logo

RETTmobil 2015, sanitní automobily a transportní technika

Svět - 10.5.2015

V první části reportáže z největšího evropského veletrhu záchranářské techniky a vybavení RETTmobil 2015, který se konal jako již tradičně v německém městě Fulda, vám volně představíme vystavované sanitní automobily a transportní techniku.

Předně si řekněme, že letos v tomto směru nebyla očekávána žádná zásadní novinka až tedy na několik vyjímek.

Tou hlavní bylo představení nového Volkswagenu Transporter modelového označení T6. Se sanitní nástavbou HORNIS ho zde předvedla firma Ambulanz Mobile. Druhá T6 byla pak k vidění přímo u stánku jeho výrobce, tedy Volkswagenu.

Z našeho pohledu, a to nepřeháníme, se však ale zas až tak o nějakou super novinku rozhodně nejednalo. Samotná T6 oproti předchůdci T5 doznala prakticky jen drobných kosmetických změn, takže by se dalo říct, že to není nový model, i když se takto deklaruje, ale pouze facelift starého.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Opticky má jen jiná přední světla, karoserie zůstala téměř beze změn. Jiná je také přístrojová deska, dle nás byla stará designově hezčí. Jako celek automobil vypadá hezky, ale to byla T5 také.

Je pravdou, že nástavba/vestavba HORNIS vozidlu dodá patřičný „šmrnc“, což ale není nic překvapivého, protože Ambulanz Mobile dělá jen samé designově vydařené produkty se 100% funkčností.

Druhou horkou novinkou bylo oficiální představení sanitního vozidla na novém podvozku Ford Transit. Na tom by nebylo až tak nic divného, „tranďáků“ coby sanitek je hodně a to i v Německu. V tomto případě se ale jedná o vozidlo se skříňovou nástavbou, vyrobenou firmou Fahrtec, které je určeno pro provoz v režimu RZP. To je v Německu prakticky unikát. Hranaté ordinace se tam stavějí a provozují prakticky jen na podvozcích Mercedes-Benz Sprinter či Volkswagen Crafter. Proč, to je nasnadě. Mají vyšší nosnost.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zde představený Transit má celkovou hmotnost 3820kg, což se oproti ostatním produktům může zdát málo, ale nic si nenalhávejme, tento podvozek nebyl nikdy dělaný pro velké hmotnostní zatížení. Papírově to však zvládne, tak se nechme překvapit, jak dlouho mu to vydrží.

Co se sanitní nástavby/vestavby týče, ta se nijak neliší od standartních „rychlíkových“ vozidel. Přřistup do ní je zajištěn zezadu a bočními dveřmi na pravé straně. Uvnitř jsou nosítka Kartsana Power Bravo, kolem nich ve skříních pak zdravotnické vybavení. Kromě ležícího pacienta je zde ještě místo pro další dvě osoby na otočných křeslech a třetí místo je na mobilním křesle v čele pracovní linky.

Vozidlu dominuje designový prvek nad jeho kabinou. V něm jsou uschovány majáky v LED provedení a slouží zároveň i jako úložný prostor pro vybavení, přístupný uvnitř nástavby. Není to nikterak krásná věc, řekněme nos nástavby, ale svůj účel plní.

Přes něj plynule přejdeme k další veletržní novince, resp. novinkám. To, že již poměrně dlouho nabízejí nejen přední výrobci sanitek integrované majáky, je dobře známou věcí. V posledních několika letech se však snaží jít i jinou cestou. Tou je vložený střešní prvek s majáky. Letos ve Fuldě bylo takových provedení vidět hned několik. S tímto řešením přišel Federal Signal, z nástavbářů pak Miesen, WAS, Fahrtec, i Ambulanz Mobile ve spojení s firmou Visser hledá stále další inovace.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na náš vkus by se dalo říct proč ne, ale některá provedení vypadají nejen že nehezky, ale hlavně už lidově řečeno poněkud přeplácaně. Jasně, vozidla jsou vidět, po této stránce vše v pořádku, což však neznamená, že stejného efektu nelze dosáhnout jinak a lépe po stránce designu.

Teď něco málo k samotným vystavovaným sanitkám. Našlo se mezi nimi pochopitelně několik zajímavých kousků. Jmenujme např. velkého Dafa od GSF, určeného coby mobilní JIP pro přepravu nejen XXL pacientů. Velkým pomocníkem je hydraulická plošina pro nakládání nosítek, vnitřní provedení odpovídá standartu vozidel této kategorie (SRTW).

Zajímavý byl také nabouraný Delfis po provedeném crash testu, který byl stále promítán na velké obrazovce. Dle Ambulanz Mobile se mělo jednat o vůbec první takto provedený crash test v Evropě. Z našeho pohledu se jedná o dobré „promo“, ale proč ne. že.

Neztratila se ani firma Profile. Ta do německa přivezla dvojici sanitních Sprinterů. Jejich ambulantní prostor doznal ostatně jako vždy u této značky perfektního zpracování a ergonomického provedení.

Další renomovaný výrobce, německý Binz ve Fuldě předvedl klasiku, mimo ní také sanitku na podvozku Iveco větší hmotnostní kategorie. Na stejném podvozku byla k vidění i XXL sanitka od Fahrtecu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Poměrne velkou plochu zabral System Strobel. Nejen že jeho sanitka slouží jako zavěšený poutač na samotný veletrh, ale v jedné z hal firma zabrala téměř její polovinu. Krabice od ní dobře známe i z ČR, kde jezdí hned v několika krajích. Strobel nepředstavil stejně jako ostatní nic extra nového, ale nutno poznamenat, že se mu daří ve spolupráci s nástavbáři vyrábět povedené sanitky a to nejen ty krabicové. Zmiňme alspoň elektricky ovládanou skládací nájezdovou rampičku u jedné z nich. Je velmi skladná, nezabere téměř žádný vnitřní prostor a dobře se ovládá.

Německý WAS představil sanitní verzi Volkswagenu Amarok, určenou pro zásahy v nesnadno přístupném terénu. Poměrně malý sanitní prostor nástavby na základní péči zřejmě postačí, ale žádná hitparáda to není ve srovnání s Amarokem od Tamlans.

Miesen představil dva Sprintery, o jejich vnitřní zástavbě nelze co psát, ničím se neliší od jím stavěných sanitek, provedení je precizní, posádka má vše po ruce, pracovní prostředí dokonalé samozřejmě se spoustou vychytávek. Líbil se nám např. výsuvný přípravný pultík. Je to sice maličkost, ale užitečná.

V předváděném portfoliu Misena byla také dvojice převozových sanitek na podvozcích nové řady Ford Transit. Ten byl na veletrhu po sanitkách na MB Sprinter druhým nejpočetnějším zástupcem sanitek (až na vyjímku převozových). Ve svém výrobním programu ho má většina velkých výrobců. Dlouhy, Ambulanz Mobile, Binz, Miesen a několik dalších. Nutno říct, že převozky, jaké byly ve Fuldě, u nás prakticky neuvdíme.

Sanitky zde vystavovalo také spousta menších či méně známých firem, Gruau, ABG, AMZ, Hospimobil apod.

Co se barevného provedení týče, převažovala u sanitek základní bílá s doplňky v červené či signální červené barvě. Několik sanitek bylo ve žlutém základu se stejnými doplňky. Šachovnice, jakou nám diktují naše nesmyslné předpisy, byla zde ve stejné podobě pouze JEDNA! A to ještě na demo voze Tamlans. Další šachovnice byla k vidění u Miesena a polské AMZ, ale úplně jiná, než naše. Zde se jednalo o skandinávské provedení, které s tím naším nemá nic společného.

Tolik tedy sanitky, některé z nich si podrobně představíme později. Když už sanitky, tak také nosítka. Podívejme se ve stručnosti na vystavovanou transportní techniku. Ani v této kategorii vybavení zde nebyla předvedena téměř žádná zásadní novinka.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nás může velmi zajímat, že jedním z nových produktů byl vzduchově odpružený nosítkový stůl, který ve Fuldě přečdstavil na svém stánku český výrobce transportní techniky, firma MEDIROL. Ta kromě něj předváděla svá nosítka a také infarktové křeslo. Samotný stůl představíme podrobně později.

Z dalších světových výrobců se představil jako již tradičně americký Srtriker, Ferno, dále Kartsana, Stollenwerk, z menších pak Pensi, Royax, Spencer, Meber, AR Equipment (tyto nosítka má „opilecký“ speciál MP Praha) a k vidění byly i čínské kopie všech značek pod názvem Red Leaf.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Tolik tedy první část reportáže o vystavovaných produktech na letošním ročníku veletrhu RETTmobil, kterou vám naše redakce přinesla díky partnerovi webu, firmě MEDIROL.


Untitled-1-copy copy
www.medirol.cz