logo

Žluté záchrankové nebe nad ČR

ČRJihočeský krajJihomoravský krajKraj VysočinaMoravskoslezský kraj - 15.1.2021

Od 1. ledna tohoto roku došlo k výrazné změně na poli letecké záchranné služby v naší republice. Lidově řečeno, zežloutlo nebe, protože nyní provozuje již 6 (z 10) stanovišť společnost DSA a její žluté stroje. Kromě toho se upravil provoz LZS v rámci časové doby, Hradec Králové bude k dispozici nově 24/7, ostatní stanoviště v režimu od svítání do soumraku/max. 13 hodin.

Policie a AČR se stáhla z Brna, resp. Bechyně, nadále bude mít jen Prahu a Plzeň, taktéž v režimu 24/7. Brno obsadil vrtulník DSA, jih Čech také. Tam bude provozován na staronové základně v Plané. Z letecké mapy zmizela zcela společnost HellAir, provozující do konce roku 2020 stanoviště v Jihlavě a Ostravě. Na Vysočinu nově zamířil vrtulník DSA, do Ostravy pak již druhý stroj slovenské ATE v ČR.

Kryštof 13 Bechyně/Planá – LZS Armády ČR/DSA, vrtulník Sokol/EC-135

Jeho posádky se podílely za 4 roky činnosti na ošetření 2 237 pacientů. Od 1. ledna 2017 bylo ze základny Bechyně provedeno více než 2100 vzletů, transportováno více než 1900 pacientů. Celkový nálet přesáhl 1900 letových hodin a z toho téměř 350 hodin v nočním provozu. Za celou dobu provozu LZS AČR KRYŠTOF 13 Bechyně se podílelo cca 250 osob. Novým provozovatelem LZS na jihu Čech je dle výběrového řízení firma DSA, která bude létat z letiště Planá u Českých Budějovic.

Kryštof 12 – Jihlava – LZS HellAir/DSA, vrtulník EC-135

Vysočinští záchranáři děkují za dosavadní spolupráci rakouské společnosti HeliAir, která zajišťovala provoz vrtulníku v tomto kraji od roku 2017. Během uplynulých 4 let uskutečnili 2 118 vzletů a nalétali 108 287 minut. Nyní provozuje LZS společnost DSA, a to na 8 let, jako na ostatních základnách.

Kryštof 04 – Brno, LZS LS Policie ČR/DSA, vrtulník EC-135

S úderem ¨silvestrovské půlnoci ukončila činnost Letecká služba PČR jako provozovatel Letecké záchranné služby v Jihomoravském kraji. Její modré vrtulníky zde, na letecké záchrance, létaly poslední 4 roky – od ledna 2017 do konce roku 2020. Celkem jsme společnými silami uskutečnili 3236 letů, z toho 421 letů za pomocí brýlí pro noční vidění. 1064 pacientů bylo v kritickém stavu a u 1066 pacientů se jednalo o stav závažný. Poprvé společně vzletěli 3. 1. 2017 do Břeclavi, naposledy 31. 12. 2020 ke zraněnému cyklistovi u Rosic. Od 1. 1. 2021 stanoviště převzala společnost DSA se strojem EC-135, který ve v Brně více než doma, protože zde létal LZS již pod firmou Alfa Helicoter s imatrikulací OK-NIK(OLA), nyní OK-LJR.

Kryštof 05 – Ostrava, LZS HellAir/ATE, vrtulník EC-135

Od 1. ledna je nasazen vrtulník imatrikulace OM-ATQ Eurocopter EC 135 T2+ na středisku LZS Ostrava. Rakouského provozovatele HeliAir nahradil od nového roku slovenský provozovatel Air Transport Europe (ATE). Po Olomouci se stává Ostrava dalším stanovištěm, kde bude nasazen stroj s palubním jeřábem. Ten umožňuje záchranu pacientů z nepřístupného terénu dělat rychleji a bezpečněji.

Na všech základnách, které jsou obsazeny novým provozovatelem, byl umožněn součinnostní výcvik krajské ZZS již několik měsíců předem, aby byl přechod na ostrý provoz plynulý.

Foto DSA a krajské ZZS