logo

Audi A8 od samaritánů nepřehlédnete, nejen nová rampa od Whelenu z něj dělá unikát

Hlavní město PrahaStředočeský kraj - 13.9.2015

Záchranná služba ASČR, tedy samaritáni, má ve svém vozovém parku horkou novinku. Je jí osobní automobil Audi A8 s paketem modelu S8. Co z něj dělá unikát, je jeho světelné výstražné zařízení a také barevný polep.

Nejenže se jedná o reprezentativní limuzínu, které barvy záchranné služby nadmíru sluší, ale jedná se zejména o účelný automobil, jenž byl dodán pro různé úkoly v rámci ZS ASČR.

Jedná se o starší vozidlo Audi A8, mající ovšem paket z jeho silnější varianty, tedy modelu S8. Audi bylo po celou dobu autorizovaně servisované a je v perfektním stavu. Jeho srdce tvoří benzínový motor o objemu 4,2 litru, což vozidlu dává více než dostatečný výkon a ruku v ruce s perfektním podvozkem také skvělé jízdní vlastnosti.

Pro účely záchranné služby byl pořízen více méně náhodou, když ho chtěl jeho původní majitel prodat. Slovo dalo slovo, Michal Milbauer z firmy MANDISANplus s ředitelem ZS ASČR se nakonec dohodli, že by záchranka mohla mít reprezentativní automobil, který ale nebude sloužit jen jako tzv. papalášfáro. MANDISANplus ho ZS ASČR zhotovil a dodal k bezplatnému užívání jako svému letitému partnerovi, záchranku tak audi nestálo žádné finanční prostředky. A8 je zároveň i (re)prezentace obou firem.

Audi bylo k dispozici okamžitě a tak se začalo vymýšlet, jak se s ním naloží. Když už záchranková limuzína, tak unikátní. Jakmile se v hlavách zrodil design, přešlo se k realizaci polepu. Ten je prakticky celý vyřezán ručně (!) včetně detailů. Že se povedl, je nasnadě. Polep je částečně reflexní a stojí za ním Jan Gondek a jeho um a nekonečné hodiny času.

Pak se vyřešilo, co bude tvořit světelné a zvukové výstražné zařízení. Po sondování u všech stěžejních světových výrobců bylo rozhodnuto, že se vozidlo osadí zcela novou světelnou rampou od firmy Whelen, typ Liberty II Trio coby hlavní prvek VRZ, kterou následně dodal FD servis Praha. To však ještě nikdo nevěděl, jaké s touto novinkou budou peripetie v rámci jejího správného naprogramování.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vzhledem k tomu, že se jedná o teprve čtrnáctou (čtete dobře, 14ks) vyrobenou a dodanou rampu tohoto typu na světě, a první v Evropě, neměl k ní Whelen ještě připraven kompletní manuál na nastavení, a tak se vše muselo řešit telefonáty z MANDISANu k výrobci. Vše se nakonec podařilo vyladit a výsledek vidíte na přiloženém videu (jsou natočeny různé možnosti použití). Česká republika se tak výrazně podílela na doladění manuálu k naprogramování této rampy.

Audi se díky ní stalo nepřehlédnutelné. Více než 900 různých naprogramovatelných funkcí hovoří za vše. Pro ČR je homologován a bude výhradně používán její modrý program, který zapnete stiskem tlačítka CODE BLUE na ovládacím panelu, umístěného mezi sedačkami. Přepnout lze do módu jako sváděcí alej, čistě bílé světlo, kombinace barev a mnoho mnoho dalšího včetně zvuků v ovládání. Rampa je nejen dobře vidět, ale je také praktická na montáž a údržbu jako celek. Její srdce se nachází pouze v jedné skříni, umístěné v kufru vozidla. Nemusíte tak hledat pojistky, dráty apod., což je velmi praktické. Jen její cena není ale až tak praktická, v přepočtu zhruba 230 tisíc korun. Je to dost, leč vozidla IZS mají být dobře vidět, tato rampa je skutečně nepřehlédnutelná.

Další světelné prvky jsou v předních světlometech, masce, předních i zadních blatnících a na dveřích kufru i uvnitř po jejich zvednutí. Jedná se o LEDky Whelen (velké) a Code3 (malé), celkem 14 kusů. Modré LEDky budou později i ve zpětných zrcátkách.

Interiér vozu zůstal nezměněn. Posádka má k dispozici již zmíněný ovládací prvek výstražného zařízení a radiostanici. V kufru je zatím zdravotnické vybavení, blížící se rozsahu vozu v RV systému. Později bude vybavení kompletní dle vyhlášky, protože se s audinou počítá, když tedy bude nouze nejvyšší, i coby záložním vozem lékaře např. na stanoviště Mníšek pod Brdy (pokud bude tamní vozidlo např. v servisu apod.). V kufru bude vyjímatelná zástavba na uložení vybavení.

Výhodou A8 je její výkon, což je pro blízkou rychlostní komunikaci R4, kam se k případům/dopravním nehodám vyjíždí z mníšeckého stanoviště poměrně často. Jinak se vozidlo využije při dokumentační činnosti, zároveň i jako limuzína pro návštěvy zahraničních kolegů a také ho občas bude využívat vedení ZS ASČR pro své služební potřeby.

Závěrem lze jen dodat, že se jedná o skutečný unikát na poli záchranářské techniky. Nicméně vše je ale legislativně v pořádku, VRZ je zapsán v OTP, stejně tak i změna barvy.