Že se chystá novela vyhlášky 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele zdravotnické záchranné služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče dopravními prostředky a o požadavcích na tyto dopravní prostředky, se ví poměrně dlouho.
Vyhláška mimo jiné stanovuje barevné provedení sanitních vozidel, a to je poslední dobou ožehavé téma, neboť ministerstvo zdravotnictví právě v rámci její novelizace prosazuje novou úpravu barev vozidel, jak uvedla pražská ZZS v tiskové zprávě, viz níže.
MZ prosazuje, aby byly pruhy nejen na boku, ale i na přední a zadní části vozů provedeny v kombinaci žluté a zelené barvy. ZZS HMP však navrhuje zachovat i signální červenou barvu s ohledem na její větší výstražnost, viditelnost a zažité vnímání veřejností.
Použití zelené barvy, ano, proč ne, v případě vhodně zvolené kombinace to problém nebude. Ale MZ s tímto zjevně nepočítá. Mnoho sanitek ZZS, ale i privátních provozovatelů PPNP a DZS má dnes na svých vozech tzv. Chevron, čili červenožlutou kombinaci šikmých pruhů přes celou zadní část, nebo její poměrnou většinu (foto sanitky ZS ASČR v Praze na letišti).
Nikdo dosud nic lepšího v kombinaci se světelným výstražným zařízením nevymyslel. Pokud by třeba Chevron měl být v zelenožluté variantě, byl by to, co se bezpečnosti týče velký a nepochopitelný krok zpět.
To samé lze říct i o přední části vozidel a bocích, kdy červená barva přispívá k lepší viditelnosti a spousta záchranek jí má na vozech. Jsou ale i také, co jedou na vlně jen právě zelenožluté a které vozy jsou zřetelněji vidět, je nasnadě. Ano, i zelená lze jako reflexní, ale o tom to není.
Ostatně i pražská ZZS, když už navrhuje zachování červené, by mohla vozy lépe zviditelnit, a nejen ona. Pokud by na nich červenou nahradila zelená, nebudou vidět už téměř vůbec. Viditelnost by se zlepšila i třeba lakováním předních nárazníků, což je sice otázkou větších nákladů, ale pro bezpečnost je to nesrovnatelně lepší. Ostatně na letošním ročníku, ale i těch předchozích, největšího evropského veletrhu se záchranářskou technikou, tedy na RETTmobilu v německé Fuldě by „úředník či zadavatel“ sanitek viděl, jaké jsou trendy v barevné provedení a s tím navazující bezpečnost provozu. Tmavě zelená barva to není.
Tisková zpráva ZZS HMP:
Temně zelená na sanitních vozech? Pražská záchranná služba doporučuje zachovat červenou barvu
V rámci připravované novelizace vyhlášky (č. 296/2012 Sb.), která určuje i vybavení poskytovatelů zdravotnických záchranných služeb, probíhá také debata o úpravě barevnosti jednotného vizuálního stylu sanitních vozů. Ministerstvo zdravotnictví prosazuje, aby byly pruhy nejen na boku, ale i na přední a zadní části vozů provedeny v kombinaci žluté a zelené barvy. Pražská záchranná služba však navrhuje zachovat i signální červenou barvu s ohledem na její větší výstražnost, viditelnost a zažité vnímání veřejností.
Zelená barva by se měla dle připravované novely objevit plošně na sanitních vozech záchranných služeb po celé republice jako doplněk k dominantní žluté barvě. Nahradit by tak měla například červené pruhy na sanitkách, které jezdí po Praze.
„Červená signální barva slouží v kombinaci se žlutou k rychlé identifikaci sanitních vozů v provozu jak řidiči, tak chodci. Navrhovaná zelená barva je z hlediska bezpečného rozpoznání zcela nevyhovující, odstín je temný a není dostatečně viditelný za zhoršených světelných podmínek, jako je déšť, mlha a podobně. Zelená barva v České republice navíc není pevně svázána s neodkladnou pomocí. V Evropě je zelená na sanitních vozech používána jen ve Velké Británii a několika dalších zemích, kde však odpovídá i provedení pracovních stejnokrojů a je pro oblast neodkladné péče zažitou barvou,“ říká Petr Kolouch, ředitel Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy.
Červená je v ČR považována obecně za barvu výstražnou, čemuž odpovídá skutečnost, že v posledních letech jsou i výstražná světla sanitních vozů záchranné služby stále více zaváděna právě v kombinaci červené a modré. Náhrada signálních červených pruhů na zádi a přední části sanitek nevýraznou zelenou je z pohledu pražské záchranné služby krokem zpět, který rozhodně nepřispívá k vyšší bezpečnosti záchranářů a ostatních účastníků silničního provozu. Nutnost přelepovat přední a zadní části vozů polepy v nové barvě by navíc pro záchranné služby znamenala další zbytečné náklady.
ZZS HMP své výhrady vyjádřila prostřednictvím připomínek k navrhované novele, Ministerstvo zdravotnictví však tyto připomínky zatím neakceptovalo.
Byť se nejedná o vědeckou studii, za zmínku v tomto ohledu stojí například i vyjádření švédského docenta dopravní medicíny Jörgena Lundälva, který už v roce 2010 upozorňoval, že sanitní vozy zbarvené do kombinace žluté, oranžové a červené barvy vykazovaly ve Švédsku rychlejší dojezdové časy k pacientům než vozidla se zelenými prvky.
Foto web, Jiří Voběrek a archiv