logo

All Terrain Responder – EMT UNIT, záchranářská čtyřkolka z USA

Svět - 13.12.2014

Americká firma Carolina Custom Products Inc. nabízí ve své produktové řadě mimo jiné také verzi terénní čtyřkolky All Terrain Responder pro záchranáře. Konstrukcí se jedná o klasické ATV, které známe i u nás. V záchranářské podobě ho používá ZS ASČR. Pro stejné účely má další privátní záchranka, Trans Hospital Plus, upravený elektrický golfový vozík.

Základem terénní čtyřkolky All Terrain Responder je šasi japonské značky Kubota, model RTV 900 specifikace XT, jenž je v prodeji i v ČR. Výrobce o RTV 900 uvádí, že se jedná o robustní, výkonná a spolehlivá vozidla. Díky účelnému a promyšlenému využití řady progresivních, konstrukčních prvků poskytují univerzální možnosti uplatnění. RTV 900 je ve standardním provedení dodáván s oranžovým zabarvením karoserie, s čelním ochranným rámem, hydraulickým zvedáním ložné plochy, dvěma sedačkami a vybavením pro provoz na veřejných komunikacích. Rovněž tažení přívěsu není problém – vozidlo je vybaveno robustním závěsným zařízením.

Tříválcový kapalinou chlazený naftový motor Kubota s výkonem 21,6 HP, poskytuje dostatečnou sílu pro transport nákladu (do 500kg) v obtížně průjezdném terénu. Maximální rychlosti dosáhne 40 km/h. Hydrostatický převod s násobičem reagující v závislosti na zatížení, dává RTV900 jeho sílu. Díky třem jízdním rozsahům se vyznačuje rychlou akcelerací, optimální tažnou silou v každém terénu, vynikajícími jízdními vlastnostmi a bezpečnou jízdou na svazích. Kromě toho pracuje tento systém s vyšší účinností a nižším opotřebením, než řemenové převody, nabízené většinou konkurenčních výrobců. Při jízdě v terénu je nutné se rozhodovat ve zlomcích sekund. RTV 900 má k tomu potřebnou rychlost reakce. Jedná se přitom o první vozidlo této třídy, které je vybavené hydrostatickým řízením.

emtpic2_fullsize

Velmi pevná rámová konstrukce RTV900, odolná proti namáhání je vhodná pro dlouholeté použití stroje při velké pracovní zátěži. Zadní kola jsou zavěšena na společném sdruženém ramenu nápravy De Dijon, s listovými péry a tlumiči. Tím jsou nárazy při jízdě v neschůdném terénu co nejvíce eliminovány. Jízda v kopcovitém terénu znamená časté brzdění. S hydraulicky ovládanou mokrou kotoučovou brzdou můžete zastavit rychle a bez vynaložení velké síly. Má zvláště dlouhou životnost, takže nedochází ke snížení výkonu v důsledku opotřebení.

Díky světlé výšce nad zemí (cca 20 cm) je možné s RTV900 jezdit bez problémů v neschůdném a neznámém terénu. Pro vynikající stabilitu a vysoký jízdní komfort disponuje stroj širokým rozchodem a širokými pneumatikami.

Abyste mohli nepřetržitě sledovat silnici, je přístrojová deska uspořádána tak, že je možné důležité provozní parametry odečíst jedním pohledem. Je na ní namontovaná světelná signalizace mimo jiné pro stav oleje, kontrolu dobíjení a mnoho dalších funkcí.

Na rozdíl od jiných strojů, které jsou v prvé řadě vybaveny čelním ochranným rámem z dekorativních důvodů, poskytuje vysoce odolný čelní rám z oceli dobrou ochranu. Pro nejvyšší jízdní komfort je RTV 900 vybaven dvěma čalouněnými samostatnými sedačkami. Pro větší bezpečnost cestujících jsou namontovány bezpečnostní pásy s dvojitou bezpečnostní funkcí a boční držadla.

emtpic7_fullsize

Pro zajištění optimální ochrany řidiče je RTV vybaveno ochranným rámem (ROPS), který lze na objednávku doplnit čelním sklem a ochrannou stříškou nebo nahradit ho kabinou.
Vedle bezpečnostního ochranného rámu a dvou sedaček s bezpečnostními pásy patří systém osvětlení včetně světlometů, ukazatelů směru jízdy, zpětným zrcátkem a odrazkami, a držák registrační značky do úplného vybavení pro provoz na veřejných komunikacích. Toto vybavení rozšiřuje možnosti využití vozidla. Můžete jezdit v nejnáročnějším volném terénu, ale také na veřejných cestách a silnicích.

V záchranářském provedení se vychází ze základního šasi bez ložné plochy. Tu tvoří u EMT UNIT otevřená sanitní nástavba, vyrobena za pomoci hliníku a nerezu. Nástavba je zhotovena jako odnímatelný celek.

Nalezneme zde prostor pro přepravu běžných nosítek Stryker se zádržným systémem, dále dvě sedačky, orientované do boku a zábradlí. Vedle předního sedadla je držák na kyslíkovou láhev. Z levé vnější strany je po vyklopení krycích dveří přístup do úložného prostoru se zdravotnickým vybavením. Jaké je, si volí zákazník dle svých potřeb. V případě demonstrátoru jsou zde dva záchranářské batohy. Pro bezpečnost je podlaha pokryta protiskluzným slzičkovým plechem.

V kabině, která má střechu rovněž ze slzičkového plechu, je ovládání výstražného zařízení v podobě sirény, LED rampy a doplňkových světel, vše od firmy Whelen. Za předním nárazníkem je lanový naviják Warn o tažné síle 1360kg.

V USA a nejen tam lze pořídit podobně vyrobené záchranářské nástavby na vozidlech kategorie ATV, jejich uplatnění je velmi specifické. Hlavním je přeprava pacienta z nepřístupného terénu.

Foto a info: Carolina Custom Products Inc., Kubota.cz