logo

Sanitky pro ZZS šité na míru? Samozřejmě že ano!

Hlavní město Praha - 1.1.2015

Server idnes.cz přinesl poslední prosincový den poměrně tendenční článek s tématem blížícího se nákupů nových sanitek pro krajské záchranné služby z evropských dotací ve výši téměř miliardy korun, ve kterém se podivuje nad tím, že záchranky chtějí pro své potřeby vozidla tzv. šitá na míru. Stejně tak se tomu diví i prodejci podvozkových platforem výrobců, neobstojících resp. nesplňujících podmínky výběrových řízení a technickou specifikaci zadavatele, zejména značka Ford.

Jeho zástupce doslova brečí nad tím, že krajské ZZS požadují vyšší výkon motoru, než může Ford dodat. Argumentace, že je jeho model Transit jedním z nejprodávanějších dodávkových automobilů v Evropě, je sice pěkná, ale dodávka nerovná se automaticky sanitka. Pokud záchranky chtějí vyšší výkon motoru, má to své opodstatnění. Jezdí mnohdy v kopcovitém náročném terénu, toho se motor nesmí „bát“ a jezdí také se stálým značným zatížením, takže není o čem debatovat.

To by jim Ford chtěl snad schválně vnutit parametrově horší vozy na úkor možného ohrožení pacientů? Vytáčet slabší motor do doby, než se poroučí on i pacient? Že se výkonem motoru dle zástupce Fordu nezabývá norma na sanitní vozy, je úplně jedno. Pokud je to odůvodnitelné, tak vyšší výkon prostě musí být jedním z kritérií. Samozřejmě je nutné brát v potaz i to, že výběrové řízení a technická specifikace nemusí vždy oplývat čistotou, ale divit se tomu, že potřebuji techniku dle svých potřeb je zvláštní.

V článku také lidově řečeno zaperlila tisková mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj. To má na starosti právě rozdělování evropských peněz na sanitky, celkem ve výší 885 milionů z programu IOP. Pro idnes.cz uvedla, že její ministerstvo řešilo i případ dotací na sanitky, u kterých byla jedním z kritérií jejich výška a to kvůli stávajícím garážím. Je snad alespoň dle selského rozumu jasné, že pokud je auto vyšší než garáž, že se do ní nevejde. Na Ministerstvu pro místní rozvoj to jasné není, tudíž kriterium výšky v zadávací dokumentace neuznalo. Lidská hloupost nezná mezí.

Např. u dobrovolných hasičských jednotek, když tvoří zadávací dokumentaci na nový vůz, je kritérium výšky častým bodem. Cisterna se jim proste musí vejít do stávající hasičské zbrojnice, případně musí mít takovou výšku, aby dokázala podjet mosty na příjezdových komunikacích. Naposledy tomu bylo i u statní zakázky cisteren pro HZS ČR. Ale u sanitek to být nesmí. Opravdu zvláštní.

Článek idnes.cz naleznete ZDE. Stojí za přečtení.