logo

Aplikace Záchranka a Mobilní Rozhlas budou společně varovat před nebezpečím. Vzniká Systém digitálního varování obyvatelstva

ČR - 28.11.2019

Povodně, požáry či uniklé zplodiny do ovzduší. Nejen na tyto krizové situace upozorňují starostové své občany. Efektivním způsobem, jak oslovit co nejvíce lidí žijících na daném území, se stává digitální komunikace.

Prostřednictvím té lze předat klíčovou informaci obyvatelům daného města či obce přímo do jejich mobilních telefonů. Díky okamžitému spojení je tak možné eliminovat újmy na zdraví i na majetku. Na to se spoléhá i nový Systém digitálního varování obyvatelstva, tzv. SDVO, který zatím díky aplikaci Záchranka a napojenému Mobilnímu Rozhlasu funguje v Praze, Brně a v Plzni.

Aplikace Záchranka i Mobilní Rozhlas patří mezi lídry v oblasti chytré komunikace. Záchranku má staženou přes milion uživatelů a do platformy Mobilní Rozhlas je zapojeno čtvrt milionu občanů ve více než 550 obcí, to je zhruba 10 % všech obcí v ČR. Díky tomu je možné rychle informovat velké množství obyvatel – varování před nebezpečím dostanou všichni, kdo si ve svém telefonu nastavili odběr aktuálních zpráv o hrozícím nebezpečí z daného města či obce. Ať už se tedy nacházejí na území krizové situace nebo ne, klíčová informace včetně návodu, jak postupovat, se k nim dostane.
Proces SDVO
Systém digitálního varování obyvatelstva (SDVO) je podřízen složkám krizového řízení a ochrany obyvatel. Informaci do systému po domluvě s IZS zadává pracovník krizového řízení města či kraje. Uživatelům aplikace Záchranka je zpráva šířena formou Push notifikace a emailu. Starosta následně rozhodne, které komunikační kanály v rámci systému Mobilní Rozhlas jsou pro rozesílku nejvhodnější a jak bude varovná zpráva distribuována. Ta se poté objeví ve formě notifikace či jako SMS zpráva na všech telefonech, které jsou registrovány v platformě Mobilní Rozhlas. Zprávy jsou rozšiřitelné na hlasovou zprávu pro osoby se zrakovým postižením.

„Jsme rádi, že se nám povedlo uskutečnit náš dlouhodobý plán a můžeme spolupracovat s aplikací Záchranka. Náš společný dosah činí zhruba 1,5 milionů obyvatel. Tedy zhruba každý sedmý člověk v zemi je zapojen do našich systémů. Díky napojení na krizová řízení měst prostřednictvím Záchranky jsme nyní schopni odeslat varování přímo do mobilních telefonů,” uvádí Ondřej Švrček, zakladatel Mobilního Rozhlasu.
MR_Záchranka2
Výhodou systému je i možnost odeslat jako součást notifikace odkaz na krizový portál města či kraje, kde lze zjistit další podrobnosti k dané události. Občané tak získají přesné, a díky spolupráci s krizovým řízením i nejaktuálnější informace o tom, co se v dané lokalitě právě děje a jak se mají zachovat. Každý člověk s mobilním telefonem registrovaným v aplikaci Záchranka nebo Mobilní Rozhlas tak navyšuje reálný dosah krizového sdělení města či kraje.

„Aplikace Záchranka představila systém varování letos na jaře. Do dnešního dne se přidala Praha, Plzeň a Brno, a v jednání už jsou další města, ale i celé kraje, jako např. Jihomoravský. Snažíme se hledat synergii ve všem, co děláme, chceme, aby aplikace Záchranka mohla nabídnout pomoc co nejvíce lidem. I proto jsme vytvořili společnou iniciativu s Mobilním Rozhlasem, kdy se zpráva o krizové situaci šíří z jednoho bodu bez duplicit všemi možnými kanály, i takovými, které jsme dosud neměli k dispozici. Např. pomocí SMS nebo e-mailu,” uzavírá autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.

O Mobilním Rozhlasu:

Mobilní rozhlas založil Ondřej Švrček v roce 2016. Během tří let se platforma stala nejrozšířenějším systémem pro chytrou komunikaci mezi územními samosprávami a občany. Využívá ji přes 550 měst a obcí v ČR a více než 250 tisíc občanů je do ní zapojeno. Důležité informace a varovné zprávy jsou obyvatelům zasílány pomocí SMS, emailů či push notifikací, což z Mobilního Rozhlasu činí efektivní nástroj, který spojuje občany s místními radnicemi. Místní samosprávy mohou využívat Mobilní Rozhlas k zapojení obyvatelstva do veřejného dění například pomocí anket či pomoci aplikace Mobilní rozhlas/Zlepšeme Česko, pomocí které mohou občané radnicím hlásit své podněty a návrhy na zlepšení. Více informací je k dispozici na webu mobilnirozhlas.cz

O aplikaci Záchranka:

Po stisknutí nouzového tlačítka v aplikaci Záchranka dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy na dispečink nejbližší zdravotnické záchranné služby. Zpráva obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké aj. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155 a je schopna automaticky rozpoznat lokaci – na horách, nebo u vody odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě. Aplikace je plně přizpůsobena neslyšícím i nevidomým. Aplikaci Záchranka má více než 1 100 000 uživatelů, každý den s ní volá o pomoc cca 50 z nich, na základě volání z aplikace Záchranka vyjela sanitka na pomoc už ve více než 40 000 případech. Aplikace funguje také v Rakousku a na slovenských horách, brzy se přidá i Maďarsko. Je zdarma ke stažení na Google Play či AppStore. Generálním partnerem aplikace Záchranka je Nadace Vodafone. Více informací je k dispozici na webových stránkách www.zachrankaapp.cz.

MR_Záchranka