Na serveru iDNES se objevil článek, zaměřený na zneužívání světelného a zvukového výstražného zařízení sanitkami soukromých dopravních zdravotních služeb, tzv. převozek. Týká se zejména jejich jízdy na území hl. m. Prahy. V textu je také poměrně tendenčně a neodborně popsáno, co že to taková převozová sanitka hlavně privátních subjektů je.
Nahrál tomu bohužel i fakt, že před pár týdny byl policií zadržen řidič převozové sanitky ASČR, jedoucí pod vlivem alkoholu a navíc na majáky. Pochopitelně neoprávněně. Této skutečnosti se dle očekávání někdo hned chytil a začíná pořádat hon na převozáky. Nutno dodat, že z velké části oprávněný.
Realitou je, že řidiči převozových sanitek si použitím VRZ jen usnadňují průjezd bez jakéhokoliv opodstatnění. Důvodem bývá i více odtransportovaných osob, čili větší úhrada od zdravotních pojišťoven, než by tomu bylo za stejný časový úsek, kdyby nehoukali a neblikali. Jestli si to pouštějí ze své vůle, nebo na příkaz provozovatele, je jedno.
V hlavním městě je tento nešvar vidět nejvíce z celé republiky. Je to logické, je zde nejvíce nemocnic se specializovanými pracovišti, tudíž sem dojíždí mnoho pacientů. Jako omluvu, resp. výmluvu od houkajících převozáků lze slyšet nezřídka kdy fakt, že pacient spěchá na dlouho dopředu objednané a plánované vysoce specializované vyšetření, které může napovědět, co bude s jeho zdravím a životem dál. Pokud je to takto důležité, jistě si každý zajistí, aby se dostavil včas a ne že s ním poletí sanitka na majáky, protože je flink budťo řidič, či sám pacient.
Článek na iDnes: Převozové sanitky zneužívají majáčky, řidiči je neberou vážně
Dalším problémem, který však v článku nezazněl, je jízda těchto převozek bez zapnutých majáků na exponovaných místech hlavního města. Jmenujme dvě, ostatně jiná zásadnější ani nejsou. Prvním z nich je tramvajová spojka přes zastávku Anděl v obou směrech. Průjezd je zde umožněn dopravní značkou s doplňujícím textem ve smyslu toho, že vozidla IZS mohou. No jo, ale jsou ony převozky zařazeny jako ostatní složka IZS? Ve valné většině nikoliv. I přes tuto skutečnost si zde vesele jezdí. Na druhou stranu lze ale říct, že by toto šlo upravit a zlegalizovat i pro ně. Příkladem mohou být různé výjimky pro vozidla TAXI. Jejich řidiči také nejezdí pro blaho národa, ale pro peníze, což je logické. Vyhrazené pruhy či povolení vjíždět do zákazu jim tak umožňují vydělávat finance plynulejší a rychlejší jízdou. Ostatně taxíky mají hned třeba pod Andělem v ulici Lidická povolen vjezd do zákazu.

No a druhým takovým úsekem je tramvajová spojka z Palackého náměstí na Karlovo. Tam kromě sanitek všech druhů lze potkat i další vozidla včetně na oranžové majáky lítající pracovníky bezpečnostních agentur. Zde však není žádná značka, upravující a umožňující vjezd vozidel složek IZS. Přesto je zde můžeme vidět jet každý den a to v mnoha případech bez aktivovaného majáku a sirény, prostě si zkracují cestu. Při opodstatněné jízdě na VRZ není o čem diskutovat. Jedu kudy to jde a je to nejrychlejší. Každopádně by bylo asi nad míru vhodné jízdu složek IZS bez majáků legalizovat dopravním značením, a přidat k tomu i ostatní sanitky. Ničemu to nevadí, a když můžou mít taxíky své jízdní pruhy, proč by něco podobného nemohli mít i řidiči převozových sanitek.
Na obou místech proběhlo v minulosti také několik policejních kontrol, zaměřených na oprávněnost použití majáků a sirény a také vysvětlení jízdy zákazem vjezdu. Na stejném místě byl shodou náhod zadržen i dotyčný převozák s alkoholem v krvi. Policisté zde odvedli sakra dobrou práci, na druhou stranu ale nelze zcela souhlasit s jejich mluvčím, Tomášem Hulanem. Ten uvedl, že saniťák při průjezdu Prahou několikrát před křižovatkou zapnul houkačku a majáky, projel na červenou a poté obě výstražná znamení opět vypnul. To je pravda, ale proč tedy v Praze vidíme občas jev, že policisté PČR provedou se služebním vozidlem to samé?

Policejní mluvčí má ale bezesporu pravdu v tom, že převozáci jízdu na majáky velice často zneužívají. Bohužel ale v článku opomíjí další skutečnosti. Tedy to, že převozky nejsou jen sanitky, které posbírají babičky a dědečky, a až po střechu narvané vyráží vstříc jízdou majáky kořeněným dobrodružstvím. Pod převozky spadají krevní transporty, přeprava orgánů apod. Řidiči těchto sanitek musejí majáky použít, aby se dostali včas do dané nemocnice, kde na ně čeká již tým lékařů a pacient v život ohrožujícím stavu. Pak zde máme ještě tzv. zajišťáky, tedy převozy pacientů v režimu neodkladné péče. Jedná se nezřídka kdy o osoby, které jsou ve daleko horším stavu, než ty, jenž veze ve stejný okamžik sanitka ZZS. I oni se musejí dostat z jedné nemocnice do druhé v co nejkratším časem, aby jim mohla být poskytnuta adekvátní potřebná péče či akutní zákrok.
Zde si přisadil i mluvčí ZZS HMP, Dominik Horn. Ten paušalizoval všechny převozky k tomu, že nemají důvod jezdit na majáky s tím, že toto nikdo nekontroluje. V tomto případě má částečně pravdu, u mnoha zejména malých dopravců to skutečně nikdo neřeší. U těch velkých se o to minimálně snaží. Horn dále uvedl, že policie má omezené možnosti, jak zastavit houkající sanitku. To samozřejmě ano, ale staví policie třeba vozidla hasičů, či jiných společností, využívajících VRZ? Nikoliv. Ale není problémem si za sanitkou dojet až do zdravotnického zařízení, kde již lze jejího řidiče vyzpovídat, proč si po Praze VRZal. Ostatně policisté budou mít v ruce záznam z palubní kamery, takže by se nikdo nemohl nijak vymanit z odpovědnosti. Ostatně se toto před několika lety právě v hlavním městě dělo.
Bohužel je špatně, že se snížila sankce za neoprávněné použití majáků a sirény, řidiči takto porušující pravidla, dnes dostanou maximálně pokutu, dříve by přišli i o body (1). Jako nadmíru nešťastné řešení se ale jeví to, co do článku uvedl prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb ČR, doktor Marek Slabý, jinak též ředitel ZZS Jihočeského kraje. Ten by převozovým sanitkám sebral modré majáky a nahradil je oranžovými. To je naprostý nesmysl! V mnoha krajích jsou převozové sanitky využívány jako posilové právě pro záchrannou službu, ostatně na našem webu vidíte čas od času, pokud se jedná o případ s větším množstvím postižených osob, právě převozky, pomáhající záchranné službě. Nehledě na jízdy sekundárních transportů, kterých se provede každý den obrovské množství. V potaz se musí také vzít skutečnost, že privátní subjekty také smluvně spolupracují v některých krajích se ZZS (HMP, JČK, JHM, SČK, PLK) a poskytují pro ní svojí techniku a služby, tudíž na majáky jezdí rovněž.
V současné době, kdy světem hýbe terorismus, by toto byl krok zpět. Spíše by bylo lepší se zaměřit na zneužívání majáků a to pak nemile a tvrdě trestat. Víme, že pokuty jsou některé společnosti řidičům schopny proplatit, ale toto je právě věc, která by být neměla. V případě prokázání neoprávněného použití VRZu by měl dostat řidič nepodmíněný trest v zákazu řízení a společnosti, pro kterou jezdí, udělena velmi vysoká finanční sankce, v krajním případě jí odebrat oprávnění k podnikání v tomto směru.
A rozdíl v barvách vozidel, navíc daný vyhláškou? Nelze brát žlutou sanitku jako dogma, nehledě na fakt, že žlutých je jako převozek stále docela dost a ještě nějakou dobu bude, ostatně u ZZS nalezneme ještě i vozy bílé barvy.
Policejní mluvčí Hulan také uvedl, že na rozdíl od žlutých vozů záchranářů tato bílá auta nepřevážejí pacienty, kteří jsou ohroženi na životě či vyžadují akutní zákrok. Jsou dle něj ostatně vybaveny jen nutným minimem přístrojů, které je pro poskytnutí první pomoci nedostačující. V tom se ale velmi mýlí, důvody jsou uvedeny výše (bílá sanitka PPNP, to asi pan mluvčí nezná). Marek Slabý na adresu převozek řekl čátečně pravdivý argument, tedy když se pacientův stav v převozové sanitce zhorší, má její řidič povinnost přivolat záchrannou službu, protože sám je vyškolen maximálně na laickou první pomoc. Ano, přivolat záchrannou službu, ale z jeho slov lze vyčíst, že si řidiče „drnkaře“ asi plete s obyčejným civilistou. Pokud ne, tak by jistě nenapsal, že jsou vyškoleni na maximálně laickou první pomoc. Každý řidič převozové sanitky musí mít za sebou akreditovaný, 120 hodin trvající kvalifikační kurz, aby mohl s převozovou sanitkou vůbec jezdit. A to je sakra rozdíl oproti odpolednímu párhodinovému školení u červeného kříže, co se provádí pro občany – laiky. Zní to až jako dehonestace řádného povolání, plynoucího ze zákona o NLZP. Právě z mnoha převozáků se později stali perfektní řidiči ZZS s velkou praxí v jízdě a ona natrénovaná práce s nosítky také není k zahození.
Co říct závěrem: Problematika použití výstražného zařízení u sanitek, nutno poznamenat, že veškerých, není v ČR bohužel nijak obecně ošetřena. Vodítkem je pouze znění silničního zákona, které následně pak jednotlivé organizace a společnosti upravují dle svých potřeb.
PS: Je opravdu hodně převozáků, jezdících si na majáky dle libosti, v tom má článek na iDNES bohužel velkou pravdu, ale zaplať pán bůh je i hodně těch slušných, pravidla dodržujících… Chce to prostě lepší kontrolní mechanizmus, to je celé. A pro pořádek, i na západ od našich hranic mají převozky modré majáky. Pokud je nemají, nejedná se o převozové sanitky, ale pouze o vozy pro přepravu osob, na které se nevztahuje nic předpisového ze strany zdravotnictví. Toto ale existuje i u nás.
Článek na iDNES navíc vypadá tak, jako kdyby někdo chtěl hodit vidle mezi ZZS a DZS.








