logo

Bezpečnější hory díky novinkám v aplikaci Záchranka

ČR - 18.8.2022

Rok od spuštění rozšířeného modulu Horské služby v aplikaci Záchranka přibývají i letos další novinky. Aplikaci má ve svém mobilním telefonu více než 2 miliony uživatelů a za dobu svého fungování z ní bylo uskutečněno přes 100 tisíc volání.

Horská služba přijala za letošní léto již přes 500 tísňových volání z aplikace Záchranka. Od loňského léta funguje v českých horách Elektronická kniha túr, ve které si mohou uživatelé naplánovat trasu výletu a v případě, že do cíle nedorazí v plánovaný čas, aplikace po určité době odešle notifikaci horské službě. Možnost plánování túr funguje v aplikaci Horská záchranná služba (HZS) i na Slovensku. Nyní budou obě aplikace ještě více propojené.
299495687_5295429923869362_1141996593587220548_n
Jedna ze změn se týká již zmíněné Elektronické knihy túr. Nově si budou moci uživatelé v aplikaci Záchranka naplánovat túru nejen po Česku, ale i po slovenských horách. Stejně tak si slovenští turisté naplánují v aplikaci HZS túru u nás. Za rok fungování bylo do aplikace zadáno více než 500 túr po českých horách. „Již prvotní propojení aplikace Horské služby a Záchranky přineslo výrazné vylepšení našich možností a zároveň i možností lidí v nouzi. S každým dalším upgrade aplikace se dostáváme na vyšší stupeň schopností horských záchranářů ve 21. století. Především plánování túr a možnost v případě potřeby on-line sledovat jejich pohyb nám ohromně pomáhá,“ komentoval novinky v Záchrance René Mašín, náčelník Horské služby ČR.

Další novinkou, která se týká prevence nehod a úrazů, je automatické zasílání varovných upozornění v případě změny podmínek v horách. „Doposud bylo nutné aktivně sledovat web horské služby nebo aplikaci Záchranka. Při zapnutých notifikacích se nyní o každé změně podmínek na horách dozví uživatelé prostřednictvím push notifikací,“ říká Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka. Aplikace také automaticky posílá upozornění na hrozící nebezpečí uživatelům, kteří si naplánují trasu v Elektronické knize túr. Ti tak mají dostatek času na zvážení změny trasy.

Horští záchranáři mají od roku 2021 k dispozici také webový portál aplikace Záchranka, který jim umožňuje např. zahájení kontinuálního sledování polohy člověka v nouzi, získání fotografie z místa události nebo možnost zahájit s volajícím chatovou komunikaci. A to i bez toho, aby musel mít volající nainstalovanou aplikaci Záchranka. Díky speciálnímu odkazu, který záchranáři odešlou prostřednictvím SMS, je navázáno spojení s osobou v nouzi. Vzhledem k množství zahraničních turistů, kteří se čím dál častěji vydávají do oblasti českých hor, je v portálu aplikace Záchranka nově funkce automatického překladu chatové komunikace. „Díky této novince se nám otevírá možnost alespoň částečného odstranění jazykové bariéry. Po nedávné zkušenosti se záchranou německého cyklisty v Jizerských horách, která bohužel neměla šťastný konec, každá podobná pomoc přijde záchranářům vhod,“ dodává tiskový mluvčí Horské služby Radek Zeman. Pokud bude mít volající telefon nastavený např. v německém jazyce, při komunikaci s horskými záchranáři mu zprávy v chatu přijdou přeložené do němčiny. A naopak, zprávy v němčině se záchranářům zobrazí přeložené do češtiny. Podporována je většina světových jazyků. Hlavním partnerem implementace horské služby do aplikace Záchranka je dlouhodobě Generali Česká pojišťovna a generálním partnerem Nadace Vodafone Česká republika.