Dnes již legendární terénní vozidlo japonského výrobce nalezneme v aktivní službě se záchranářským vybavením pouze u ZZS Jihočeského kraje na oblastním stanovišti Tábor. Nejsou ale dávno doby, kdy jich u nás jezdilo mnohem více.
Podívejme se však trochu dále do historie Patrolů. Za jejich prvopočátek lze směle považovat vozidlo Datsun 4W60, resp. Patrol 4W65 z roku 1951/1958, vzniklé na bázi vojenské legendy Jeep Willys. Samotný Nissan Patrol vznikl o rok později.
Vyráběl se v mnoha modifikacích více jak 50 let, což je úctyhodné číslo. Jeho výrobce po ukončení produkce řady GR, konkrétněji páté generace vozidel Patrol s označením Y61 v roce 2010 bohužel na tento skvělý vůz ničím nenavázal, jako jeho náhrada pro evropský trh má být pick-up Navara, ale to je trochu jiná kategorie vozidel, takže je to od Nissana mírně řečeno zavádějící informace.
Model Pathfinder, nástupce úspěšného Terrana, který se také ale i Patrolu vzdáleně blížil, nebyl však obchodně a ani po technické stránce dokonalým, takže se přestal vyrábět velmi záhy.
Aby byla informace přesná, Patrol se nepřestal vyrábět úplně, jen se v trochu jiné podobě produkuje pro trhy v poněkud exotičtějších destinacích, než je Evropa, pro ní je určen právě zmíněný pick-up Navara.
V České republice byla u záchranných služeb zejména využívána varianta Nissan Patrol GR Wagon, specifikace Y60. Ta byla ve výrobě 10 let, od roku 1987 do roku 1997. Vozidla byla dodávána od druhé poloviny 90. let, a jakmile skončila jejich životnost, nebyla až na vyjímku ničím nahrazena. Tou výjimkou je táborský Patrol, model Y61 z roku 2003, ale i u něj dnes slyšet již labutí píseň. V Táboře nahradil svého předchůdce Y60, resp. dva. Ano, tamní ZZS disponovala dvojicí těchto vozidel a to v nezvyklé stříbrné barvě. Oba Patroly přešly dle dostupných informací do služeb u kolegů hasičů.

Táborské Patroly specifikace Y60 měly prakticky totožnou vnitřní zástavbu, jako jejich nástupce, Y61. Kabina byla pro posádku 1+2, ze zadní části byl přístup ke skládacím transportním nosítkům (prakticky běžné, leč menší troky). Ve voze bylo dále potřebné vybavení záchranářů. V obou modelových řadách Patrolů ZZS Tábor bylo, resp. je opravdu málo místa, nutno ale podotknout, že vybavení je skutečně důmyslně rozmístěno tak, aby se mohlo přepravovat vše potřebné, aniž by to výrazně obtěžovalo posádku či ležícího pacienta. Výrobcem zástavby je firma SICAR/Sanim.

Existoval i druhý „nový“ Patrol Y61, a to od roku 2001 u ZZS Libereckého kraje, ale i on je již záchranářskou minulostí. Byl zařazen jako vůz lékaře v setkávacím RV systému na VS Česká Lípa a v zástavbě bylo pouze vybavení bez nosítek. Po jeho vyřazení ho před sešrotováním zachránila firma MANDISan Plus, která se postarala o jeho celkovou renovaci, která se pomalu ale jistě blíží ke konci a výsledkem bude prakticky nový Patrol. Jakmile to bude zrealizováno, přinseme vám o něm článek.

Kromě stále zařazeného táborského vozu lze na záchrance spatřit jednoho Nissana Y60, který je momentálně na Kraji Vysočina jako záložní či spíše pomocný automobil. Původně byl pořízen pro záchrannou službu Havlíčkův Brod, tehdy ještě neexistovala její krajská podoba. V místě původní dislokace byl nyní nahrazen novým automobilem Kia Sportage. Konfigurace jeho ambulantní zástavby je stejná, jako u táborských vozidel včetně zvýšení střechy a zkrácených nosítek. Výrobcem byla firma Sanim. Co je zajímavostí, že vysočinský Patrol nosí číslo 46, tedy stejné, jaké měl Patrol ZZS Libereckého kraje.

Na rovinu ale lze konstatovat, že v těchto vozech o nějakém komfortním transportu pacienta nemohla být ani řeč. Proč? Prostor. Uvnitř je prostě skutečně málo místa. V případě nouze je to dostačující, ale jinak je lepší posadit, pokud to pochopitelně jde, pacienta na zadní sedačku. To samé platí o bývalých táborských Patrolech, ale i o tom stávajícím, viz několik řádků výše.

Další Patrol Y60 jezdil ve službách ostravské letecké záchranky coby vozidlo RV systému. I on neměl barevné provedení vozidel ZZS. Jeho vínový lak byl dle zbarvení vrtulníku LZS AS 355 Ecureuil, imatrikulace OK-WIQ, který byl tehdy v Ostravě provozován. V roce 2012 byl Patrol odprodán do Sdruženého zdravotnického zařízení Krnov.

Třetí Patrol, co je ještě na záchrance, je v majetku ZZS Karlovarského kraje, původně z VS Sokolov, má zvýšenou střechu a nese velice specifické zbarvení, původní bylo čistě bílé. I on je nyní využíván jen jako pomocný automobil. Vnitřek byl podobný, jako vozy v Táboře či Havlíčkově Brodě. Karlovarská záchranka měla ještě nedávno také Patrola, zástavbu provedl Sanim. Jednalo se o verzi s nízkou střechou.


Čtvrtý Patrol má ZZS Plzeňského kraje. Jedná se o variantu s nízkou střechou, zástavbářem je Sicar. I jeho využití je dnes jen v podobě pomocného vozidla. Dislokován je v Domažlicích. Podle toho, co bylo zjištěno, měl i on původně zástavbu s nosítkama.

Poslední Patrol GR je u ZZS Středočeského kraje. Dle dostupných informací byl dislokován na Mělníku. V současné době je stálé využíván středočeskou záchrankou, ale jen jako pomocné a hospodářské vozidlo bez zdravotnického vybavení.
Nesmíme opomenout ani sanitku podnikových hasičů Severočeské Doly – Doly Nástup Tušimice. Byl jí rovněž Nissan Patrol GR Wagon Y60 se zvýšenou střechou, zástavbu provedla firma Sanim, teď tam jezdí přestavěný jako RZA (rychlý zásahový automobil). Totožný byl i u hasičů Mostecké uhelné, rovněž přestavěn na RZA.

Vozidla Nissan Patrol jsou ale zřejmě nejznámější z provozu u záchranné služby hlavního města Prahy. Zde jich bylo také nejvíce a co kus, to originál. Jako nejrelevantnější se jeví počet 8-10. K pražské záchrance byla tato vozidla pořízena, na rozdíl od prakticky všech ostatních, jako terénní vozy pro přepravu lékaře v RV systému, až na jednu výjimku neměl žádný Patrol ambulantní zástavbu s nosítky. V zadní části se vozilo pouze potřebné vybavení vozidel RV.
Jediný Patrol, který měl nosítka, byl ZS Praha darován firmou Potraviny Vít pro převoz převážně dětských pacientů. Později byl přestavěn na RV a poté pro inspektora provozu (č.195).

Na pražskou záchranku byly dodány v bílé barvě, později se každý automobil přelakoval na žlutou. Zástavbářem vybavení byl Sicar. Na výjezdu v Praze vydržely lékařské Patroly zhruba 10 let, při výjezdech je doplňovala Primera, tedy další Nissan na ZZS HMP coby vozidlo RV. Patroly i Primery následně nahradil ve vozovém parku neméně skvělý a bezpečný automobil Mercedes řady ML, který od roku 2008 vozí lékaře dodnes.

Většina vozidel, nejen těch pražských, prošla za dobu své existence jak změnou vzhledu/laku, tak úpravami vybavení, výměnou majáků apod., ale nic z toho však nezměnilo jejich účel. Dopravit zdravotnickou pomoc k lidem tam, kam se běžné osobní auto nedostane. Ostatně není to až tak dávná zapomenutá historie (pár let po revoluci), kdy v televizních zprávách hlasatelka apelovala na diváky s výzvou pražských záchranářů při zimním kalamitním stavu, aby jim poskytli svá civilní vozidla s pohonem všech kol, protože ZS Praha touto technikou prakticky nedisponovala, tedy až na pár výjimek, jiné to nebylo ani na tehdejších městských či okresních záchrankách. Dodávka Mercedesů G na sklonku totality byla sice fajn, ale moc jiných sanitek s pohonem 4×4 v republice tehdy nebylo.
Závěrem nutno dodat, že Nissan Patrol GR byl také značně rozšířen u hasičských sborů, kde byl a je stále využíván jako vozidlo RZA. Jeden kus měla před mnoha lety i soukromá řevnická záchranka Trans Hospital.

Technicko-taktická data
Typ : Nissan Patrol GR Wagon/Y60 – zvýšená střecha
Výrobce : Nissan M.C. Tokyo, Japonsko/Sanim Igni s.r.o. Český Brod/SICAR
Motor : řadový šestiválcový vodou chlazený turbodiesel OHC Nissan RD 28 T s nepřímým vstřikováním paliva
Zdvihový objem : 2.826 ccm
Max. výkon : 85 kW při 4.400 ot/min
Max. točivý moment : 235 Nm při 2.400 ot/min
Pohon : volba pohonu 4×2/ 4×4,
automatické volnoběžné náboje předních kol
Převodovka: pětistupňová s přímým řazením,
synchronizovaná redukční převodovka
Max. povolená rychlost : 145 km/h
Max. rychlost : 160 km/h
Zrychleni z 0 na 100 km/h : 22 s
Posádka : 1+2+lůžko
Délka : 4.810 mm
Šířka : 1.800 mm
Výška : 2.240 mm
Rozvor : 2.970 mm
Pohotovostní hmotnost : 2.530 kg
Užitečné zatížení : 170 kg
Max. celková hmotnost : 2.700 kg
Brodivost : 600 mm
Stoupavost : 45°
Boční náklon : 46°
Poděkování za poskytnutí fotografií a informace si zaslouží Ondřej Franěk, Michal Petrus, Tomáš Azy Spěváček, Filip Šilar, Jan Neiser, Hynek Obroučka, Petr Svoboda, Filip Foukal, Martin Vavroš, Ondra Těžký, Roman Skalický, Jakub Kopic, Lars Kocherscheid, Petr Kos, Martin Václavek, M. Adamec, Medvěd Čeněk Sudek, Martin Trefný, Pavel Kalmus, Martin Kramer, ZZS Kraje Vysočina, ZZS Jihočeského kraje, ZZS HMP, ZS Trans Hospital Plus a pokud jsem na někoho zapomněl, omlouvám se a všem moc děkuji za pomoc.
-wap-








