logo

Letečtí záchranáři a hasiči zachraňovali zraněné na Špičáku. Naštěstí jen cvičně

Plzeňský kraj - 18.2.2018

Neukáznění lyžaři, podcenění sportovních dovedností nebo technická závada na lanovce. Při záchraně lidského života hraje čas důležitou roli. Aby při náročném zásahu leteckých záchranářů v nejrůznějších krizových situacích byla záchrana co nejefektivnější, k tomu už několik let přispívá pravidelná součinnostní cvičení složek Integrovaného záchranného systému.

Letos se konalo od středy 14. do čtvrtka 15. února v Železné Rudě a Špičáku, což je oblíbená lyžařská lokalita.

Přeprava raněného ve vakuové matraci

Planina nedaleko Špičáku se stává krátkodobým domovem pro posádky 243. vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely a letecké záchranáře Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje. Zimní prostředí Šumavy je ideálním místem k nácviku nouzových záchranných situací. Dostat se ke zraněnému po zemi je vzhledem k extrémním klimatickým podmínkám a těžko přístupnému terénu velmi komplikované. Jedinou možností se stává záchrana ze vzduchu. Záchranáři zde cvičí slaňování z vrtulníku, přesné visení na místě a záchranné práce na lanovce. Získávají cenné zkušenosti, které mohou mít zásadní význam při záchraně lidského života, kdy jde zejména o koordinaci a čas.

Let v terénu je náročnou činností

„Létání v zasněženém horském terénu je jednou z nejnáročnějších činností, kterou může pilot ve vrtulníku absolvovat. Důvodem je zejména nevyzpytatelnost směru a rychlosti větru, sněhová pokrývka terénu a výkon vrtulníku,“ vysvětlil velitel vrtulníkové letky podplukovník Radek Henkl. „ Při vzletu nebo přistání může zvířený prachový sníh vrtulník zabalit do koule. To by posádce způsobilo velice špatnou prostorovou orientaci. Je to bílá tma. V prachovém oblaku pilot vidí maximálně dva tři metry od kabiny. Této skutečnosti se podřizuje i technika pilotáže,“ dodal podplukovník Henkl.

Pilot však nemůže ztratit vizuální kontakt se zemí. Neustále se musí orientovat podle referenčních bodů. Těch se musí držet, než se prašan takzvaně vyfouká a on s vrtulníkem přistane. Souhra posádky je v této fázi klíčová. Důležitou úlohu sehrává také palubní technik, který sleduje situaci pod strojem.

LZS zasahuje v nedostupném terénu

„Lze říci, že nastavená pravidla zásahů letecké záchranné služby přináší lepší výsledky při zajišťování dostupnosti neodkladné zdravotnické péče. Letečtí záchranáři jsou nasazováni také při dalších operacích v jinak nedostupných terénech, například na vodě, ve skalách, ve stržích a průrvách, na horách atd. Prostě všude tam, kam se jiná technika kromě vrtulníkové nedostane. Takových míst je v našem kraji nepočítaně. Naši letečtí záchranáři se často musejí co nejrychleji přemístit i tam, kde hrozí krize, havárie či jiné situace,“ řekl instruktor hasičů – leteckých záchranářů podpraporčík Karel Hůla.

kpt. Mgr. Zuzana Špačková