logo

ZZS JMK: Vyčkejte na lince, prosíme o trpělivost…

Jihomoravský kraj - 14.8.2019

Možná se vám už stalo, že jste volali na tísňovou linku 155 a ani po několika zazvoněních nebyl váš hovor přijat. I taková situace může nastat, na operačním středisku máme v denní směně šest operátorů a dva dispečery. Operátoři přijímají hovory, dispečeři vysílají vozy.

Pokud hovoří všichni operátoři, zvedá telefon i jeden z dispečerů. Druhý dispečer musí zůstat volný právě kvůli zmíněnému vysílání sanitek k jednotlivým událostem. Pokud jsou však plně vytíženi zcela všichni, pak může dojít k tomu, že váš hovor není přijat ani po několika zazvoněních a vy telefon položíte. Následně vytočíte linku 112, popřípadě jiná tísňová čísla. Jste v situaci, kdy potřebujete pomoc, je pochopitelné, že vyzkoušíte všechny možnosti. Věřte ale, že v takové chvíli je lepší počkat na lince 155, nechat telefon déle zvonit a mít trpělivost. Operátor váš hovor pravděpodobně za pár vteřin přijme, pomoci se tak dočkáte dříve, než kdybyste obvolávali jiné tísňové linky. Tamější operátor vás totiž stejně bude přepojovat na linku 155, pokud zjistí, že váš problém se týká změny zdravotního stavu.

V uplynulých týdnech jsme zaznamenali velké navýšení počtu hovorů kvůli vysokým teplotám, lidé kolabovali z horka a především kolem poledne byly naše linky vytíženy, resp. přetíženy. Pro lepší představu: v průběhu června a července jsme v rámci Jihomoravského kraje evidovali přibližně 450 výjezdů ke kolapsům, které s největší pravděpodobností souvisely s horkem. Kromě toho v létě dochází k navýšení počtu úrazů, v souvislosti s venkovními aktivitami, sportováním a výlety do přírody. A samozřejmě dennodenně se opakují telefonáty související především s interními problémy, jde například o dušnosti, bolesti na hrudi, vysoký tlak.

Lidé volají a potřebují pomoc, někdy postačí rada či nasměrování k praktickému lékaři. Někdy je nutné vyslat sanitku. Naši operátoři denně uskuteční 800 až 1000 hovorů, někdy i více. Myslete tedy prosím na to, že pokud se k nám nemůžete dovolat, není to proto, že by operátoři odpočívali nebo dělali jinou práci, ale proto, že hovoří s někým jiným, kdo potřebuje pomoc. Raději tedy nechte telefon déle vyzvánět, určitě se pomoci ze strany našich zkušených zdravotníků dočkáte.

A aby byla čísla úplná, doplňujeme, že výjezdů během 24 hodin evidujeme v rámci Jihomoravského kraje přibližně 250 – 300. Dispečeři mají k dispozici 46 posádek v denním a 43 posádek v nočním režimu.

Tiskové oddělení ZZS JMK