logo

Pražská záchranka bude školit nové letecké záchranáře pro čínskou metropoli Šanghaj, LZS tam vznikne do třech let

Hlavní město Praha - 4.8.2017

Ať se to zdá až neuvěřitelné, tak jedno z největších měst světa, kterým čínská Šanghaj se svými více jak 27 miliony obyvatel bezesporu je, tak v ní dosud oproti Pekingu nefunguje letecká záchranná služba. To se ale má v horizontu tří let změnit a podíl na tom bude mít i pražská záchranná služba.

Ta totiž již od října tohoto roku začne školit a cvičit budoucí letecké záchranáře nově vznikající šanghajské LZS, a to jak po stránce teorie, tak pochopitelně i té praktické včetně nácviku modelových situací přímo v terénu. Šestičlenných týmů čínských leteckých záchranářů a lékařů se ve vzdělávacím a výcvikovém středisku ZZS HMP postupně vystřídá hned pět. Výcvik bude hradit skupina Home Credit, která v Asii expanduje.

Čínská strana si vybírala ze dvou možností, kde se budou její letečtí záchranáři připravovat na svoje budoucí povolání. Jednou z možností byl italský Řím, druhou právě naše hlavní město. S ním navázala Šanghaj v nedávné době partnerství a Praha na základě zkušeností dostala přednost před Římem. Mezi oběma městy je od letošního dubna uzavřena smlouva o spolupráci, která se nyní rozšířila o dodatek v rámci ZZS HMP a šanghajské záchranky.

Do Prahy v těchto dnech dorazila delegace v čele s vedoucí sekce šanghajského zdravotnictví a týmem záchranářů. Cílem návštěvy bylo podívání se na to, jak funguje ZZS HMP a doladění budoucí spolupráce. Delegace se tedy sešla s představiteli vedení hlavního města Prahy, záchranné služby a v neposlední řadě i našeho ministerstva zdravotnictví. Při setkání se řešila spousta pracovních otázek, jako např. vlastní organizace ZZS, optimalizace a efektivita spolupráce v rámci zásahu letecké a pozemní výjezdové skupiny vs. zdravotnická zařízení, komunikace operačního střediska a posádek při řešení události včetně samotného předávání pacientů na urgentní příjmy. Toto vše bude kromě předávání zkušenosti z práce na palubě vrtulníku také předmětem výcviku čínských záchranřů u nás. V rámci setkání došlo ale i na oblast plánování a financování ZZS.

Delegace mimo jiné navštívila i výjezdové stanoviště Kundratka, kde má své sídlo i modul pro hromadná neštěstí, dobře známý Golem. Toho si čínští záchranáři dokonale osahali. Ostatně nebylo to poprvé. Již se tomu stalo i při návštěvě čínského prezidenta, kdy část jeho delegace rovněž navštívila toto stanoviště a již tehdy na techniku pražské ZZS pěli Číňané jen slova chvály (následně se do Číny na pracovní cestu vydal i ředitel ZZS HMP Petr Kolouch). Třeba bude mít Golem v Šanghaji dvojče, resp. jeho ekvivalent. V Pekingu již jeho obdoba existuje.

Záchranáři mají v Šanghaji oproti Praze ročně o více jak půl milionu více výjezdů, s tím je samozřejmě spojena potřeba většího množství zdravotnického personálu i techniky.

V Číně obecně je poněkud nejednotný a nesourodý systém zajištění a poskytování zdravotnické záchranné služby. Třeba v Pekingu je ZZS provozována tamním červeným křížem, který má k dispozici poměrně moderní sanitky, spadá pod něj i LZS (létá s EC-135), ale provozuje i sanitní repatriační letadlo. Beijing Red Cross má ve svém vozovém parku i vozidla pro hromadná neštěstí, která se svojí specifikací podobají pražskému Golemu či Ategu. K tomu je nutno připočítat doplňující nemocniční sanitky.
20141028162045
V Šanghaji je organizace podobná, i když nikoliv na bázi červeného kříže. Sanitky jsou různé, ale ponejvíce jich lze vidět obdobných našim převozovým automobilům, a to jak velikostí, tak i výbavou. Pochopitelně šanghajští záchranáři mají k dispozici i mobilní „jipky“, jak je tomu u nás, ale těch je menšina.
sante-shanghai sh med
Co se ZZS týče, tak zajímavým místem v Číně je Hong Kong. Tam záchrannou službu zajišťuje pouze a jen hasičský sbor, a to už dlouhá léta. Její podoba se blíží evropským modelům, což je vzhledem k bývalé příslušnosti tohoto území k Velké Británii logické, ale stav zůstal zachován i po přechodu pod Čínu. Záchranáři tam používají velkoprostorová vozidla od německé firmy BAUS AT, mají jich více než 500ks.
2003