logo

Náročné zásahy při záchraně osob pod vagóny vlakových souprav metra jsou pro pražské záchranáře specifikem

Hlavní město Praha - 25.4.2020

Mezi jednu z velkých specifik našeho hlavního města patří bezesporu podzemní dráha, nebo chcete-li metro. V Praze je v provozu již od roku 1974, kdy slavnostně vyjela na tehdejší Den osvobození, připadající na 9. květen, první třívozová souprava na trase C mezi stanicemi Sokolovská (dnes Florenc) a Kačerov.

Od samého počátku je historie metra a jeho provoz spojen také se zásahy policie, hasičů a záchranářů. Že se jedná o skutečně velmi specifické prostředí, kde je každý zásah náročný a nebezpečný, je nasnadě. Jsou zde tunely, stísněné prostory, hrozí všudypřítomná elektřina, o pohybu ve tmě za svitu baterky nemluvě. Mastná špína na oblečení je tím nejmenším, i když krom všeho musíte dbát na to, abyste po ní kromě ušpinění také neuklouzli.
historicka-souprava-1566823259
Pro složky IZS jsou dnes nejběžnější společné výjezdy do jednotlivých stanic, kterých je po celém městě již celkem 61, a to na třech linkách A, B a C, na záchranu osoby po pádu/skoku/strčení pod přijíždějící soupravu metra, nyní složenou z pěti vagónů oproti původní třem, resp. čtyřem vozům. Člověk by si myslel, že se nejedná o časté zásahy při těchto událostech, bohužel opak je pravdou a stane se, že do stanic pražského metra míří posádky záchranářů, hasiči a policisté i vícekrát za jeden den.
metro
Záchranáři pražské ZZS se na tuto činnost posledních několik let důkladně připravují pod metodickým vedením lektorů svého Vzdělávacího a výcvikového střediska ve spolupráci s profesionálními hasiči HZSP Dopravního podniku Praha, dříve přímo hasiči metra. Děje se tak v nočních hodinách, kdy je provoz podzemní dráhy ukončen, a záchranáři mají k dispozici na vybrané stanici soupravu metra pro různé modelové situace.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tímto praktickým výcvikem projde každý nováček, ale i ostřílení borci. Jak to při značně reálném nácviku záchrany osoby v podobě perfektně namaskovaných figurantů z pod soupravy metra vypadá, se podívejte v následujících dvou archivních fotogaleriích (2016).

Jinak neustále drilovaný výcvik, z něj plynoucí souhra hasičů DPP a ZZS je oboustranně výhodná, což se projevuje dobrou spoluprácí právě u těchto zásahů. Složky IZS se v metru jedna bez druhé neobejdou. Záchranáři se starají o pacienta, hasiči zajišťují vše ostatní včetně bezpečnosti a zkratování napájecí kolejnice a na mnohém přímo spolupracují. Před zásahem/nácvikem si obě složky musí na povrchu připravit veškeré potřebné, nikterak lehké a skladné vybavení a dostat do dolů do stanice, při konci akce zase vše dostat nahoru včetně transportu pacienta, což není vždy idylická záležitost.

Pro doplnění informací je nutno dodat, že k záchraně osob z pod soupravy vyjíždí také městští kolegové hasičů Dopravního podniku a i oni tvoří nezanedbatelnou součást pomyslného řetězu záchrany, protože stanice HZS hl. m. Prahy jsou mnohdy mnohem blíže, než je dojezd podnikové jednotky z místa své dislokace. Hasičské stanice DPP jsou v depech Kačerov, Hostivař a Zličín, tedy na každé konečné všech tras (Kačerov byl původně také konečnou). Záchranáři mají síť výjezdových základen v Praze nejhustší, takže nezřídka kdy jsou u události první.

Jak vypadá takový zásah v reálu, se můžete podívat zde:

 

Udál se na letošní velikonoční pondělí, kdy posádky ZZS HMP mimo jiné poskytovaly péči ženě, která spadla pod projíždějící soupravu metra na lince A ve stanici Petřiny. Zraněnou ženu záchranáři prvotně ošetřili přímo pod soupravou, kde jí zajistili žilní vstup, podali léky na bolest a zafixovali krční páteř. V péči pokračovali také poté, co ji společně vyprostili zpod soupravy na nástupiště. Zde ženu zajistili pomocí pánevního fixátoru a celotělové vakuové matrace a podali jí další léky. Pacientku, která byla při vědomí, následně transportovali do Ústřední vojenské nemocnice.

Nikolo, Petře, Tomáši, Jirko a Davide, dobrá práce! A jeden palec nahoru navíc, že jste to celé absolvovali s ochrannými pomůckami proti koronaviru, už tak tam bývá víc než těsno. Tento typ zásahů pravidelně nacvičujeme a myslíme si, že kdyby naši lektoři viděli, jak si posádky spolu s kolegy z HZS Praha a HZS Metro v kolejišti poradily, ohodnotili by je na jedničku, dodala k celé události tisková mluvčí pražské ZZS Jana Poštová.

Foto: archiv redakce, ZZS HMP, DPP a PID

-wap-