísňového volání 112.

Součástí komunikace s centrem tísňového volání při vážné nehodě je odeslání souboru dat o nehodě, který obsahuje čas, aktuální polohu a směr jízdy, počet zapnutých bezpečnostních pásů, VIN kód vozidla z důvodu informování zasahujícího týmu a také informace o rozmístění bezpečnostních prvků v havarovaném vozidle. Informace o nehodě jsou operátorovi 112 k dispozici za 14-17 vteřin od vzniku dopravní nehody. Předpokládá se používání tzv. „spící“ SIM karty, která se aktivuje v síti mobilního operátora až na základě vzniku aktivace vozidlové jednotky. Tudíž až v případě nehody se systém aktivuje a jen tehdy bude možné zavolat zpět do vozidla, a to pouze po omezený časový úsek. Data o poloze vozidla (nyní zatím jen ze systému GPS) se v jednotce ukládají, ale podle normy to jsou pouze poslední tři pozice. Právě tato opatření vedou k zajištění maximální ochrany soukromí a proti zneužití systému eCall.

Vozidlové zařízení eCall bude instalováno na bezpečném místě ve vozidle tak, aby se při případném nárazu jednak neuvolnilo a neohrozilo tak posádku vozidla a také aby spolehlivě fungovalo i v extrémních situacích jako je náraz vozidla do pevné překážky, kdy dojde k prudkému zpomalení vozidla, extrémnímu přetížení a deformaci vozidlových částí. Konkrétní místo pro instalaci palubní jednotky navrhne výrobce vozidla. Výrobce vozidla, do kterého bude systém eCall namontován, bude odpovídat za to, že systém bude podroben testování a schválení.

Princip fungování systému eCall (MD ČR)


PŘÍNOSY

I když zdravotní stav posádky vozidla jí nedovolí přivolat si pomoc, anebo bude v zahraničí a nebude schopna po telefonu rychle a přesně vyjádřit co se stalo a kde, nezávisle na posádce budou záchranné složky automaticky informovány o dopravní nehodě a volání o pomoc vyslyší;
eCall určí místo nehody přesně a rychle a automaticky odesílá ověřenou informaci na tísňovou linku 112;
Čas hraje důležitou roli – zkrácení reakce záchranných složek umožní zmírnit vážné zdravotní následky zraněných účastníků nehody, které by mohly být způsobeny pozdní lékařskou pomocí;
Předáním informace o nehodě z centra tísňového volání do dopravního informačního a řídícího centra budou o mimořádné situaci informováni řidiči, kteří jedou směrem k místu nehody;
Systém eCall je budován v Evropské unii podle jednotných technických zásad;
Vozidlová jednotka eCall se do vozidla umísťuje na bezpečné místo;
Řidič jako svědek nehody, i když není její přímý účastník, může stisknutím speciálního tlačítka SOS přivolat pomoc i pro jiné;
Automaticky se aktivuje pouze v případě, kdy vozidlová elektronika vyhodnotí, že došlo k nehodě;
eCall je určen k přivolání záchranných složek, nikoli k zaznamenávání pohybu vozidla.