V USA je systém záchranné služby diametrálně odlišný od našeho, výjezdové sanitky ve valné většině provozují hasičské sbory. Jsou obsazeny posádkami, které tvoří dvojice hasičů – paramediků s potřebným vzděláním a kompetencemi.
Je to zřízení, které funguje mnoho desítek let a neustále se rozšiřuje. V Evropě také nalezneme země, resp. spíše města, kde záchranku mimo jiné subjekty provozují rovněž hasiči. Nejvíce podobný systém tomu americkému je ve Francii, konkrétně v Paříži, kde jsou primární sanitky provozovány hasičským sborem rovněž řadu let.
Jak tomu už na světě chodí, vše musí být dostatečně efektivní a ekonomicky přijatelné. Hasiči v USA se rozhodli, že jednou z možností bude zkombinovat cisternu a sanitku. Tímto směrem se již na přelomu 80/90 let vydali i zmínění hasiči z Paříže, kdy bylo dodáno firmou SIDES několik prvních automobilů o velikosti menší cisterny, která měla kromě prostředků pro hašení prostor pro nosítka a potřebné zdravotnické vybavení. Technika v podobě kombinace cisterny/sanitky je u pařížských hasičů dodnes. Její již několikátá generační obměna je zařazena na různých stanicích a její posádka s ní vyjíždí na všechny události, jako ambulance je využívána zejména při provozním nedostatku běžných sanitek.
V USA o něco později než ve francouzské metropoli, se myšlenka začala zhmotňovat v realitu, což vyústilo rovněž do podoby malých cisteren, rozdělených na hasičkou a záchranářskou část, jako u francouzských vozů. Nápad byl tedy na světě, ale nastal docela nečekaný problém, výrobou těchto hybridů se nechtěl žádný z producentů jak hasičských, tak sanitních vozidel zabývat. Projektu se zhostila nakonec firma Braun Industries, což je jeden z velkých výrobců sanitek, která dala po roce 2000 život vozidlu Patriot ve spolupráci s firmou Pierce.
Nápad s kombinací cisterny a sanitky se ale nepřenesl na nějaké hromadné zavádění této techniky. Myšlenka ale neusnula, a to i přes výhrady samotných uživatelů, ovšem jak tomu tak bývá, vedení či zřizovatelé rozhodují, těch dole se na nic ptát nemusejí. Relativně malé vozy Patriot jsou poměrně dlouho již téměř minulostí a již se ani nevyrábí, ovšem v chytrých hlavách se zrodil po roce 2010 další nápad, který se o několik let poprvé realizoval. Jedná se opět o cisternu v kombinaci se sanitkou, v tomto případě ale zcela odlišné koncepce, a hlavně velikosti a konstrukčního řešení. Výroby se zhostila společnost Pierce.
Je to prakticky běžná klasická velká cisterna, jakou známe od amerických hasičů, u které se zvětšila kabina pro přepravu hasičů tak, že v ní vznikl prostor pro umístění nosítek na zdvihací plošině a zdravotnického vybavení. Narostla tak i její celková délka, která přesahuje 11 metrů, což je přibližně o 5m více, než u pařížských vozidel. Vozidlo od firmy Pierce na šasi Velocity má nádrž na 2000l vody a čerpadlo o výkonu 4000l/min.
Argumentem pro postavení takového typu techniky zejména pro sbory v menších lokacích bylo, že hasiči provozují záchranku a použitím, resp. pořízením jednoho vozu lze zefektivnit jejich činnost a ekonomickou stránku tak, že k události nebudou muset vyjíždět vozy dva, ale jen jeden. Toto uvedené má sice „papírově“ odůvodněný smysl v rámci efektivity a ekonomiky, ale setkalo se to s poměrnou nevolí hasičů a jejich odborů mimo jiné ve strachu a obavách o zrušení pracovních míst, což se i u některých sborů stalo. Co je další věcí, která nemluví ve prospěch těchto vozidel, je skutečnost, že se občas přihodí stav, když tato technika musí dopravit od případu pacienta, tak pokud je zařazena i jako prvovýjedová cisterna, je bez náhrady a v případě dalšího výjezdu coby záchranky chybí.
Hasiči poukazovali i na skutečnost, že v prostoru pro nosítka mají svoje přepravní místo i oni a není zrovna hygienické, pokud by měl být pacient transportován společně s nimi a jejich např. po požáru kontaminovaným zásahovým oblečením apod. Některým vadí, že v tzv. čisté kabině, která je připravena na případnou dekontaminaci, nemají třeba v některých případech z kapacitních a právě hygienických důvodů osazeny sedačky s dýchacími přístroji, ty si musí hasiči tak nejprve vyjmout z regálu ve skříni na boku vozidla, což prodlužuje přípravu k zásahu. Je zajímavé a protiřečící si, že tomu tak ale není u všech vozidel, někde dýchací přístroje v sedadlech nevadí. Do roletových skříní by měli i ukládat zásahové oblečení před i po výjezdu. A to opět z hygienických důvodů, což ale nelze realizovat viz text o několik řádků výše. Šatna v autě prostě není, aby se mohla posádka převléknout do čistého oblečení.
Nutno podotknout, že se dodnes ani toto řešení nijak nerozšířilo a velkých cisteren v kombinaci se sanitkou je po celém USA v řádu několika desítek kusů. Jejich jediným výrobcem je firma Pierce, která ale již několik let žádný tento speciál nedodala. Jak vozidla vypadají se můžete podívat na fotografiích od výrobce a jejich bývalých či ještě stále současných uživatelů.
Jinak vozidla na bázi sanitky a malého hasičského speciálu nalezneme ve velmi omezené míře i jinde na světě, a to zejména u podnikových sborů.