Nařízení k omezení rychlosti je možná účelově mylně interpretováno, aby jej člověk chápal jako nějaké omezení s dopadem na zdraví pacientů. Takto pojaté interní nařízení je samozřejmě chybou. Každý by se měl nejdříve seznámit s následky dopravních nehod sanitních vozidel za poslední roky, prostudovat dopravní nehodovost obecně i ověřit, jaké omezení je na ZZS v ČR a ve světě. Zjistil by, že rychlostní omezení sanitních vozidel jsou zcela standardním nařízením.
Vyjádření k článku na webu tyden.cz: http://www.tyden.cz/rubriky/domaci/sanitky-museji-spechat-pomalu_320208.html#.VDJZKnwcSpo
V době, kdy jsme vydali interní předpis k omezení rychlosti, bylo stejné nařízení v platnosti již na několika ZZS v ČR, kde jsme se také inspirovali. Asociace ZZS v tu dobu spustila preventivní kampaň v podobě plakátů s fotografiemi následků dopravních nehod sanitních vozidel, které byly rozeslány na všechny záchranné služby. Naše výjezdové základny zdobí tyto plakáty a opravdu některé fotografie nejsou příjemné. Dalším důvodem byl rostoucí počet dopravních nehod vlastních sanitních vozidel, vč. totálních havárií. To vše jsou snad závažné důvody, proč omezení zavést.
Velmi důležitou informací je, že omezení se týká pouze výjezdových skupin RZP, nikoliv RLP. Výjezdy k pacientům v přímém ohrožení života zajišťují právě posádky RLP, proto argumenty a vyjádření předsedy Svazu pacientů ČR považujeme za neadekvátní a doporučujeme, aby takováto silná slova používal, až když se s daným problémem podrobně seznámí. Bohužel to neudělal a nekontaktoval ředitele, který by mu to rád a ochotně vysvětlil. Obdobně tak ředitel učinil minulý týden, kdy se panu předsedovi vyjádřil k návrhu na zřízení institutu ombudsmana pacientů. Udivuje nás jeho zájem o tuto činnost až nyní, když omezení rychlosti praktikují ZZS již několik let. Nechápeme, že stejně aktivní a kritický nebyl v případě odmítání pacientů nemocnicemi nebo v opačném postavení. Rychlá riskantní jízda přeci kromě ostatních účastníků silničního provozu a posádky sanitky především ohrožuje nemocné pacienty.
Zároveň doporučujeme přečíst následující zprávu:
Při vážné dopravní nehodě sanitního vozidla mimo obec, kdy řidič sanitky překročil rychlost jízdy mimo obec o 30 km/h (v uvedeném místě o 40 km/h, protože tam byla snížena na 80 km/h), došlo k několika smrtelným a těžkým zraněním. Soudce situaci vyhodnotil jako chybu řidiče sanitního vozu a poslal jej do vězení s mnohaletým zákazem řízení.
K tématu je nutno doplnit i následující fakta:
V případě dopravní nehody sanitního vozu jedoucího k případu, může být pro pacienta prodloužena dostupnost péče a tím i může být ohrožen na životě, protože bude čekat delší dobu na náhradní sanitní vůz.
Především platí pravidlo: „Aby bylo možno zachraňovat, je třeba k případu dojet!“
V případě jízdy s pacientem není u cca 99% případů směrodatné, jak rychle sanitní vůz jede, ale aby jel plynule a pro pacienta přívětivě. Není důvod spěchat, protože pacient je již v péči záchranářů, většinou již zaléčen a stabilizován.
Bylo by nelogické a zcela zbytečným hazardem i plýtváním prostředků, aby se sanitní vozy řítily na hranici svých technických možností, ohrožovaly ostatní účastníky silničního provozu i převážejícího pacienta a posádku samotnou, když v nemocnicích poté čekají na péči desítky minut až hodiny.
Naše organizace se dlouhodobě snaží o prevenci, která sestává z celého systému opatření, pro minimalizaci rizik při jízdě na VRZ. Proto také u nás od roku 1996 ke smrtelné nehodě nedošlo, a lehkých zranění jsme zaznamenali minimum. Přesto se nám daří zachovat průměrné dojezdové časy pod 8 minut, které v jiných regionech nemají. To vše v porovnání s 20 minutami, které stanoví zákon jako limit pro pokrytí území, jednoznačně vychází nejlépe vůči pacientům.
Konkrétně u nás do systému bezpečnosti dále patří výchova řidičů, která počíná psychotesty při nástupu do organizace, školení v defenzivní jízdě, školení jízdy na polygonu s nácvikem krizových situací a požadavky na bezpečnou konstrukci při nákupu nových vozů. Ve vlastním vzdělávacím centru rozebíráme příčiny nehod, které se staly, a promítají se videozáznamy z Roadscanů (kamer na předním skle, které májí dnes všechny naše vozy).
Zdravotnická záchranná služba hlavního města Prahy
V Praze, dne 6. října 2014








