logo

Náročné zásahy při záchraně osob pod vagóny vlakových souprav metra jsou pro pražské záchranáře specifikem

Hlavní město Praha - 25.4.2020

Mezi jednu z velkých specifik našeho hlavního města patří bezesporu podzemní dráha, nebo chcete-li metro. V Praze je v provozu již od roku 1974, kdy slavnostně vyjela na tehdejší Den osvobození, připadající na 9. květen, první třívozová souprava na trase C mezi stanicemi Sokolovská (dnes Florenc) a Kačerov.

Od samého počátku je historie metra a jeho provoz spojen také se zásahy policie, hasičů a záchranářů. Že se jedná o skutečně velmi specifické prostředí, kde je každý zásah náročný a nebezpečný, je nasnadě. Jsou zde tunely, stísněné prostory, hrozí všudypřítomná elektřina, o pohybu ve tmě za svitu baterky nemluvě. Mastná špína na oblečení je tím nejmenším, i když krom všeho musíte dbát na to, abyste po ní kromě ušpinění také neuklouzli.
historicka-souprava-1566823259
Pro složky IZS jsou dnes nejběžnější společné výjezdy do jednotlivých stanic, kterých je po celém městě již celkem 61, a to na třech linkách A, B a C, na záchranu osoby po pádu/skoku/strčení pod přijíždějící soupravu metra, nyní složenou z pěti vagónů oproti původní třem, resp. čtyřem vozům. Člověk by si myslel, že se nejedná o časté zásahy při těchto událostech, bohužel opak je pravdou a stane se, že do stanic pražského metra míří posádky záchranářů, hasiči a policisté i vícekrát za jeden den.
metro
Záchranáři pražské ZZS se na tuto činnost posledních několik let důkladně připravují pod metodickým vedením lektorů svého Vzdělávacího a výcvikového střediska ve spolupráci s profesionálními hasiči HZSP Dopravního podniku Praha, dříve přímo hasiči metra. Děje se tak v nočních hodinách, kdy je provoz podzemní dráhy ukončen, a záchranáři mají k dispozici na vybrané stanici soupravu metra pro různé modelové situace.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tímto praktickým výcvikem projde každý nováček, ale i ostřílení borci. Jak to při značně reálném nácviku záchrany osoby v podobě perfektně namaskovaných figurantů z pod soupravy metra vypadá, se podívejte v následujících dvou archivních fotogaleriích (2016).

Jinak neustále drilovaný výcvik, z něj plynoucí souhra hasičů DPP a ZZS je oboustranně výhodná, což se projevuje dobrou spoluprácí právě u těchto zásahů. Složky IZS se v metru jedna bez druhé neobejdou. Záchranáři se starají o pacienta, hasiči zajišťují vše ostatní včetně bezpečnosti a zkratování napájecí kolejnice a na mnohém přímo spolupracují. Před zásahem/nácvikem si obě složky musí na povrchu připravit veškeré potřebné, nikterak lehké a skladné vybavení a dostat do dolů do stanice, při konci akce zase vše dostat nahoru včetně transportu pacienta, což není vždy idylická záležitost.

no images were found

Pro doplnění informací je nutno dodat, že k záchraně osob z pod soupravy vyjíždí také městští kolegové hasičů Dopravního podniku a i oni tvoří nezanedbatelnou součást pomyslného řetězu záchrany, protože stanice HZS hl. m. Prahy jsou mnohdy mnohem blíže, než je dojezd podnikové jednotky z místa své dislokace. Hasičské stanice DPP jsou v depech Kačerov, Hostivař a Zličín, tedy na každé konečné všech tras (Kačerov byl původně také konečnou). Záchranáři mají síť výjezdových základen v Praze nejhustší, takže nezřídka kdy jsou u události první.

Jak vypadá takový zásah v reálu, se můžete podívat zde:

 

Udál se na letošní velikonoční pondělí, kdy posádky ZZS HMP mimo jiné poskytovaly péči ženě, která spadla pod projíždějící soupravu metra na lince A ve stanici Petřiny. Zraněnou ženu záchranáři prvotně ošetřili přímo pod soupravou, kde jí zajistili žilní vstup, podali léky na bolest a zafixovali krční páteř. V péči pokračovali také poté, co ji společně vyprostili zpod soupravy na nástupiště. Zde ženu zajistili pomocí pánevního fixátoru a celotělové vakuové matrace a podali jí další léky. Pacientku, která byla při vědomí, následně transportovali do Ústřední vojenské nemocnice.

no images were found

Nikolo, Petře, Tomáši, Jirko a Davide, dobrá práce! A jeden palec nahoru navíc, že jste to celé absolvovali s ochrannými pomůckami proti koronaviru, už tak tam bývá víc než těsno. Tento typ zásahů pravidelně nacvičujeme a myslíme si, že kdyby naši lektoři viděli, jak si posádky spolu s kolegy z HZS Praha a HZS Metro v kolejišti poradily, ohodnotili by je na jedničku, dodala k celé události tisková mluvčí pražské ZZS Jana Poštová.

Foto: archiv redakce, ZZS HMP, DPP a PID

-wap-