logo

Kodaňští bratříčci pražského Golema předáni do služby

Svět - 16.10.2017

V pátek 13. 10. 2017 byla slavnostně předána do užívání záchranářům regionu dánského hlavního města Kodaně dvojice speciálních návěsových modulů, určených pro zásahy s hromadným postižením osob, spojených zejména s možným útokem teroristů. Až dosud na případný teroristický útok totiž nebyla metropole Kodaň nijak připravena, co se týče speciální zdravotnické zásahové techniky.

Již na první pohled je zřejmé, že v nových záchranářských modulech pro hromadná neštěstí je jistá podoba s pražským speciálem Golem. Nutno poznamenat, že je to podoba jen zdánlivá, i když inspirace technikou ZZS HMP je skutečná. Dánské kamiony jsou řešeny rovněž jako návěsový modul, ze kterého se hydraulicky vysunují další části. Jako první se vysune patro, a to celé a rozměrech spodní části, u Golema se vysune jen kukaň s malým operačním střediskem.
124148
Následně se vysune levá a pravá boční část se sklopnou plošinou pro přístup, čímž vznikne prostor o rozloze 130 metrů čtverečních, určený pro ošetřování zraněných – 8 JIPových lůžek, tvořených nosítky s jednoosým podvozkem (!), těch je v modulu uloženo celkem 16 kusů, pak je zde ještě dalších 30 klasických polních nosítek. Pro další zraněné osoby je v modulu připravena dvojice nafukovacích stanů, každý navazuje na pevnou část návěsu a má rozlohu 46m2. Celkem tak může posádka modulu ošetřovat až 40 lidí najednou. Doba ustavení a rozložení modulu je 6 – 8 minut, stany pak trvají dalších několik minut. Plně funkční je modul HN do patnácti minut od příjezdu na místo události.
g4
Podobnost s pražským Golemem zde tedy skutečně je, ovšem oproti němu je naprosto jinak pojatý prostor pro ošetřování pacientů. Ti jsou zde buďto uvnitř modulu, či ve stanech, na něj navazujících, u Golema se pacienti ošetřují v prostoru, vzniklém tzv. roztáhnutím krovek, tedy boční části bez pevné podlahy.

Kodaňské moduly HN jsou vybaveny rozvody medicinálního kyslíku, mají vlastní zdroj elektrické energie – dieselový generátor o výkonu 18kW, samozřejmostí je nádrž na pitnou vodu, toaleta, kuchyně. Celý prostor je klimatizován a má také vytápění podlahy.


Související článek: Golem má dva bratříčky, budou sloužit záchranářům v dánské Kodani


Zdravotnické vybavení je totožné jako mají běžné sanitní vozy ZZS v Evropě, jen s rozdílem množství, což je logické vzhledem k možnému ošetřování a přípravy na transport až 40 osob najednou. Čeho je zde velké množství, je obvazový materiál a prostředky a pomůcky na zastavení masivního krvácení a prvotního ošetření zraněných zapříčiněného explozí či střelbou apod.

Stejně jako pražský modul HN budou i ty kodaňské využívaný jako mobilní ošetřovna a záchranářské zázemí při zdravotnickém zajištění nejrůznějších akcích s velkým počtem osob, jako je např. tamní maraton, veřejná setkání, koncerty atd.

Modul je tažen třínápravovým tahačem Mercedes-Benz Actros. Jeho motor má sílu 430 koní. Modul je 30 tun těžký, na délku měří 16,5 metru, vysoký je 4 metry (v přepravní poloze), široký je lehce přes 2,5 metru. Cena za něj je v přepočtu na naší měnu něco málo přes 22 milionů korun.

O projekt a výrobu záchranářských kamionů, které budou dislokovány strategicky na dvou stanovištích tak, aby byla jejich jízda k možné události v dané oblastí obdobná, se postaralo hned několik firem, mimo jiné Øgaards Lastvognsopbyg & Hydraulik ApS, Ejner Hessel Brande, Bentzen Autokaross A/S, Ejner Hessel Århus.
g1 copy
V ČR se podobný kamion s prakticky identickou konfigurací možného rozložení návěsu již také objevil, jednalo se o prezentační promo akci německé firmy Dräger, kterou známe např. jako dodavatele UPV apod.

Foto a info: Region Hovedstaden, HR