Chytré telefony přinášejí revoluci do zvyšování efektivity Zdravotnické záchranné služby. Již více než půl roku je v provozu mobilní aplikaci Záchranka. Nyní, díky Martinu Dybalovi, přichází také pro telefony s operačním systémem Windows Phone.
V život ohrožující situaci stačí přidržet nouzové tlačítko na displeji. Tímto jednoduchým pohybem se spustí vytáčení linky 155 a současně se z mobilního telefonu odešle zpráva, která obsahuje informace o aktuální poloze či doplňující informace, týkající se zdravotního stavu postiženého.
Aplikace pro Android, iOS, zcela nově také pro Windows Phone
Za půl roku svého fungování byla aplikace v rámci České republiky instalována na 235 000 mobilních zařízeních, k dnešnímu dni má i stejný počet registrovaných uživatelů, jejím prostřednictvím přijaly záchranné služby již více než 4 000 nouzových zpráv.
„Aplikaci Záchranka považuji za tolik důležitou, že by neměla chybět v žádném mobilním telefonu. Rád jsem proto pomohl s jejím vývojem pro systém Windows Phone ,“ říká Martin Dybal, který aplikaci pro tento systém vyvíjel.
Pro další aktualizace a šíření aplikace má nyní tým také dalšího významného partnera: Nadaci Vodafone. Již nyní se tak připravuje rozhraní pro neslyšící či možnost používat systém pro volání v zahraničí.
Přímý odkaz na stažení aplikace pro operační systém Windows Phone je zde: https://www.microsoft.com/cs-cz/store/p/zachranka/9nblggh4sztr
Díky mobilní aplikaci rychleji za pacienty
Nehledě na vývoj technologického vybavení v záchranných službách a fakt, že většina lidí, kteří volají na 155, mají chytré telefony, se do nedávna ZZS musely spoléhat jen na hlas a schopnost člověka popsat místo kritické události. V mnoha případech však volající není schopen svou přesnou polohu určit. Pohybuje se v neznámém terénu nebo je v důsledku zranění v šoku. O přežití raněného přitom rozhoduje prvních 15 minut po úrazu, rychlá pomoc je tedy zcela zásadní. Právě zde tak pomáhá aplikace Záchranka. Ta výrazně zkracuje dobu příjezdu záchranných složek na místo události díky lokalizaci místa zásahu.
Součástí nouzové zprávy však není jen poloha pacienta. Významná může být i informace o závažných onemocněních. Tyto údaje má uživatel možnost dopředu vyplnit v rámci nastavení. Aplikace nabízí také interaktivní návod pro poskytnutí první pomoci.
Jedno tlačítko = spojení pro život
Hlavní předností bezplatné mobilní aplikace “Záchranka“ je využití schopností chytrých mobilních telefonů pro stanovení přesného místa události díky GPS, A-GPS a WPS lokaci. Vytáčení linky 155 a odeslání polohy je provedeno stisknutím jediného tlačítka. Volající je tak přepojen na záchrannou službu příslušného kraje. Kromě vytočení tísňové linky zašle aplikace datovou zprávu nebo v případě že nemáte datové připojení, SMS zprávu s vaší polohou a v aplikaci přednastavenými údaji o vašem zdravotním stavu. Dosavadní zkušenosti s aplikací jasně ukazují, že se jedná o výborného pomocníka k rychlému přivolání záchranné služby i v náročném terénu či na místě, kde volající nedokáže přesně určit svoji polohu. Díky lokalizaci pacientů bylo možné již v desítkách případů zkrátit čas příjezdu ZZS.
Záchrana cyklisty i pomoc na závodech
Využití aplikace Záchranka v praxi dokazují dva následující příběhy. Záchranná služba přijala v létě tísňové volání na linku 155 od zraněného cyklisty. Jednalo se o mladého sportovce, který se v lesním sjezdu těžce zranil a silně krvácel. Díky použití mobilní aplikace Záchranka byla poloha zraněného stanovena s přesností na 5 m a záchranná služba vyrazila na udané místo. Především díky přesné lokalizaci zraněného došlo k důležité úspoře času. Ten, jak se později ukázalo, hrál významnou roli při záchraně. Pacient rychle ztrácel krev a jen díky přesné lokalizaci byl nejen zachráněn, ale celý incident se obešel i bez trvalých následků. Jiný případ nastal v průběhu závodů na horských kolech, kdy došlo ve složitém terénu k pádu jednoho závodníka. Muž byl těžce raněn a vyžadoval rychlý převoz do nemocnice. Další závodník jedoucí za ním proto neváhal a pomocí aplikace aktivoval záchranku. Ta předala lokalizační data posádce vrtulníku, která tak letěla přímo na místo události. Díky aplikaci bylo pro posádku vrtulníku snadné pacienta nalézt a také již v průběhu letu vybrat vhodné místo pro přistání.

Důležité upozornění:
Uvedení aplikace Záchranka neznamená žádnou změnu v dostupnosti linky 155. Tuto linku je možné i nadále volat z jakéhokoliv telefonu.








