logo

Další záchranářský vrtulník zamířil na generální opravu, díky servisu bude dál sloužit

ČRPlzeňský kraj - 4.12.2015

Ve čtvrtek 3. prosince se uskutečnila letos již čtvrtá nakládka vrtulníku W-3A Sokol, který putuje na generální opravu do polského Świdniku. Armáda tak bude schopna i nadále používat záchranářské vrtulníky Sokol a provozovat Leteckou záchrannou službu pro plzeňský a karlovarský kraj.

České letectvo patří mezi nejaktivnější uživatele vrtulníků W-3A Sokol. Desetičlenná flotila těchto strojů slouží u 243. vrtulníkové letky v pražských Kbelích a na svém kontě má stovky zachráněných lidských životů. Sokoly se také osvědčily při nejedné přírodní pohromě.

Jeden z nich se nyní vydal na velkou generální opravu do Polska (více o zakázce na servis vrtulníků W3A-Sokol ZDE a ZDE). „Tyto revize a opravy osmi vrtulníků byly nezbytné, neboť jim skončila provozní lhůta předepsaných prací. První čtveřice Sokolů putuje do polského města Świdnik ještě letošní rok. Druhá čtveřice bude transportovaná v následujícím roce,“ uvedl velitel vrtulníkové letky podplukovník Peter Smik.

dsc01023-_2_-_1_

Demontáž téměř na součástky

Před samotnou nakládkou vrtulníku museli technici demontovat mnoho částí, které by mohly výškově nebo prostorově bránit hladkému průběhu převozu. Byly odstraněny listy, jeřáb, světlomety, hlava nosného rotoru, listy vyrovnávacího rotoru, programátory ohřevů, stabilizátory a další.

„V rámci příprav na transport se konzervují motory, musíme vypustit provozní kapaliny a palivo. Každou součástku musíme zvlášť zabalit, aby se transportem nepoškodila. Něco se ukládá do vrtulníku něco na kamion. Ke každé součástce je dokumentace, kterou technik musí projít, aby i papírově vše sedělo, jak má,“ popsal postup kapitán Martin Suchý a dodal: „Příprava vrtulníku na transport trvá zhruba dva až tři týdny v sedmi lidech. Nakonec se sundává podvozek. Jeho demontáž nám v osmi lidech zabrala zhruba dvacet minut. A také u podvozku se každý díl zvlášť balí a dokumentuje.“

U nakládky asistovali i zástupci polské firmy

Nakládka téměř 3,5 tunového vrtulníku trvala necelé dvě hodiny. Asistovalo u ní osm techniků vrtulníkové letky a zástupci polské firmy PZL Świdnik z koncernu AgustaWestland, do které vrtulník putuje. Na cestu se vrtulník vydal včera vpodvečer. Cesta do polského Świdniku mu zabere zhruba 14 hodin. „Jedna generální oprava trvá jedenáct až dvanáct měsíců. Po opravě se vrtulník vrátí zpět do Plzně-Líní vzduchem, přičemž před návratem se armádní letecký i technický personál vydá do polského závodu, aby si vrtulník po opravě převzali,“ doplnil podplukovník Peter Smik.

Vrtulníky W-3A Sokol jsou ve výzbroji českého letectva od druhé poloviny 90. let. Vedle armádní přepravy a výcviku zabezpečují také leteckou záchrannou službu v Karlovarském a Plzeňském kraji z letiště Plzeň-Líně. V letošním roce do dnešního dne zasahoval záchranný vrtulník v Západočeském kraji u 530 případů a nalétal bezmála 460 hodin. Zdravotní posádky ošetřily nebo do dalších lékařských zařízení přepravily 490 zraněných.


Technicko-taktická data:
• Maximální rychlost: 260 km/h
• Cestovní rychlost: 235 km/h
• Dolet (s maximální zásobou paliva): 1 225 km
• Praktický dostup: 4 650 m
• Stoupavost u země: 9,1 m/s
• Únosnost: 2 100 kg
• Hmotnost prázdného vrtulníku: 3 300 kg
• Maximální vzletová hmotnost: 6 400 kg
• Typ motoru: 2 x WSK-PZL Rzeszów PLZ-10W
• Výkon motorů: 2 x 671 kW
• Délka trupu: 14,21 m
• Výška: 4,12 m
• Průměr nosného rotoru: 15,7 m


 

Autor: kapitánka Zuzana Špačková, AČR