logo

Petr Kolouch vede již 100 dnů pražskou záchranku, co se zatím povedlo a co chystá do budoucna?

Hlavní město Praha - 15.10.2015

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy je příspěvková organizace zřizovaná českou metropolí. Její hlavní činností je zajištění přednemocniční neodkladné péče obyvatel a návštěvníků metropole. Historie pražské záchranky se datuje od roku 1857, její 158letá historie jí deleguje mezi nejstarší záchranné služby ve světě. Objemem vykonané práce patří mezi největší organizace svého druhu v naší republice – v loňském roce bylo jejími posádkami realizováno téměř 129 tisíc výjezdů, během kterých bylo ošetřeno přes 110 tisíc pacientů.

V červenci nastoupil do funkce ředitele této organizace MUDr. Petr Kolouch, MBA, který uspěl ve výběrovém řízení vyhlášeném zřizovatelem. Během prvních sto dnů vzájemné spolupráce se podařilo obnovit konstruktivní dialog mezi managementem a odborovými organizacemi, díky kterému bylo dosaženo některých důležitých cílů:

Bylo dosaženo dohody s operátorkami ZOS, kterým je nyní z každé 12ti hodinové směny propláceno 11,5 hodiny. Úprava představuje 1,5 mil. Kč, které budou hrazeny z vlastních zdrojů organizace.
V souvislosti s požadavkem zaměstnanců na nákup ergonomických pomůcek k ulehčení transportu pacientů, probíhá v současné době v provozu ZZS HMP testování schodolezů, který dnes představujeme. V případě pozitivních referencí budou zakoupeny do sanitních vozů RZP.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
V minulosti diskutované rotace výjezdových skupin budou prováděny pouze v nezbytných případech, a to v plánovaném režimu, za dohodnutých podmínek a s odpovídajícím vybavením i přepravou.
Smlouva s dodavatelem nových OOPP byla zrušena, materiály poskytují určitý komfort v horkých měsících, ale neposkytují dostatečnou ochranu při výjezdech s rizikem popálení nebo poškození ostrými předměty. Plánuje se soutěž a nákup standardních sériově vyráběných ochranných obleků/uniforem, které předem projdou rozsáhlým testováním v provozu.

Jak uvedl ředitel Kolouch, tak on sám preferuje odolnější materiály zásahových oděvů, podobné těm, co používají hasiči, což ovšem nutně neznamená, že oblečení ZZS bude z Nomexu (pevné a nehořlavé vlákno). Současné nově pořízené oblečení bude sloužit především pro výcvik a ukázky.

Záchranáři tvoří nejpočetnější část zaměstnanců ZZS HMP, proto byl management organizace posílen o náměstkyni NLZP (nelékařských zdravotnických pracovníků). Naproti tomu byla spojena agenda personální a ekonomická pod jednu náměstkyni.

Elektronické zadávání dat – projekt je v přípravě. S podporou zřizovatele ZZS HMP by se mělo podařit vybavit do 2 let vozy RZP i RLP výpočetní technikou a snížit tak velkou administrativní zátěž posádek. Předpokládaná cena projektu je do 30 milionů korun.

Ještě dvě zajímavé zprávy závěrem. Dne 24. června 2015 se Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy stala členem Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR. Toto profesní sdružení se tak stalo kompletní – zastupuje všech 14 krajských ZZS.

Pražská záchranná služba navázala spolupráci s Nadačním fondem Kryštůfek a od ledna 2016 se stane novým členem posádek ZZS HMP plyšový záchranář Kryštůfek. Hračka, která pomůže malým pacientům snížit stres a potěší je během ošetření a transportu v sanitním voze.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAJedná se také o možnosti příspěvku zaměstnancům pražské ZZS na MHD, výsledek by měl být známý do konce roku s tím, že motivačním činitelem pro něj bude pracovní úvazek, blížící se plnému. Podobný příspěvek má již přiznaný pražská Městská policie.

Kromě výše uvedeného se ředitel s radním také zmínil na dotaz novinářů stavby nové budovy ZZS HMP, která vyroste v pražské části Troja. O tom náš web již informaci přinesl, nalezne jí pod tímto odkazem. Radní Lacko jen upřesnil, že stavba vyjde na zhruba 400 milionů korun s tím, že se podařilo ušetřit rovných 100 milionů a to tím, že se opětovně upravil návrh a projekt. Budova bude mít o další patro méně, splyne tedy s okolím ve výši stromů a také na ní nebude postaven heliport, protože je to zbytečné, neboť provozovatel vrtulníku LZS pro pražskou záchranku je Letecká služba Police ČR, a ta má své stálé místo na ruzyňském letišti. Ohledně žaloby MČ Praha – Troja na hlavní město není znám její další osud, každopádně ta nemá odkladný účinek, takže se stavět by se mělo začít dle plánu v roce 2017. Ředitel Kolouch k tématu ještě dodal, že nové hlavní sídlo ZZS bude rád budovat tam, kde o záchranku budou stát, nikoliv jí jen tolerovat a tak pevně věří, že vztahy ZZS vs. Troja budou dobré a pro místní občany se stane budova záchranné služby přínosem, neboť jim nabídne např. ordinaci praktického lékaře apod.

Co se týče dalších výjezdových základem ZZS, tak vedení záchranky velmi intenzivně jedná s pražským hasičským sborem a jeho ředitelem Romanem Hlinovským ohledně vize, že by na každé hasičské stanici byla minimálně jedna posádka RZP. Aktuálně se jeví opětovné umístění ZZS na hasičskou stanici č. 5 Strašnice a také do nové postavených Modřan. Vše závisí na rozpočtu. Do budoucna se také plánuje přesun jedné posádky ze současného holešovického stanoviště na ulici Dukelských hrdinů na nově vybudovanou hasičskou stanici č. 3 v Argentinské ulici v místě té stávající, postavené za druhé světové války. Toto však nebude hned.

Nastíněn byl na dotaz novinářů také bývalý ředitel ZZS HMP, Zdeněk Schwarz. Ten je nyní na pozici vedoucího koronera na stanovišti Kundratka. Petr Kolouch k jeho osobě uvedl, že předání ředitelského postu a následná spolupráce probíhá velmi korektně, v některých ohledech bude on sám pokračovat v podobném směru, který udal bývalý ředitel. Jedná se zejména o zdravotnickou stránku.

Závěrem tiskové konference byl šéfredaktorem našeho webu vznesen dotaz na radního Lacka i ředitele Koloucha, který se týkal nově rekonstruovaných tramvajových tratí. Ty mají nyní moderní travnatý vnitřek kolejiště, ten se sice méně hlučný než panely, ale s tím zároveň zcela vyloučil jízdu vozidel složek IZS po tramvajovém pásu. Ta umožnila efektivní dojezdové časy k událostem, nyní to není možné na stále více místech hlavního města, což potvrdil i ředitel ZZS. Této problematice se velmi intenzivně věnuje, stejně tak odpověděl i radní Lacko a dle našich informací také ředitel pražských hasičů. Na toto téma se na popud záchranářů nyní již jedná se stavebním odborem MHMP. Šéf záchranky ocenil, že se o toto zajímá náš web a na konec potvrdil jen známý fakt, tráva je sice pěkná a tichá, ale na tento nápad mohl přijít pouze někdo, co nikdy nepotřeboval složky IZS. Každopádně boj proti zhoršování průjezdnosti sanitek nevzdá. Tichá tráva má však i další stinnou stránku, tramvaj není moc slyšet a tak se již přihodilo, že kvůli této skutečnosti srazila člověka, co jí právě neslyšel.