logo

Obnažený vrtulník aneb ústecká Barča na pravidelné servisní prohlídce

Ústecký kraj - 8.12.2015

Tak jako automobily musejí i vrtulníky na pravidelné servisní prohlídky. Tentokrát se týkala Kryštofa 15, tedy ústeckého vrtulníku LZS, nosícího dle posledního písmena imatrikulace jméno Barča. Jednalo se o tzv. 400, tedy prohlídku po tomto čísle hodin, strávených ve vzduchu.

Za Barču, tedy OK-DSB (EC135T2+) po dobu servisní prohlídky zaskakoval stroj OK-DSA (EC135T1), který byl využívaný v letech 2002-2004 na LZS Ostrava KR05, dnes slouží pro výcvik pilotů LZS, leteckou dopravu a od r.2004 zejména jako záloha HEMS. Je prvním, nejstarším sourozencem z rodiny „écéček“ a mezi žluťásky je jediný v civilní šedozelené barvě.

12341630_622698847872904_5836034197558254015_n

Pravidelné prohlídky a servisní údržbu včetně oprav vrtulníků si zajišťuje DSA vlastními silami a má k tomu v Hradci Králové vybudované i plně certifikované servisní středisko. V něm lze v současnosti provádět předepsané práce na EC 135 několika úrovní včetně těch po 800 letových hodinách, přičemž nižší práce až do 100 hodinových prohlídek zvládají technici ve střediscích traťové údržby, tedy na stanovištích LZS.

12346804_622920527850736_939453280_n

Zdravotnické vybavení dodala v případě tří strojů EC 135T2 rakouská společnost Air Ambulance Technology, zatímco nejnovější stroj EC 135T2+ má zástavbu od švýcarské firmy Aerolite Max Bucher a je také kompatibilní s přístroji nočního vidění NVG. Samotné zdravotnické přístroje ale dodávají a udržuj záchranné služby jednotlivých krajů. Společnost DSA se při specifikaci svých nově vyrobených strojů nepouštěla do žádných experimentů a objednala je v naprosto shodné konfiguraci, jakou používá německý autoklub ADAC, který má s leteckou záchrannou službou a provozem vrtulníků dlouholeté zkušenosti.

Jediným rozdílem tak bylo použití modré barvy v místech, kde má ADAC černou. Všichni piloti DSA se v každém případě shodují na tom, že EC 135 je v současnosti zřejmě nejlepším vrtulníkem pro službu v LZS. Společnost je tedy hodlá provozovat i nadále, přičemž nákup dalších strojů v dohledné době neplánuje. Vrtulníky jsou totiž stále ještě v podstatě na začátku své technické životnosti.

Foto a info: LZS ZZS ÚLK Kryštof 15 a DSA