logo

NOVÉ TERÉNNÍ LAND CRUISERY PRO HORSKOU SLUŽBU

ČR - 20.12.2023

Každoroční obměna části vozového parku nemohla přijít v lepší dobu. Den před předáním na Kvildě zasypal Šumavu první sníh.

Off-road centrum Dajbych 4×4 letos dodalo pro horské záchranáře tři vozy Toyota Land Cruiser, dva pro oblast Jeseníky, jeden pro Šumavu. Přestože řada 70 je heavy duty terénní auto, je přestavba poměrně rozsáhlá, jak co se týče off-roadových úprav, tak co do vybavení a praktické vestavby.

PŘESTAVBA NA MÍRU

Auto si vzali na starost v plzeňském autosalonu, kde tenhle model i jeho úpravy znají dokonale, protože se mu věnují skoro 30 let. Kompletní seznam úprav najdete níže. Mezi ty terénní patří zesílené pérování, pevnostní nárazník s navijákem či uzávěrky diferenciálů. Mezi praktickými body jsou třeba pracovní světla nebo možnost vnějšího nabíjení dualbateriového systému. Horské prostředí vyžaduje nezávislé teplovodní topení nebo pneumatiky s hroty.

Na záchranné vestavbě pracovala moravská společnost Fosan. To obsahuje například uchycení záchranného prostředku a dalšího vybavení, radiostanici či výstražná světla.

Zajímavostí je, že ne všechny oblasti mají totožné vozy. Na Šumavě preferují třídveřový model 78, v Jeseníkách pětidvéřový 76, který má lepší přístup na třetí sedadlo, ale o něco kratší menší prostor.

HISTORIE TERÉNNÍCH VOZŮ NA HORÁCH

Když se v roce 1992 zakoupily pro Horskou službu první terénní vozy, tehdy to byl Nissan Patrol GR, začala nová éra poskytování pomoci v horách. Blíže a rychleji k lidem, kteří se dostali do problémů, jednodušeji v terénu při tyčovém značení a další výhody. Nissany dosloužily a volba padla na Land Rover Defender. Vůz prověřený desetiletími provozu snad na všech kontinentech se stal na léta ikonou Horské služby.

Kromě Defenderu se na českém trhu díky Dajbych 4×4 etablovala také Toyota Land Cruiser 70, která poskytovala pro úpravy a činnost u HS obdobné možnosti. V některých oblastech je právě tato vozidla nahradila a s koncem výroby původního modelu Defender se stala jedinou možností. Současnost je pro HS prezentována Toyotou, která už slouží ve všech sedmi oblastech ČR. Hlavními výhodami Land Cruiserů je jejich robustnost, spolehlivost a terénní schopnosti.

OBMĚNA VOZOVÉHO PARKU

„Terénní vozidla jsou pořizována vždy obměnou za stávající techniku, která již svým nájezdem a opotřebovaností neodpovídá standardům nastaveným HS z hlediska 100% spolehlivosti při výkonu služby. Přestože naše technika je pečlivě udržována, nikdo neodvrátí stárnutí a v takové situaci by mohlo dojít k selhání v ten nejnevhodnější okamžik,“ zareagoval Václav Kouba na dotaz jednoho z účastníků předání kolega z materiálně technické komise HS, která doporučuje zástavby, vynášecí doby pro obměnu techniky a vybavení. Cyklus vozů Land Cruiser ale není díky spolehlivosti příliš častý, naopak vydrží často i přes 10 let.

Několik generací vozidel a zástavbářů, v kombinaci se zkušenostmi záchranářů, vydefinovalo parametry vozidla přesně podle potřeb a využití v Horské službě. „Off-road centrum Dajbych 4×4 spolupracuje s horskou službou už 18 let a díky těmto zkušenostem a skvělé komunikaci mohou vznikat vozy, které dokonale slouží potřebám záchranářům“, dodává Petr Dajbych.

PROVEDENÉ ÚPRAVY

Uzávěrky diferenciálů ARB
Pevnostní nárazník ARB
Naviják WARN ZEON 10-S
Vyprošťovací taška ARB
Vyprošťovací vzduchový vak Bushranger X-Jack
Střešní nosič se zvýšeným okrajem Rhino Rack
Přední světelná rampa Bushranger
Pracovní světlomety ARB BASE Rack LED mini
Integrované mlhovky s denním svícením
Nezávislé teplovodní topení Webasto s dálkovým ovládáním
Kompresor ARB
Duální bateriový systém

Vnější zdroj napájení baterie
Zesílené pérování zadní nápravy
Pevnostní stupačky
Zvýšené sání Safari Snorkel
Parkovací kamera ARB
Rolna pro nakládání na střechu
Žebřík
Tažné zařízení
Zimní pneu s hroty Nokian HKPL
Vyhřívání sedadel a zpětných zrcátek
Omyvatelné potahy sedadel

ZDRAVOTNICKÉ ZAŘÍZENÍ

VRZ Holomý
Radiostanice Motorola
Přenosná svítilna LEDLENSER
LED interiérové osvětlení
Zodolněná podlaha s kolejnicovým systémem
Vestavba pro uchycení záchranného prostředku a záchranného vybavení

Autor: Tomáš Petrůwww.dajbych4x4.cz