logo

Záchranářský autobus ze švédského Stockholmu slouží jako mobilní JIP

Svět - 26.7.2015

Zdravotnická záchranná služba ve švédském hlavním městě Stockholm má kromě klasických sanitek ve svém vozovém parku také dvojici speciálních autobusů, starší je postaven na podvozku Mercedes-Benz Atego v počtu 2ks a nový pak na domácí Scanii.

Mercedesy z roku 2003 se pomalu ale jistě stávají záložním vozidlem, mají pochopitelně i méně vybavení. Scania je již druhý rok v ostrém výjezdu u společnosti AISAB, která je vlastněná městem a zajišťuje celkem 7 výjezdových stanovišť ZZS po Stockholmu.

Na mobilní JIPku byla zvolena podvozková platforma autobusového šasi Scania K 320 IB v konfiguraci pohonu 4×2. Hnací agregát je model DC9 EEV o síle 320 koní. O převody se stará převodovka Scania GR875R s plně automatickým řazením (Scania Opticruise s automatickou spojkou). Výkonný Scania retardér záchranářskému autobusu zaručuje bezpečné a pohodlné sjíždění z kopce.

Untitled-1 copy

Přístup do autobusu je zajištěn pře přední pneumatické dveře na pravé straně. Za nimi je přepážkou oddělený prostor posádky. Z něj se projde přes posuvné dveře do ambulantní části vozidla, o jehož výrobu se postarala finská firma Kiitokori Special Vehicles. Záchranářský speciál vychází z běžného busu OmniStar, rám i karoserie jsou z nerezu.

Ambulantní prostor je přístupný kromě místa posádky také přes boční dveře, pneumaticky otevíratelné do stran. Pod nimi je namontována hydraulická sklopná transportní plošina o nosnosti až 1500kg, která se nejprve vysune do manipulační polohy a poté jí lze sklápět či výškově posouvat dle potřeb pomocí dálkového kabelového ovládání. V manipulační poloze se na plošinu dá upevnit i bezpečnostní zábradlí.

Nejčastěji se přes plošinu do ambulantního prostoru přepravují speciální nosítka pro tzv. jipové pacienty, na kterých je upevněno či namontováno veškeré potřebné vybavení k transportu. Jakmile jsou uvnitř autobusu, upevní se a pacient se dle potřeb napojí na přístroje, které jsou součástí ambulantního prostoru. Ve vybavení nalezneme umělou plicní ventilaci, dávkovače, infuzní sety, monitorovací přístroje, rozvod medicinálního kyslíku a vzduchu se 12ti vývody, vystačující na 24hodin provozu, dále defibrilátor, zdravotnické batohy, transportní prostředky, léky a ostatní nedílné pomůcky.

Beze jména

Celý ambulantní prostor o rozměrech 5 x 2,35 x 1,9m je klimatizován (přední prostor posádky také), o přísun proudu se stará nezávislý agregát společně se záložním zdrojem v podobě velkokapacitních li-on baterií. Ten je uložen v zavazadlovém prostoru autobusu. Tam jsou rovněž bezpečnostní výsuvné držáky tlakových lahví s kyslíkem a vzduchem a také pitná vody.

Nejen pro bezpečnost posádky a pacienta je v autobusu několik kamer, přenášejících obraz do prostoru posádky a také intercom. Řidič s průkazem na skupinu C má k dispozici rovněž couvací kameru.

JIP autobus je dislokován na společné stanici složek IZS Solna, stejně tak i jeho dva starší „kolegové ve službě“, tedy jipové Mercedesy. Přímo pro Scanii je připraveno zhruba 30 řidičů/záchranářů/lékařů, střídajících se v nepřetržitých směnách. Výjezdů absolvuje přibližně 60 – 70 za měsíc. Lehčí transporty obstarají již zmíněné Mercedesy. Nutno poznamenat, že se jipové transporty nejezdí jen ve Stockholmu a přilehlém okolí, ale Scania jezdí po celém Švédsku. Proto má její posádka pro sebe potřebný komfort, pohodlí a vybavení včetně luxusních sklopných sedaček.

Scania vznikla na základě požadavků a letitých zkušeností stockholmských záchranářů v úzké spolupráci s finským výrobcem a zástavbářem ambulantního prostoru a vybavení. Autobus lze samozřejmě využít kromě akutních specializovaných zdravotních transportů také u mimořádných událostí hromadného charakteru.

Scania AISAB

Podvozek: K 320 IB, 4×2
Motor: DC9 EEV, 320hp
Převodovka: automat GR875R
Pohotovostní hmotnost: 15325kg
Max. hmotnost: 17900kg
Rozvor: 4480mm
Délka: 10655mm
Šířka: 2500mm
Výška: 3020mm
Počet míst: 8

3120958_1025_577

JIPový autobus Scania je v barevném provedení, odpovídajícímu švédskému standardu, podklad je žlutý, doplněný o zeleno-žlutou battenburskou šachovnici.Světelné výstražné zařízení tvoří dvě rampy modré barvy + doplňková svtěla vpředu, na bocích a vzadu, vše rovněž modré v LED provedení.

Nutno dodat, že Scania není jediný autobus u ZZS ve Skandinávii, konkrétně ve Švédsku jezdí dále záchranářské Volvo (i na boku…) a v sousedním Dánsku u Falcku speciální bus Mercedes Tourino se zástavbou polské značky AMZ Kutno.

Gallery not found. Please check your settings.

Foto a info: Scania, Kiitokori Group, AISAB