logo

Záznam hovoru dispečerky pražské záchranky s 11 letou volající při nahlášení události…

Hlavní město Praha - 10.7.2019

Léto je v plném proudu a my doufáme, že si ho v klidu užíváte se svými blízkými. Statistiky ale bohužel ukazují, že obzvlášť letní měsíce jsou obdobím se zvýšeným počtem úrazů, které se nevyhýbají ani těm nejmenším. Poslechněte si záznam reálného hovoru mezi volající dívkou a dispečerkou našeho zdravotnického operačního střediska při jedné takové události.

Hovor jsme jen lehce zkrátili a mírně upravili, aby nebyla identifikovatelná totožnost volající ani místo události. Co tím vším chceme říct?


1. Vždy při poskytování pomoci druhým myslete především na vlastní bezpečnost!
2. Zavolat na tísňovou linku 155 a předat potřebné informace zvládne i dítě. (Mimochodem, děti jsou v těchto situacích často šikovnější než dospělí.) Nebojte se proto zavolat.
3. Při volání na tísňovou linku je zásadní správně popsat polohu, aby za vámi mohla dispečerka poslat pomoc a posádka vás na místě našla. V Praze můžete využít i čísla štítků, které jsou v úrovni očí na lampách veřejného osvětlení. Máme jejich databázi a přesně víme, kde se která lampa nachází.
4.Řiďte se pokyny našich dispečerek a dispečerů. Jsou to profesionální zdravotníci, kteří vám poradí tak, abyste dokázali pomoci sobě i ostatním, a navíc vám budou i psychickou oporou a mohou s vámi zůstat po celou dobu hovoru na telefonu – pomoc se tím nijak nezdržuje.
5. Nainstalujte si do telefonu aplikaci Záchranka, při jejímž použití automaticky odejdou na dispečink zdravotnické záchranné služby údaje o vaší poloze, což výrazně urychlí vaši lokalizaci. Aplikace je zdarma, funguje po celé ČR i v Rakousku a už se díky ní podařilo zachránit mnoho životů. Obzvlášť v neznámém terénu, třeba při výletech do přírody, je to neocenitelný pomocník.


 

Hezké léto bez šrámů a starostí vám přeje ZZS HMP