V roce 2016 si jihomoravská záchranná služba pořídila mimo jiné i terénní pick-up Toyota Hilux s krabicovou nástavbou, v jejíchž útrobách se nacházelo mobilní pracoviště řízení zásahu, tedy malé operační středisko.
Postupem času se ale z tohoto speciálu stal pomocný automobil, sloužící pro přepravu materiálu na různá cvičení apod. Jako mobilní operační středisko se neosvědčil a neměl využití. Vzhledem ke spolehlivosti automobilů Toyota se v roce 2024 přistoupilo k technickému zhodnocení tohoto Hiluxu. Vozidlo není tzv. olítané, a tak jeho přestavbě na podpůrný automobil ZZS nic nebránilo, navíc se ušetřily finanční prostředky za případné pořízení nového podvozku pro tyto účely.
Zhotovitelem se stala firma FOSAN, tedy ta, jež dodala automobil i v původní podobě mobilního operačního střediska. Z korby byla sejmuta poněkud nevzhledná plastová nástavba, kterou nahradil klasický hardtop. Uvnitř nalezla své místo velká elektrocentrála Heron, která je pomyslným srdcem veškerého přepravovaného vybavení a prostředků potřebných pro podporu zásahové činnosti ZZS.
Přístup na krytou korbu je zajištěn přes zadní dveře, otevíratelné jak spodní, tak i jen horní částí a také dvojicí výklopných prostupů na bocích hardtopu. Toyota má tažné zařízení, takže může přepravovat i přívěs pro hromadná neštěstí apod. Takto přestavěný automobil tak nalezl pro jihomoravské záchranáře mnohem větší smysl a uplatnění než jeho původní podoba.
Podobnou cestou se vydala i liberecká záchranka. Ta obdržela již v roce 2015 hned dvojici stejných vozidel, tedy Toyota Hilux, tehdy s určením jako automobily pro RV/rendez-vous systém, tedy lékařské speciály. Jejich zhotovitelem je rovněž firma FOSAN. Od samého počátku se jedná o vozy s krytem korby v podobě stejného hardtopu, jaký dostala brněnská Toyota, tedy s přístupem pro vybavení jak zezadu, tak z boků. Již nějakou dobu můžeme v Libereckém kraji vidět Hilux nikoliv jako RV, ale po dosloužení coby vůz lékaře s novým uplatněním v podobě technické podpory zásahů a přepravováním přívěsu pro hromadná neštěstí.
Stejný vůz, tady Toyotu Hilux, má ve svém vozovém parku i záchranka v Karlovarském kraji. Ten má na korbě rovněž hardtop a od svého pořízení je určen coby technický automobil pro podporu zásahu. V současné době za sebou tahá poměrně nový přívěs pro hromadná neštěstí. Obojí, jak vozidlo, tak přívěs, dodala firma Auto EDER.
Vozy Toyota měla i pražská záchranná služba. Jednalo se o dvojici automobilů Toyota Tundra, tedy tzv. full size pick-upů, vyráběných v USA pro tamní trh. Tyto opravdu velká robustní a silná vozidla s téměř šestilitrovým motorem dodala garážmistrům pražské ZZS firma Dajbych již v roce 2009. Jejich určení bylo např. vyprošťování či odtah sanitek a tahání přívěsů pro hromadná neštěstí. Ve vybavení, uloženém na korbě, kryté zezadu otevíratelným hardtopem, bylo zejména nářadí a drobné náhradní díly + rezervní pneumatiky pro sanitky.
Foto: archiv redakce, ZZS KVK, ZZS LK, Fosan