logo

Vojenští zdravotníci převzali nové armádní sanitky II.

ČRHlavní město Praha - 27.8.2020

Zástupci Agentury vojenského zdravotnictví a Centra zabezpečení materiálem technických služeb Štěpánov převzali v srpnu první čtyři vozidla LZTOP (Lehký zdravotnický terénní odsunový prostředek). Zbývajících patnáct kusů armáda převezme do konce roku.

Jako první je začne využívat 6. Zdravotnický prapor Agentury vojenského zdravotnictví, ostatní budou směřovat k praporním obvazištím ostatních prvků armády.

LZTOP je vybaveno zdravotnickou nástavbou na podvozku v armádě využívaných vozidel Iveco. Přepravovat může dva ležící pacienty a jednoho sedícího zdravotníka, nebo jednoho ležícího a minimálně dva sedící pacienty a jednoho sedícího zdravotníka.

Bez doplňování zásob spotřebního zdravotnického materiálu, vody a pohonných hmot dokáže fungovat v dosahu 500 kilometrů a maximálním čase 16 hodin. Konstrukce a vybavení zajišťuje snadné nakládání a vykládání raněných, jejich výstroje a výzbroje, stejně tak je jednoduchý i nástup a výstup sedících pacientů i zdravotníků. „Nástavba zároveň umožňuje provádění lékařských výkonů nutných k záchraně raněných nebo nemocných, tedy výkony nechirurgického charakteru a základní resuscitaci,“ potvrdil ředitel Sekce vojenského zdravotnictví brigádní generál Zoltán Bubeník.
photo-2020-08-20-12-01-55 photo-2020-08-20-12-04-22

Vybavení vozidel zvýší úroveň poskytované urgentní péče

Čtveřici nových vozů si do Centra zdravotnického materiálu v Bystřici pod Hostýnem přijel prohlédnout kromě generála Bubeníka také plukovník Ladislav Šlechta, ředitel Agentury vojenského zdravotnictví, která se na nákupu velkou měrou podílela a která tyto vozy obdrží jako první. „Jejich vybavení výrazně zvýší úroveň poskytované urgentní péče během transportu pacienta, a to nejen při jejich eventuálním nasazení v zahraničních operacích, ale hlavně během mírového života a výcviku jednotek na území České republiky,“ zdůraznil výhody nového vozidla během své návštěvy generál Bubeník.

Oproti v misích využívanému LOV Iveco Zdrav není tento vůz vybaven balistickou ochranou, a proto je určen zejména k zajištění odsunového systému zdravotnického zabezpečení Armády ČR v polních i mírových podmínkách ve středně těžkém terénu a na silnicích, uvedla kapitánka Lada Ferkálová z tiskového oddělení MO.

„Agentura vojenského zdravotnictví musí být schopna plně reflektovat požadavky zdravotnického zabezpečení všech složek Armády ČR. Modernizace zdravotnického vozidla je z mého pohledu nesmírně důležitá k udržení schopností center zdravotnických služeb, praporních obvazišť a polních nemocnic v oblastech poskytování primární péče, první pomoci a schopnosti přepravy pacientů do léčebných zařízení,“ potvrdil plukovník Šlechta.
Sanitka01 Sanitka02 Sanitka03-e1586416537168 Sanitka04-e1586416550317 photo-2020-08-20-11-59-18


Web armadninoviny.cz uvedl další podrobnosti k novým „sanitkám“ Iveco: Podle zveřejněné smlouvy cena samotné platformy Iveco MUV je 2,9 milionu Kč (bez DPH), cena nástavby 1,9 milionu Kč (bez DPH) a zdravotnického vybavení 593 000 Kč (bez DPH). Cena jiného vybavení vozidla (elektroinstalace, sanitní vybavení, příslušenství, elektronické systémy v kabině řidiče atd.) přišly na 3,5 milionu Kč. Za komunikační a informační prostředky MO ČR zaplatilo 1,8 milionu Kč (bez DPH) ‒ jen radiostanice RF-7800UL-V1 5 společnosti Harris přišla na 1,2 milionu Kč (bez DPH). Celkově tedy jeden LZTOP stojí 10,7 milionu Kč (bez DPH), resp. téměř 13 milionů Kč včetně DPH.  

Armáda v zadávací dokumentaci požadovala LZTOP s dojezdem minimálně 500 km a se schopností působit samostatně, bez doplnění zdravotnického materiálu, vody nebo paliva, po dobu 16 hodin. Posádku dvoumístného LZTOP tvoří jeden řidič a jeden lékař či zdravotník. Lékař nebo zdravotník musí ve zdravotnické nástavbě na ležícím pacientovi provádět úkony nutné k záchraně života. Jde především o nechirurgické zákroky a základní resuscitace pacientů. 

Samotná zdravotnická nástavba pojme dva ležící a jednoho sedícího pacienta, nebo jednoho ležícího a minimálně dva sedící. 

MO ČR v případě LZTOP ve smlouvě nepožadovala konkrétní typ platformy, pouze uvedla základní takticko-technické vlastnosti LZTOP. Maximální hmotnost vozidla musí být například 5500 kg, brodivost zase 600 mm bez přípravy.

Vozidlo dostalo zesílenou ochranu podvozku, ochranu palivové nádrže proti proražení, brzdový systém s dvěma okruhy, přední ochranný rám, možnost připojit na přední rám elektrický naviják, kotevní prvky pro železniční nebo letecký transport, venkovní 230V zásuvky, vnější elektrické konektory, klimatizace, couvací kameru atd. Podle požadavků vozidlo pohání vznětový motor o výkonu minimálně 130 kW. 

V LZTOP najdeme radiostanici AN/PRC-117G, vnitřní digitální komunikační zařízení VICM 200 a zodolněný notebook, který funguje jako terminál bojového vozidlového informačního systému (BVIS). BVIS je základní nástroj pro automatizaci práce uživatelů pozemních sil na nižším taktickém stupni (rota, četa). Podporuje plánování a řízení činností, tvorbu společného operačního obrazu situace, tvorbu a výměnu dokumentů, signálů a zpráv, práci s mapovými podklady a provádění taktických úloh a výpočtů. Datový přenos zajišťuje radiostanice.


 

1a 5a 4a 3a
Foto AČR/AVZ, Variel