logo

Automobilový žebřík brněnského školícího střediska hasičů pomohl záchranářům s transportem „XXL“ pacienta

Jihomoravský kraj - 2.7.2018

S problematikou transportu hyperobézních pacientů se setkávají záchranné služby napříč republikou čím dál častěji. Nezřídka se jedná o zásah, náročný nikoliv jen co se týče poskytnutí zdravotní péče, ale větším problémem býva samotný transport XXL pacienta do sanitky. Není nijak vyjímečné, že se musel vybourat i kus zdi domu…

Jihomoravským záchranářům o uplynulém víkendu byl nahlášen další z řady těchto případů, a proto jim s transportem pacienta pomáhala unikátní automobilová technika, kterou disponuje brněnské Skolící a výcvikové zařízení hasičů.

Do Zastávky vyjel automobilový žebřík, nesoucí označení M32L – AT (výrobcem je německý MAGIRUS), který má dostupnou výšku 30 metrů a pracovní výšku 32 metrů, svým provedením je zatím prvním tohoto typu v ČR, je určený k záchraně osob z výšek i nad volnou hloubkou. K dispozici je od počátku loňského roku.

Jeho unikátnost spočívá v tom. že místo běžného pracovního koše se dá nasadit záchranné hydraulické rameno MAGIRUS Rescue Loader RL 500, určené pro záchranu právě nadměrných osob. Na jeho koncovou část lze upevnit pomocí popruhů vanová nosítka o nosnosti 300kg, celková nosnost samotného ramene je 490kg, přičemž je počítáno s možností zavěšení doprovodné osoby (hasiče). Vzhledem k velikosti celého zařízení rameno lze vsunout přímo do okna a následně jej vysunout i s nosítkami ven a pak na zem k sanitnímu vozu. Ovládání ramene je dálkové.

Žebřík má 5 dílnou žebříkovou sadu, která je ukončena zalamovacím ramenem, s výsuvným teleskopickým žebříkem o délce vysunutí 1,2 metry, celé zalomení sady je dlouhé 4,7 metrů. Nosnost koše je 400 kg, má i výsuvnou plošinku, na koš jde umístit: přetlakový ventilátor, monitor, průtokový naviják, halogenové reflektory. Žebřík se dá použít i na záchranu osob z hloubek, za pomoci nosítek. Barva karoserie je jasně červená v odstínu RAL 3024. Stranové vyrovnání žebříku je až do 10° a pracuje v rozsahu –17° až +75°. K ustavení žebříku slouží Vario podpěry a lanová aretace podvozku. Boční vyložení jako most jde do vzdálenosti 26.90 metrů, vyložení s jednou osobou do vzdálenosti 21 metrů. Maximální nosnost jeřábovacího zařízení je 4000 kg.

Foto a info HZS JMK a MAGIRUS