logo

Kola? Relax i nebezpečí, upozorňují záchranáři

ČRStředočeský kraj - 21.7.2020

Děti se sotva odmontovanými bezpečnostními postranními kolečky, dospělí s nejmodernějším vybavením upnuti do zářivých trikotů, mnohdy ve větším počtu na úzké silnici zarputile držící skupinovou formaci à la Tour de France, ale i strejdové, kteří se spokojeně přemisťují ze své zahrádky do oblíbené hospůdky – ti všechni jsou cyklisté, nejohroženější účastníci silničního provozu.

Letos již záchranáři zaznamenali 203 výjezdy ke zraněným cyklistům.

Při jízdě na kole by měla být standardem ochrana hlavy cyklistickou přilbou. Přestože je její význam jednoznačně potvrzen, stále se setkáváme s těžkými úrazy hlavy a zejména mozku právě u cyklistů, kteří si přilbu nenasadili. Následky mozkolebečních poranění přitom patří k těm nejzávažnějším. Nezřídka doslova mění život nejen zraněným, ale i jejich rodinám.

Dalším nešvarem cyklistů je dobrovolné otupení jednoho z nejdůležitějších smyslů – sluchu. Nasazením sluchátek a poslechem hudby cyklista ztrácí zvukový přehled o tom, zda se k němu neblíží nějaké vozidlo nebo vlak, či zda na něj například někdo nekřičí.

Celkem čerstvou novinkou na českých silnicích je narůstající počet elektrokol. Na první pohled se zdá, že kolo a elektrokolo takřka jedno jsou, ale není tomu tak. Rizika při jízdě na elektrokole jsou mnohem vyšší a zranění účastníků vážnější.

Na elektrokole může totiž jezdit doslova každý. Díky pomocnému pohonu i jezdci bez kondice srovnají rychlost a prodlouží dojezd, a tak se zdá, že pro jízdu na elektrokole nezáleží, jakého věku jste dosáhli a jaká je vaše zdatnost. Elektrokolo si často pořizují právě ti, kteří by na normální kolo již nesedli, a zvládnout a uřídit elektrokolo při vysokých rychlostech je mnohdy mimo možnosti jejich uživatelů. Pozor – elektrokolo není kompenzační pomůcka! Ve větší rychlosti je potřeba větší jezdecké zdatnosti, jeho ovládání vyžaduje určitý stupeň zručnosti – při užívání elektrokola je potřeba nepřeceňovat své síly. Nebezpečný je i tzv. tunnig, při kterém si uživatelé nechají upravit parametry elektrokola přečipováním řídící jednotky, aby stroj dosahoval třeba i 55 kilometrové rychlosti.

Vždy zvažte veškerá rizika, svoje fyzické možnosti, noste přilbu a plně se soustřeďte na jízdu!

Bc. Petra Effenbergerová tisková mluvčí ZZS SČK